تبیان، دستیار زندگی
تا به حال از ژلاتین، قرص های ویتامین، پاستیل و.... وارد شده به کشور استفاده کرده اید؟ این مواد گاهی از حیواناتی چون گاو، ماهی و بعضا از برخی گیاهان تهیه می شود، اما اگر از خوک باشند چه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی جوانی با فراورده‌های خوکی


شاید شما بارها از ژلاتین‌ها، پاستیل‌ها، قرص‌های ویتامین و داروهای وارد شده به کشور استفاده کرده باشید. این مواد از حیواناتی چون گاو، خوک، ماهی و بعضا از برخی گیاهان تهیه و در اختیار مصرف کنندگان گذاشته می‌شود. مساله مهم در هنگام استفاده این مواد حرمت شرعی آن است. مصرف هر نوع ماده ای که از خوک گرفته شود، از نظر شرع اسلام حرام است و مصرف فراورده‌های حیواناتی هم که ذبح اسلامی نشده باشند حرام و ممنوع است.
داروی جوانی با فراورده‌های خوکی

در کشور ما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی مسئول نظارت بر واردات محصولات و فراورده هایی از این دست هستند و در داخل کشور نیز بر این نوع تولیدات و اسلامی بودن آنها نظارت و کنترل دارند. این در حالی است که در کشور ما با وجود نظارت شدید و کنترل مرزها از سوی مسئولین در بازارهای کشور، شاهد فروش و عرضه محصولاتی غیر اسلامی و حرام هستیم و مصرف کنندگان عزیز هم بی اطلاع از این موضوع و به صرف اینکه در کشور اسلامی خرید و فروش می‌شود مبادرت به خرید و مصرف آنها می‌کنند.

از این میان برخی داروها مثل ویتامین E، برخی کپسول های آهن، قرص های روی، داروهای نیروزا و... در داروخانه‌ها و سایر مراکز خرید به مردم فروخته می‌شود که وارداتی هستند و برخی از آنها برچسب حلال را هم که نشان دهنده شرعی بودن و حلال بود آن محصول است ندارند.

طبق نظر فقهای شیعه برای مصرف داروهای حرام دو حالت می توان متصور بود. اول اینکه تنها راه مصرف این دارو این است که، مصرف نکردن آن موجب مرگ شخص خواهد شد و هیچ داروی دیگری نیز جایگزین آن نخواهد بود در این صورت فرد مجاز است باوجود حرام بودن دارو آن را مصرف کند. اما اگر فرد بیمار بتواند از داروی جایگزین استفاده کند و مشابه داروی حرام مورد نظر موجود باشد، طبق فتوای همه فقها مصرف آن دارو حرام و ممنوع است چون جایگزینی برای آن وجود دارد.

شرکت وارد کننده این محصول اذعان می‌دارد که این محصول حلال بوده و مراحل قانونی واردات آن نیز طی شده است؛ در حالی که به وضوح بر روی محصول جمله "Chondroitin Sulfate is derived from bovine and porcine sources" یعنی دارو از ترکیبات گاوی و خوکی گرفته شده درج شده است

حتی فقها معتقدند برای صورت اول که غیر از داروی حرام داروی دیگری وجود ندارد، در صورتی که راه درمان دیگری جز استفاده از داروی حرام وجود دارد و یا حتی اگر شخص می تواند زمان بیشتری صرف کند یا هزینه بیشتری بپردازد، بهتر است به دنبال درمان دیگری برود و از آن دارو استفاده نکند.

هنگامی که قرار است دارویی وارد کشور شده و در اختیار عموم گذاشته شود ابتدا مدارک و مستندات مبنی بر حلال یا حرام بودن، اثر بخشی، بی خطری و ... در کمیسیون های تخصصی و با حضور افراد متخصص در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برررسی و در صورت عدم مغایرت با موارد ذکر شده اجازه واردات و فروش آنها در کشور داده می‌شود.

داروی جوانی با فراورده‌های خوکی

با این وجود چندی پیش در خبرها آمده بود که دارویی تحت عنوان MOVE FREE ADVANCED به عنوان مکمل غذایی و حفظ کننده جوانی وارد بازار شده و در داروخانه های کشور به فروش می‌رسد که حاوی فراورده‌های خوکی بوده و حرام است. این دارو متعلق به شرکت آمریکایی "Schiff" است که شرکت "افق داروی پارس" آن را وارد کرده است.  این دارو پس از یک سال فروش در داروخانه های کشور از سوی مسئولان امر حرام اعلام و داروها از کلیه داروخانه‌ها جمع‌آوری شد. شرکت وارد کننده این محصول اذعان می‌دارد که این محصول حلال بوده و مراحل قانونی واردات آن نیز طی شده است؛ در حالی که به وضوح بر روی محصول جمله "Chondroitin Sulfate is derived from bovine and porcine sources" یعنی دارو از ترکیبات گاوی و خوکی گرفته شده درج شده است. پس از توقیف داروها و جمع آوری آنها، شرکت وارد کننده به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است که این دارو حلال بوده و درج جمله فوق بر روی محصول "یك مطلب عمومی بوده كه جهت اطلاع عموم علی‌الخصوص افراد دارای رژیم گیاه‌خواری ذكر گردیده است و این مطلب از دیدگاه متخصصین امری بدیهی می‌باشد بنابراین محصول تولید گردیده الزاما حاوی كندریتین سولفات خوكی نبوده و منبع كندریتین سولفات موجود در محصول برحسب كشور درخواست دهنده متغیر است." (سایت رجا نیوز).

داروی جوانی با فراورده‌های خوکی

سوالی که در اینجا مطرح است این است که در صورتی که این محصول از خوک گرفته نشده پس چرا بر روی آن کلمه خوک درج شده است؟ اگر این دارو حرام بوده چگونه مجوز عرضه و فروش گرفته است؟ به هر روی پرونده شرکت مذکور در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری است و در صورت نیاز به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

اما لازم است ذکر شود که مردم کشورمان با اعتماد به اینکه مسئولان نظارت کامل بر داروها و محصولات قضایی دارند اقدام به خرید این محصولات می‌کنند بنابراین بهتر است مسئولان نظارت بیشتری بر واردات داروها و محصولات حلال به کشور داشته باشند و دست سودجویان و ثروت اندوزان در این عرصه را از وارد کردن چنین محصولاتی کوتاه کنند. شهروندان نیز باید از طرق مختلف آگاه شوند که اگر با محصولات خارجی مواجه شدند نسبت به حلال یا حرام بودن آن اطمینان حاصل کرده و سپس خریداری و مصرف کنند. این آگاهی و اطلاع رسانی وظیفه رسانه های جمعی بخصوص صدا و سیماست. در مدارس نیز می‌توان دانش آموزان را آگاه کرد که استفاده از محصولات و فراورده های حرام چه مضراتی دارد، چه محصولاتی را استفاده کنند و چگونه تشخیص دهند که یک محصول حرام یا حلال است.

با این وجود چندی پیش در خبرها آمده بود که دارویی تحت عنوان MOVE FREE ADVANCED به عنوان مکمل غذایی و حفظ کننده جوانی وارد بازار شده و در داروخانه های کشور به فروش می‌رسد که حاوی فراورده‌های خوکی بوده و حرام است

به هموطنان عزیز توصیه می شود هنگام خرید محصولات ذکر شده اعم از دارویی و غیر دارویی دقت زیادی بکنند. در صورتی که محصول ایرانی و استاندارد باشد مشکلی ندارد و با اطمینان خاطر می توانند مصرف کنند اما اگر محصول خارجی است هنگام خرید دقت کنند که مواد تشکیل دهنده آن الکل یا مواد گرفته شده از خوک نباشد و در صورتی که آن محصول فراورده گاو باشد نسبت به حلال بودن آن اطمینان پیدا کنند. البته بسیاری از محصولات استاندارد اسلامی برچسب حلال دارند که در این صورت بدون هیچ مشکلی می توانند خریداری و مصرف کنند.

توضیح تکمیلی(5/9/92):

سازمان غذا و دارو تیرماه سال 92 مجوز توزیع این مکمل را صادر کرده است

توزیع مکمل، move free advanced

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان