لپ تاپ Lenovo ThinkPad T431s

با پردازنده Core i5 که بر روی فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز تنظیم شده، کارت گرافیک یکپارچه intel HD 4000 و رم ۴ گیگابایت، تینک پد T431s قدرت کافی را برای انجام هرچه روان تر کارهای روزانه فراهم می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T431s


با پردازنده Core i5 که بر روی فرکانس 1.9 گیگاهرتز تنظیم شده، کارت گرافیک یکپارچه intel HD 4000 و رم 4 گیگابایت، تینک پد T431s  قدرت کافی را برای انجام هرچه روان تر کارهای روزانه فراهم می کند.

طراحی تینک پد T431s یکی از سبک ترین های لنوو در سری T به حساب می آید. این دستگاه با ابعاد 2 * 22.5 * 33 سانتی متر، تنها 1.6 کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با مدل قبلی همین سری یعنی T430، حدود 270 گرم سبک تر شده است.

T431s هم مانند سایر تینک پدهای لنوو همان ظاهر جدی همیشگی را دارد. روی این جعبه سیاه، از جنس فیبر کربن ساخته شده و در زیر آن نیز آلیاژ منیزیوم مورد استفاده قرار گرفته. طبق ادعای لنوو این دستگاه توانسته آزمایش های Mil-Spec  را پشت سر گذارد و گواهینامه آن را به دست آورد.

آزمایش های Mi-Spec در واقع استانداردی نظامی است که توسط وزارت دفاع آمریکا تدوین شده و طی آنها طراحی و ساخت محصولات از لحاظ مقاومت، دوام و کیفیت مورد آزمایش قرار می گیرد. در این آزمایشات دستگاه در مقابل 8 فاکتور به چالش کشیده می شود؛ فشار بالا، رطوبت، ارتعاش، دمای بالا، تغییرات دما و فشار پایین (ارتفاع 4.5 کیلومتر)، از جمله مواردی هستند که T431s توانسته برای به دست آوردن گواهینامه مذکور، از پس آن ها با موفقیت بر بیاید.

بافت جنس بدنه روی دستگاه به نحوی است که اثر انگشت، به خصوص اگر چرب باشد، بر روی آن به جای می ماند و پاک کردنش نیز کار چندان راحتی نخواهد بود.

همانطوری که می دانید در T431s از درایو نوری برای CD و DVD خبری نیست و در صورتی که این دستگاه را تهیه نمایید، باید نیازهای خود در این زمینه را با یک درایو بیرونی بر طرف کنید.

لولاهای این لپتاپ به نحوی طراحی شده اند که به شما اجازه می دهند تا درب آن را تا زاویه 180 درجه باز کنید. شاید هنگام کار هیچ گاه به صورت کامل تا 180 درجه پیش نروید، اما همین که در انتخاب زاویه محدودیتی ندارید، حس آزادی و راحتی مطلوبی را تجربه خواهید نمود.

اگر هنگام کار با لپتاپ، همواره نگران هستید که چای و یا نوشیدنی بغل دست خود را به ناگهان بر روی کیبورد بریزید، باید بدانید که کیبورد این دستگاه در برابر ریزش مایعات بر روی آن، مقاوم طراحی شده است

در سمت راست کیبورد، اسکنر اثر انگشت تعبیه شده که از آن می توانید برای باز کردن قفل دستگاه استفاده نمایید. همچنین در بالای نمایشگر یک وبکم با کیفیت 720p  دیده می شود که از تکنولوژی face-tracking نیز برخوردار است.

یکی از ایراداتی که هنگام کار با T431s با آن مواجه شدیم، لبه های تیز در جلو دستگاه بود. بدنه زیرین لپتاپ از دو قسمت تشکیل شده که محل تقاطع آن ها در جلو دستگاه لبه های نسبتا تیزی را به وجود آورده. با توجه به اینکه هنگام تایپ احتمالا ساعد دست با این بخش برخورد می کند، این تیزی باعث اذیت کاربر می شود.

تصویر و صدا

تینک پد T431s دارای یک صفحه نمایش 14 اینچی است که از کیفیت 900 * 1600 پیکسل بهره می برد و میزان روشنایی 250 NITS را ارائه می دهد.

کیفیت این نمایشگر نسبت به مدل قبلی این خانواده با 768 * 1366 پیکسل بهوبد بسیاری یافته، اما در مجموع به نظر می رسد در زمینه زاویه دید و نمایش رنگ ها با مشکلاتی رو برو باشد.

شفافیت متون در این نمایشگر عالی است، اما رنگ ها اندکی کدر و بی روح نمایش داده می شوند. هنگام کار با دستگاه اگر کمی زاویه صفحه نمایش را عوض کنید، کیفیت تصویر دستخوش تغییر می شود که این موضوع نیز خبر از زاویه دید پایین نمایشگر می دهد.

لنوو صفحه نمایش دستگاه را از نوع مات ساخته، لذا هنگام کار در محیط های باز و به خصوص در نور مستقیم خورشید، بازتاب کمی را خواهید داشت و به راحتی می توانید از نمایشگر خود لذت ببرید.

اسپیکر های تینک پد T431s در انتهای قسمت پایینی دستگاه قرار گرفته اند، اما علی رغم جایگاه نسبتا عجیبشان، توانایی این را دارند تا صدای با کیفیت و بلندی را تولید نمایند. در این راه البته تنظیمات نرم افزاری برنامه Dolby Home Theater نیز تاثیر به سزایی دارد و به صورت خودکار بهینه سازی های بسیاری را بر روی صدای خروجی انجام می دهد.

 

سخت افزار

با پردازنده Core i5 که بر روی فرکانس 1.9 گیگاهرتز تنظیم شده، کارت گرافیک یکپارچه intel HD 4000 و رم 4 گیگابایت، تینک پد T431s  قدرت کافی را برای انجام هرچه روان تر کارهای روزانه فراهم می کند.

یکی از دلایلی که باعث می شود T431s در مقابل دیگر رقبا سرخورده شود، عدم برخورداری از هارد SSD است. همانطور که می دانید SSD ها، از سرعت فوق العاده ای برخوردار هستند و عملکرد کلی دستگاه را به شدت بهبود می بخشند. T431s دارای یک هارد HDD با سرعت 7200 دور در دقیقه است که حجمی 500 گیگابایت را در اختیار کاربر قرار می دهد.

از جمله عواملی که سرعت دستگاه بر روی آن تاثیر مستقیمی دارد، زمان بالا آمدن ویندوز است. در بررسی خود، زمانسنجی مربوط به این موضوع را انجام دادیم و متوجه شدیم که T431s در صورتی که از حالت کاملا خاموش بخواهد boot شود، نیاز به 38 ثانیه زمان دارد. این زمان در شرایط بیدار شدن از حالتHibernate  به 29 ثانیه کاهش می یابد و برای بیدار شدن از حالت Sleep نیز تنها 2 ثانیه زمان برای این تینک پد کافی است.

در زمینه گرافیک نیز باید بگوییم که Intel HD 4000 به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند با کیفیت ترین ویدیوها را بدون دردسر پخش کند و از پس کارهای معمول بر بیاید، اما با توجه به امتیازات این کارت گرافیکی در بنچ مارک های مختلف، بهتر است بازی کردن با آن را به کل فراموش کنید.

 

کیبورد

اگر تا به حال از محصولات لنوو استفاده کرده باشید، قطعا موافق هستید که کیبوردهای این شرکت، یکی از بهترین ها در بین تمامی لپ تاپ ها است.

دکمه Fn در این محصول، به عنوان آخرین دکمه در آخرین ردیف قرار گرفته، که این موضوع می تواند برای کسانی که به دکمه ctrl در آن محل عادت کرده اند، اندکی ناخوشایند باشد.

اگر هنگام کار با لپتاپ، همواره نگران هستید که چای و یا نوشیدنی بغل دست خود را به ناگهان بر روی کیبورد بریزید، باید بدانید که هنگام کار با T431s به هیچ وجه چنین دغدغه ای وجود نخواهد داشت، چرا که کیبورد این دستگاه در برابر ریزش مایعات بر روی آن، مقاوم طراحی شده است.

 

باتری

لنوو ادعا می کند که تینک پد T431s می تواند تا 9 ساعت شارژ را در خود نگه دارد. اما با توجه به اینکه این دستگاه از هارد SSD بی بهره است و هارد HDD با سرعت 7200 RPM نیز زیاد با باتری مهربان نیست، این ادعا اندکی گزاف به نظر می رسد.

ما در بررسی خود باتری این دستگاه را مورد آزمایش قرار دادیم. در شرایط پخش مداوم فیلم با میزان صدای 100 درصد، T431s موفق شد تا تنها حدود 5 ساعت و 30 دقیقه دوام بیاورد. این نتیجه چندان امتیاز بدی به حساب نمی آید.

اگر از کسانی هستید که زیاد سفر می کنند و عادت دارند تا همواره باتری یدکی همراه خود داشته باشند، باید بگوییم که T431s  گزینه خوبی برای شما به حساب نمی آید، چرا که لنوو ترجیح داده باتری این دستگاه را به صورت جداناپذیر، در داخل بدنه آن تعبیه کند.

این محصول با قیمت 4.130.00 و با دو سال گارانتی، در ایران به فروش می رسد.

 

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت