ایران همین است که هالیوود نشان می دهد؟

حبیب الله کاسه ساز، تهیه کننده سینما و تلویزیون در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار تبیان قرار داده ، نکات جالبی درباره ایران هراسی مطرح کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران همین است که هالیوود نشان می دهد؟


حبیب الله کاسه ساز، تهیه کننده سینما و تلویزیون در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار تبیان قرار داده ، نکات جالبی درباره ایران هراسی مطرح کرده است.

طبیعی است که دشمنان اسلام واقعیتی که از ایران وجود دارد را به شکل اصیل خود نشان نمی دهند و یک ملت عاقل می داند که وقتی دشمن در روبه رو قرار دارد و این دشمن نیز به مسائل تکنیکی و هنری آشناست متوجه می شود که نشان دادن چهره زشت و جنایتکارانه از کشورش از سوی او، چیزی جز دشمنی و کینه نمی تواند باشد. و به اعتقاد من اگر این دشمن روزی فیلمی ساخت که در آن ایران واقعی را نشان داد، باید شک کنیم که چه اتفاقی افتاده است؟

آن ها در آثار تلویزیونی و سینمایی خود به شکل هنری و البته خلاف واقع تصویری را از ایران ارائه می دهند و این تصویر از آن جایی که با هنر آمیخته شده، به دل مخاطبی که آشنایی با ایران ندارد، می نشیند و او داستان را باور می کند. از این روست که تصاویر منفی ارائه شده از سوی هالیوود از سوی مخاطبان ناآشنا پذیرفته و همه تصور می کنند، ایران همین است که هالیوود نشان می دهد.

در خاطرم هست کنگره ای در ایران برگزار شد و برخی از مهمانان خارجی با خود چراغ قوه آورده بودند، وقتی دلیلش را پرسیدیم می گفتند فکر نمی کردیم در ایران برق وجود داشته باشد و تصور می کردیم با شتر این طرف و آن طرف می روید. این اتفاقات در نتیجه همین تبلیغات منفی است که رخ می دهد و آن ها که آشنا نیستند نیز باور می کنند.

متاسفانه من احساس می کنم از روی ناآگاهی و ناخواسته –البته خوشبینانه می گویم- برخی از فیلم هایی که در داخل ایران نیز تولید می شود و نتیجه کار هنرمندان خودمان است، به این باورهای غلط دامن می زنند و اتفاقا همین آثار در جشنواره های خارجی مورد اقبال قرار می گیرند و جایزه دریافت می کنند. فیلم هایی که بدبختی و سیاهی از زندگی را نشان می دهند.

 خاطرم هست کنگره ای در ایران برگزار شد و برخی از مهمانان خارجی با خود چراغ قوه آورده بودند، وقتی دلیلش را پرسیدیم می گفتند فکر نمی کردیم در ایران برق وجود داشته باشد و تصور می کردیم با شتر این طرف و آن طرف می روید. این اتفاقات در نتیجه همین تبلیغات منفی است که رخ می دهد و آن ها که آشنا نیستند نیز باور می کنند.

به اعتقاد من وقتی این طور فیلم ها در جشنواره های خارجی برگزیده می شوند، یک دلیل دارد و آن این که دولت مردان این کشورها می خواهند حرف خود را به مردم شان ثابت کنند که ببینید در دنیا چقدر بدبختی وجود دارد و ما چقدر خوشبخت هستیم.

ما حتی اگر هم بخواهیم که می خواهیم، نمی توانیم آثار خوب مان را در دنیا نشان دهیم. فیلم های دفاع مقدس ما که سراسر حماسه و ایثار هستند در کشورهای دیگر و در جشنواره های بین المللی اجازه اکران پیدا نمی کنند. چرا؟ این مسائل پیچیده است و سخت است که ما بتوانیم در برابر این هجمه عرض اندام کنیم زیرا بخش خصوصی توان پرداخت هزینه ها را ندارد و بخش دولتی هم گویا چنین دغدغه ای ندارد که اتاق فکری تشکیل دهد و بخواهد درباره تولید و سریال هایی که تصویر واقعی ایران را نشان دهد، تصمیم بگیرد.

اما به اعتقاد من مسئولان به جای پرداختن به حاشیه ها به فکر این مساله باشند و برای ارائه تصویر درست و واقعی از ایران تدبیری بیاندیشند.

حبیب الله کاسه ساز

بخش سینما و تلویزیون تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت