5 روش درمان سندرم کلاین‌فلتر

سندروم کلاین فلتر یک بیماری ژنتیکی است که فرد مبتلا به آن، دارای ناهنجاری کروموزومی می باشد. در این بیماری، نوزادان پسر یک کروموزوم x اضافی دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 روش درمان سندرم کلاین‌فلتر


سندروم کلاین فلتر یک بیماری ژنتیکی است که فرد مبتلا به آن، دارای ناهنجاری کروموزومی می باشد. در این بیماری، نوزادان پسر یک کروموزوم  x  اضافی دارند .


همان طور که می دانید، تعداد کروموزوم های هر سلول انسان 46 عدد می باشد که هر گونه کاهش و افزایش تعداد آنها، ناهنجاری کروموزومی ایجاد می کند.

 

یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در مردان، سندروم کلاین فلتر می باشد. در این سندرم، یک کروموزوم X اضافی در مردان وجود دارد.

 

اگر پزشک تشخیص قطعی داده که کودک شما به سندروم کلاین فلتر مبتلا است، می توانید با انجام راهکارهای درمانی زیر، مشکلات کودک خود را به حداقل برسانید:

 

1- تستوسترون درمانی

مردان مبتلا به سندروم کلاین فلتر قادر نیستند تا به اندازه کافی هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون را در بدنشان تولید کنند.

ابتلا به چنین اختلالی مخصوصا در دوران بلوغ، یک سری مشکلات روحی و روانی برای فرد ایجاد می کند، مخصوصا اگر فرد متوجه شود که مشکل ناباروری هم دارد

درمان با استفاده از هورمون تستوسترون در آغاز دوران بلوغ، می تواند جایگزین هورمون تستوسترون بدن شود و از ایجاد بسیاری از مشکلات که در اثر کاهش و یا عدم وجود این هورمون به وجود می آید جلوگیری کند.

 

تستوسترون را می توان به صورت ژل بر روی پوست مالید و یا به شکل تزریقی و اشکال دیگر استفاده کرد.

 

استفاده از این روش درمانی سبب می شود تا تغییرات طبیعی مربوط به دوران بلوغ در یک پسربچه انجام گیرد، مثل کلفت شدن صدا، رشد مو در صورت و زیر بغل و اطراف اندام تناسلی، افزایش توده های عضلات و آلت تناسلی، بزرگ شدن بیضه ها و بهبود باروری.

2- برداشتن بافت های اضافی پستان

عده ای از این بیماران دارای سینه های بزرگ و غیرعادی می باشند که درمان این مشکل، امروزه بسیار آسان می باشد و برداشت بافت های اضافی پستان با جراحی پلاستیک، به عنوان روش درمانی ارائه می شود.

 

3- گفتاردرمانی

پسربچه های مبتلا به این سندوم، اغلب به اختلالات گفتاری و مکالمه ای و ضعف ماهیچه ای مبتلا هستند.

 

حمایت آموزشی از این کودکان با شرکت دادن آنها در جلسات گفتاردرمانی و مشاوره می تواند راهکار مناسبی برای غلبه بر این مشکل باشد.

 

در حین ورود به مدرسه می توان برای این دسته از کودکان، کارهای ویژه ای انجام داد و بیشتر، آنها را مورد توجه قرار داد و با معلم او درباره مشکلش صحبت نمود.

 

4- درمان باروری

بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری که تا سن باروری تحت درمان قرار نگرفته اند، نمی توانند اسپرم تولید کنند و طبیعتا قادر به بچه دار شدن نیستند.

 

روش درمانی که برای این دسته از بیماران در نظر گرفته می شود، استفاده از روشی به نام تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم(ICSI)  می باشد که طی آن اسپرم مرد توسط سوزن بیوپسی، از بیضه های او برداشته می شود و مستقیما به داخل سلول جنسی (تخمک) همسرش (زن) وارد می شود تا لقاح صورت بگیرد.

 

این راهکار برای آن دسته از بیماران مبتلا به سندروم کلاین فلتر انجام می گیرد که کمی اسپرم تولید می کنند، نه آنهایی که اصلا اسپرم ندارند.

 

5- مشاوره روان شناسی

ابتلا به چنین اختلالی مخصوصا در دوران بلوغ، یک سری مشکلات روحی و روانی برای فرد ایجاد می کند، مخصوصا اگر فرد متوجه شود که مشکل ناباروری هم دارد.

 

بنابراین با شرکت در کلاس های مشاوره و گفتگو با روان شناس می توان این مشکل را تا حدی برطرف کرد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

سندروم کلاین فلتر چیست؟

6 نکته درباره بارداری بعد از 35 سالگی

سندرم ترنر چیست؟

کودکی که مونگول به دنیا می‌آید

بزرگی سینه در مردان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت