ژامبون خوک پشت ویترین های پایتخت !
ژامبون خوک پشت ویترینهای پایتخت !
قدیمها، یعنی زمانی که اکثر مردم توان نگهداری حیوان در خانه را داشتند، نگهداری خوک و فربه کردن آن برای شام کریسمس سنتی بود در بین مردم اروپا. رانهای چاق خوک با غشای ضخیم و فوقالعاده چرب، غذایی میشد لذیذ بهنام ژامبون.
آن روزها کسی فکر نمیکرد روزی روزگاری نگهداری از خوک در خانه برچیده شود و انواع و اقسام فرآوردههای گوشتی از جمله گوشت خوک در ویترینهای رنگارنگ خودنمایی کنند. ران چاق و لذیذ خوک با آن غشای چرب امروز پایه تولید بیش از 412 نوع فرآورده در جهان است.
مصرف گوشت در جهان شتاب خود را حفظ کرده است و براساس آمار فائو، مصرف گوشت در جهان معادل160میلیون تن در سال و مصرف میانگین سرانه آن بیش از 25 کیلوگرم است.
سرانهای متفاوت و بهشدت وابسته بهشرایط اقتصادی جوامع بشری متفاوت است.
بههر حال فرآوردههای گوشتی چند صباحی است که در ایران نیز رونق دو چندان گرفته است و تولید آن روزبهروز افزایش پیدا میکند. واردات این محصولات اما از تولید آن بسیار عقبتر است و اگر سری بهآرشیو آمار و اطلاعات موجود در وزارت صنعت بزنید، خواهید دید تا سال 1381 وارداتی از این محصولات وجود نداشته و سال 81 بهبعد تنها از کشور امارات متحده عربی بهمیزان کمی واردات از این محصول صورت گرفته.
شاید تعجب کنید برایتان بگوییم امروز در پایتخت، یعنی همین شهری که هر روز در بین زشت و زیبای آن گم میشویم، ژامبون خوک با برندهای مختلف از هر کیلو گرم 80هزار تومان قیمت میخورد تا بالا
اتفاقی که محدودیتهای مذهبی درباره گوشتهای حلال و حرام و نیز نحوه ذبح دام مانع از شتاب گرفتن آن شد و واردات این محصول جای پیشرفت زیادی پیدا نکرد. بههر حال ایرانیها نیز همچون سایر مردم جهان در سالهای دور تصور نمیکردند که روزی پای ژامبون خوک بهویترینهای لوکس پایتخت باز شود.
برای همین شاید تعجب کنید برایتان بگوییم امروز در پایتخت، یعنی همین شهری که هر روز در بین زشت و زیبای آن گم میشویم، ژامبون خوک با برندهای مختلف از هر کیلو گرم 80هزار تومان قیمت میخورد تا بالا.
علیرغم ممنوعیت در خرید و فروش و واردات فراوردههای گوشتی خوک و گراز در کشور به نظر میرسد این محصولات غیر قابل دسترس نیستند.
هرچند به نظر میرسد واردات و خرید و فروش برخی از کالاها و محصولات در کشور ممنوع است اما گاهی این ممنوعیت محدودیت چندانی در تهیه این محصولات ایجاد نمیكند. در هر کشوری با توجه با تفاوت در سلیقهها، افکار و عقاید، هر فردی ممکن است متقاضی یک کالای به خصوص باشد که به نظر میرسد ممنوعیت در خرید و فروش آنها چندان هم مانع تغییر سلیقه نمیشود. هرچند شاید ممنوعیتها دسترسی را دشوار کرده باشد.
یکی از محصولاتی که به لحاظ شرعی خرید و فروش آنها ممنوع است اما امکان تهیه آنها هرچند با دشواری در تهران وجود دارد، انواع کالباس و ژامبون خوک و گراز است. این در حالی است كه مصرف انواع گوشت خوك و گراز در عمده کشورهای اسلامی و ایران ممنوع است.
یکی از رستوران های واقع در خیابان امیرآباد، نزدیک به کوی دانشگاه اقدام به سرو پیتزای مخصوص اقلیت ها کرده است.
طبق گفته مدیریت این رستوران گوشت مصرفی در این غذا ها از گوشت «گراز» تهیه میشود.
وی در مورد نحوه تهیه این گوشت ها مدعی شد این گوشت ها را از شرکت ارمنی به نام «ساکی» که در اطراف تهران واقع است تهیه می کند.
نکته حائز اهمیت این است که بعضا افراد غیر اقلیت نیز از این غذاها استفاده می کنند و حتی مدیریت این رستوران به ادعای اینکه مسلمان است از این غذا ها استفاده می کند.
این تخلفات ممکن است در واحدهای صنفی صورت بگیرد ولی شاید به هزارم درصد هم نرسد و عرضه کالای ممنوعهای در واحدهای صنفی مجاز به فروش نمیرسد زیرا آنها کاسب هستند و با موارد شرعی و دینی ما آشنا هستند
همچنین سرهنگ خلیل هلالی رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا افزود: ما گزارشاتی داشتیم که در یک سوپرمارکتی کنسروی عرضه میشود که حاوی گوشت خوک است و بعد که مراجعه کردیم دیدیم این موضوع واقعیت دارد و بررسی که کردیم به این نتیجه رسیدم که فرد صنفی مطلع نبوده که این کنسرو حاوی گوشت خوک بوده است.
سرهنگ خلیل اظهار داشت: در بعضی از مواردی هم داشتیم که افراد با این علم به این موضوع که ورود این کالا ممنوع است به دلیل اینکه مشتری خاص داشته است آن کالا را عرضه کرده است.
وی تصریح کرد: این تخلفات ممکن است در واحدهای صنفی صورت بگیرد ولی شاید به هزارم درصد هم نرسد و عرضه کالای ممنوعهای در واحدهای صنفی مجاز به فروش نمیرسد زیرا آنها کاسب هستند و با موارد شرعی و دینی ما آشنا هستند.
رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا گفت: گاهی ممکن است واحد صنفی غیرمجاز داشته باشیم که برای تامین منابع مالی مشتریهایی داشته باشند و کالاهایی را تامین و عرضه کنند و در چنین حالتی گزارشاتی که از مردم دریافت میکنیم را سریعا بررسی میکنیم.
منابع : صراط/ فرارو / پارسینه / / یا لثارات