صیاهی

«صیاهی» داستان هیجان انگیز جادوگران و انسان های توانمندی است که وقایع اسرار آمیزی را به وجود می آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صیاهی


«صیاهی» داستان هیجان انگیز جادوگران و انسان های توانمندی است که وقایع اسرار آمیزی را به وجود می آورند.

صیاهی. سیپتیموس هیپ. انجی سیج. مترجم: مهرداد مهدویان.نشر افق.چاپاول. تهران.1391. 2200 نسخه.672صفحه.18500 تومان.

« تبعید شده

امشب شبی سیاه و توفانی است. ابرهای تیره در ارتفاع پایین روی قلعه می چرخند و هرم طلایی نوک برج جادوگر را می پوشانند. توی خانه هایی خیلی پایین تر، مردم با ناراحتی در خواب غلت می زنند در حالی که صدای غرش آسمان غرمبه توی خواب هایشان می دود و کاوبس ها را از آسمان می فرستد.»[1]

قصرها، خانه های مخروبه، ساختمان هایی با معماری پیچیده و لایبرنتی، فضاهایی تنگ و تاریک و دالانهایی پیچ در پیج، شهر های زیر زمینی، همه و همه نویسندگان زیادی را وا داشت تا در یک چنین فضاهایی داستان های شگفت و اسرار آمیز خلق کنند.

در این مکان ها روح، جادو، جادوگران، اجنه و حیوانات وحشی و درنده و اسرار آمیز مرتب در رفت و آمدند و هر کدام برای خود دنیای شگفت انگیزی به وجود می آورند. نویسندگان رمان های جادویی و اسرار آمیز برای دیدن این قصر ها و خانه های عجیب به شهر های مختلف سفر می کنند. حالا تصور کنید انجی سیج خودش در یکی از همین خانه ها متولد و بزرگ شده است.

انجی سیج در خانه ای قدیمی زندگی می کند. جایی اسرار آمیز و جادویی که دور تا دورش پر از باتلاق، بنادر باستانی و قلعه های مخروبه است.طبیعی است که بهتر از هر نویسنده دیگری می تواند از اسرار پیچیده این مکان های رویایی و وهم آلود پرده بردارد.

انجی سیج در لندن به دنیا آمد ه و در دره تمیز لندن و کنت بزرگ شده است. سیج در ابتدا پزشک شد که همین رشته به او کمک کرد تا بتواند خیلی از فضاهای داستانش به رمان های علمی تخیلی نزدیک کند. وی سپس بر اثر انقلاب فکر و ذهنی ای که برایش رخ داد به هنر گرایش پیدا کرد و وارد رشته هنر و مدرسه لسسیتر شد. وی در این مدرسه در زمینه گرافیک طراحی و تصویر سازی تحصیل کرد. همین خودش کمک کرد تا موجودات خیالی در ذهنش نقش بگیرند و بعدها همان ها به داستان هایش راه پیدا کردند. انجی سیج نوشتن کتاب هایش را بعد از دوران کالج آغاز کرد و سپس بعد از مدتی توانست در این حرفه تخصص پیدا کند. او مجموعه هفتگانه و سنگین سیمپتیموس هیپ را نوشت که خودش پروژه ای عظیم بود. این مجموعه به زودی تاثرات زیادی روی نوجوان گذاشت و مورد استقبال قرار گرفت.

کلایو بارکر نویسنده معاصر انگلیسی که رمان های خیال پردازانه و وحشت می نویسد و یکی از پر آوازه ترین آثارش« هل رایزر» است، درباره این مجموعه می گوید: کتابی سرشار از عجایب، افسون و شگفتی. کتابی جادویی که خوانندگانش را به دنیایی دعوت می کند که هرگز مایل به ترک آن نیستند.

داستان های سیپتیموس هیپ ماجراهای مردی است که با جادوگران و هیولاهای عجیب و غریبی، در مکان های اسرار آمیز در گیر می شود  و تلاش دارد بر آنها فایق آید.

داستان های سیپتیموس هیپ ماجراهای مردی است که با جادوگران و هیولاهای عجیب و غریبی، در مکان های اسرار آمیز در گیر می شود و تلاش دارد بر آنها فایق آید.

 شخصیت سیپتیموس هیپ در همه رمان های هفتگانه این نویسنده حضوری مثبت دارد. از این مجموعه شش اثر تا کنون  توسط مهرداد مهدویان به فارسی ترجمه  و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب ها عبارتند از: افصون، پرواذ، فیظیک، جسط جو، سایرین خبیس.  از این میان کتاب سایرین خبیس ویژه کتاب های برتر کودکان و نوجوانان قرار گرفت. جلد هفتم این مجموعه به نام آتش در حال ترجمه است که به زودی منتشر خواهد شد.

جلد ششم اما صیاهی است. نام کتاب ها به عمد با غلط املایی نوشته شده است تا غریب بودن آن بیشتر نمایان شود. در این کتاب  با ماجرایی تخیلی رو به رو می شویم. داستان این کتاب درباره گروهی جادوگر و انسان هایی با قدرت های فوق العاده است که در میانه اتفاق های مختلف در گیر مشکلات متعدد می شوند و هر یک می کوشد با استفاده از قوای خود مسائل را حل کرده و توطئه های پیچیده و عجیب را یکی پس از دیگری خنثی کند تا آرامش و سکون به محل زندگی بازگردد و نیروهای اهریمنی برای همیشه نابود شوند.

این داستان با وقایع عجیب خود قوه تخیل نوجوانان را تحریک می کند و وقایع مهیجی پیش روی مخاطب قرار می دهد.

مهرداد مهدویان بیش از 50 کتاب برای کودکان و نوجوانان ترجمه کرده و به همین دلیل با سلیقه نوجوانان به خوبی آشنا است و انتخاب های خوبی برای ترجمه انجام می دهد. داستان های سیپتیموس هیپ به عنوان یکی از پر فروش ترین های نیویورک تایمز و کتاب سنس معرفی شده اند.

این رمان در پنجاه و یک فصل و 672 صفحه روایت خود را پی می گیرد. فصل ها کوتاه  است برای همین خواننده بدون خستگی می تواند بخش زیادی از داستان را دنبال کند. صیاهی با یک مقدمه آغاز می شود و برخی از فصل های دیگر عبارتنداز: ملاقات، مهمان، شب تولد، کارآموزها، فراری، حف انتخاب، آورنده کتاب، شیمی، و ...اگر می خواهید داستانی هیجانی بخوانید صیاهی را انتخاب کنید.

«اتاق پذیرایی بلند و باریک بود و پنجره ای بلند در انتهای اتاق داشت که رو به راه جادوگر باز می شد. پرده ای پاره پوره در قسمت راست اتاق، دری را می پوشاند که به اتاق تخت راه داشت. این راه غیر قابل عبور بود چون جینا دستور داده بود الوار بزرگی روی آن میخ کنند. »[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 9 کتاب

[2]صفحه 99 کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت