مواد امتحانی بزرگان

یكى از موادّ امتحانى كه در این روایت ‌بدان اشاره شده، ثروت‌هاى كلان است. تحصیل بیش از نیاز ثروت و مصرف نكردن آن بسان حمل مقدار زیادى موادّ غذایى توسّط كوهنورد حریصى است كه فقط قصد دارد یك روز بالاى كوه بماند و بعد ناچار مى‌شود بقیّه را بالاى كوه بگذارد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موادّ امتحانى بزرگان!


یكى از موادّ امتحانى كه در این روایت ‌بدان اشاره شده، ثروت‌هاى كلان است. تحصیل بیش از نیاز ثروت و مصرف نكردن آن بسان حمل مقدار زیادى موادّ غذایى توسّط كوهنورد حریصى است كه فقط قصد دارد یك روز بالاى كوه بماند و بعد ناچار مى‌شود بقیّه را بالاى كوه بگذارد و برگردد!


خداوند متعال فلسفه و اساس خلقت انسان را آزمایش و امتحان از او بیان مى‌كند. بدین جهت دنیا به منزله جلسه بزرگ امتحان، و قیامت به‌ مثابه زمان دادن كارنامه امتحان‌شوندگان مى‌باشد! بنابراین نباید دعا كرد كه خدا ما را به امتحان و آزمایش مبتلا نكند؛ زیرا این دعا با هدف خلقت‌ منافات دارد و دور از اجابت است، بلكه باید از خداوند خواست كه با آزمایش‌هاى سخت و سنگین ما را آزمایش نكند، پروردگارا ما را به‌موادّى كه نمره قبولى نمى‌آوریم امتحان ننما. آزمون‌هاى خداوند ابزار تكامل‌ها و پیشرفت‌هاست و موادّ خاصّى ندارد، ولى سه مادّه‌ در حدیث زیر مورد اشاره واقع شده است که از همه مهم‌تر می‌باشد:

قال على (علیه السلام):

«ثَلاٰثٌ یُمْتَحَنُ بِهٰا عُقُولُ الرِّجٰالِ: هُنَّ الْمٰالُ وَ الْوِلاٰیَةُ وَ الْمُصِیبَةُ».

«با سه چیز عقل انسان‌ها محك زده مى‌شود: ثروت، پست و مقام، مصیبت‌ها و مشكلات». (غررالحكم، ج ”ٹ3”ص337”، ح ”4664”)

 

اما شرح این موارد امتحانی:

مادّه اوّل: مال و ثروت

یكى از موادّ امتحانى كه در این روایت ‌بدان اشاره شده، ثروت‌هاى كلان است. تحصیل بیش از نیاز ثروت و مصرف نكردن آن بسان حمل مقدار زیادى موادّ غذایى توسّط كوهنورد حریصى است كه فقط قصد دارد یك روز بالاى كوه بماند و بعد ناچار مى‌شود بقیّه را بالاى كوه بگذارد و برگردد! در طول تاریخ افراد بی‌شماری بوده‌اند که در مقابل وسوسه مال تاب نیاوردند و درگیر هواهای نفسانی گشته صراط مستقیم را گم کردند. آری كسانى در این مادّه امتحانى ‌قبولند كه با داشتن مال و ثروت عقل خود را گم نكنند و هوش خود را ازدست ندهند.

انسان باید بداند هر آنچه در زندگی دارد از فصلی است از جانب خداوند رحمان و رحمتی از جانب کسی که بی‌نیاز مطلق است. انسان به گاه تنگدستی باید شکیبایی پیشه کند و در هنگامه غنا و ثروت باید با بخشش مال و مغرور نگشتن به داشته‌ها، شکر باری تعالی را به جا آورد. در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: "ما بلا اللَّه‏ العباد بشی‏ء أشدّ علیهم، من إخراج الدّراهم"؛ "خدا بندگان را به چیزى سخت‌تر از دادن مال نیازموده است".

خداوند متعال فلسفه و اساس خلقت انسان را آزمایش و امتحان از او بیان مى‌كند. آزمون‌هاى خداوند ابزار تكامل‌ها و پیشرفت‌هاست و موادّ خاصّى ندارد، ولى سه مادّه‌ در احادیث مورد اشاره واقع شده است که از همه مهم‌تر می‌باشد: مال و ثروت، پست و مقام، مصائب و مشكلات زندگى

در این تعلیم صادقى نیز نكته‏اى مهم وجود دارد، یعنى اینكه انفاق سخت‌ترین چیزى است كه خدا مردمان را با آن مى‏آزماید؛ پس انفاق‏كننده باید در كار انفاق با تحمّل، و در اعتقاد صادق، و به پر شدن جاى آن مطمئن باشد، تا انفاق كردن در راه خدا براى او امرى آسان و دلپسند شود؛ و از این كار بر هیچ كس منّتى نگذارد، تا از پاداش خالص و فراوان الهى بهره یابد.

مادّه دوم: پست و مقام

بسیارند افرادى كه با به دست آوردن‌ مقام، همه گذشته خود را به فراموشى مى‌سپارند و آلوده همه چیز مى‌شوند. انسان عاقل و باشخصیّت كسى است كه هیچ امرى سبب نشود تا حقیقت‌ها را نبیند یا به فراموشى بسپارد. نمونه‌هاى فراوانى از این‌ آزادمردان در طول تاریخ و در میان علما و دانشمندان بزرگ دینى دیده‌ مى‌شود.

از ابى الربیع شامى، گوید: امام باقر (علیه السلام) فرمود: "واى بر تو اى ابا ربیع! مبادا ریاست بخواهى، مبادا گرگى‏ كنى (دنباله رو باشی) و به نام ما، مال مردم را بخورى كه خدا تو را فقیر سازد، در باره ما مگو آنچه خود در باره خود نگفتیم، زیرا تو به ناچار بازداشت شوى و از تو بازپرسى شود، اگر راستگو باشى، ما تو را تصدیق كنیم و اگر دروغگو باشى، تو را تكذیب كنیم".

ریاست امری است بسیار مهم و حیاتی در جامعه. اما رئیس واقعی کسی است که پیروی از پیشوایان دینی کرده و در نتیجه پس قوى در نزد او ضعیف است تا حق را از وى بستاند، و ضعیف در نزد او عزیز است تا حق او را به او برساند. و او سیرى ستمگر و گرسنگى ستمدیده را برنمى‏تابد. و از ریاست‏ چیزى جز آن نمى‏خواهد كه حقّى را استوار سازد یا باطلى را از میان ببرد. و زندگى او و نزدیكانش در سطح پایین‏ترین زندگى موجود در جامعه و خانوارهاست. و اینها همه همان چیزهایى است كه كتاب آسمانى همگان را به آنها فرا خوانده است. این چنین ریاست کردن و فریفته مال و مقام نگشتن کاری است بس مشکل. به همین دلیل ائمه (علیهم السلام) یاران خویش را از ریاست‌طلبی بازمی‌داشتند تا مناصب به شایستگان برسد و جامعه نیرومند گردد. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: "هر که جویای ریاست باشد، نابود شود". (منتخب میزان الحکمه، ص 225، ح 2458)

امام باقر (علیه السلام) فرمود: "واى بر تو اى ابا ربیع! مبادا ریاست بخواهى، مبادا گرگى‏ كنى (دنباله رو باشی) و به نام ما، مال مردم را بخورى كه خدا تو را فقیر سازد، در باره ما مگو آنچه خود در باره خود نگفتیم، زیرا تو به ناچار بازداشت شوى و از تو بازپرسى شود، اگر راستگو باشى، ما تو را تصدیق كنیم و اگر دروغگو باشى، تو را تكذیب كنیم"

مادّه سوم: مصائب و مشكلات زندگى

قبولى در این مادّه امتحانى ‌صبر و تحمّل زیادى مى‌طلبد، كه در این صورت مأجور هم خواهد بود. و اگر صبر و تحمّل نكند و جزع و فزع آغاز نماید نه تنها قبول نمى‌شود، كه ‌بار گناهانش سنگین‌تر مى‌گردد. از امام علی (علیه السلام) روایت شده است:

"اگر صبر کنی مقدرات الهی بر تو جاری می‌شود و مأجور خواهی بود و اگر بیتابی کنی باز هم مقدرات خداوند بر تو جاری می‌شود ولی گناهکار خواهی بود". (منتخب میزان الحکمه، ص 315، ش 3459)

 

نتیجه

خداوند متعال فلسفه و اساس خلقت انسان را آزمایش و امتحان از او بیان مى‌كند. آزمون‌هاى خداوند ابزار تكامل‌ها و پیشرفت‌هاست و موادّ خاصّى ندارد، ولى سه مادّه‌ در احادیث مورد اشاره واقع شده است که از همه مهم‌تر می‌باشد: مال و ثروت، پست و مقام، مصائب و مشكلات زندگى.

فرآوری: زینب مجلسی راد        

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

110سرمشق از سخنان حضرت علی (علیه السلام)، مکارم شیرازی.

الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج ‏5، ص 189 و 680 و ج ‏6، ص566.

 

مطالب مرتبط:

شیخ بهایى قاضی نمی شود

روشی جالب برای نهی از منکر

چراغ های همیشه روشن

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت