افزونخواهی که هلاكتآفرین است!
افزونخواهی که هلاكتآفرین است!
این بلای بسیار بزرگی است كه گریبان اكثر ما را گرفته است. ده كم است، صد؛ صد كم است، هزار؛ هزار كم است و ... پیوسته در حال افزودن و زیاد كردن هستیم؛ مانند كرم ابریشم كه دور خود میتند و عاقبت در میان همان تنیدههای خود میمیرد. امّا مطمئن باشید كه به این حال نخواهید ماند:
( كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ )
تكاثر طلبی چیست؟
در قرآن از فزون خواهی منفی و برتر جویی معكوس ، به تكاثر تعبیر شده است. تكاثر در اصطلاح قرآنی آن به معنای مسابقه دو طرف در فزونی مال و مقام است.(مفردات راغب) چنان كه تفاخر به معنای كثرت جویی در مناقب و اموال و اولاد می باشد. (مجمع البیان ج 9 و 10 ص 811)
در نگره قرآنی ، تكاثر همان فزون خواهی منفی و مبتنی بر غریزه ابتدایی بشر بدون جهت مندی و هدف گرایی درست و صحیح است. به این معنا كه هر گاه شخص ، این غریزه آغازین و ابتدایی بشری را در راستای كمال و هدایت واقعی قرار ندهد و آن را در حوزه تمایلات و گرایش های حیوانی قرار دهد ، از قوه و نیروی خدادادی به درستی بهره نگرفته و به دام تكاثر افتاده است. این گونه است كه دنیا در حكم لهو و لعب می شود و تنها سرگرم به زن و مال و فرزند و تفاخر و تكاثر می گردد.
از این جا دانسته می شود كه در نگره قرآنی تكاثر به این معنا و مفهوم امری مذموم و ناپسند است و آدمی را از راه اصلی و صراط مستقیم كمالی خود باز می دارد.
( اَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ )؛
«افزون طلبیها سرگرمتان كرده [و از توجّه به آخرت بازتان داشته] است.»
و این بلای بسیار بزرگی است كه گریبان اكثر ما را گرفته است. ده كم است، صد؛ صد كم است، هزار؛ هزار كم است و ... پیوسته در حال افزودن و زیاد كردن هستیم؛ مانند كرم ابریشم كه دور خود میتند و عاقبت در میان همان تنیدههای خود میمیرد. امّا مطمئن باشید كه به این حال نخواهید ماند:
( كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ )؛
«به همین زودی میفهمید [كه قضیه از چه قرار است] آری؛ به همین زودی میفهمید [امّا آن فهمیدن، نافع به حالتان نخواهد بود].»
آنگاه به خود می آیید كه همه از شما بریده و رفتهاند، تنها كسی كه با شما مانده است، خدای شماست. شما هم كه با او رابطهای نداشتهاید!!
برای رهایی از تكاثر طلبی، قرآن پیشنهاد می كند انسان می بایست به رستاخیز و حساب رسی آن روز توجه كند ( تكاثر آیات 1 تا 8) توجه به عذاب اخروی ( حدید آیه 20) و ناپایداری دنیا ( همان ) و یقین به قیامت ( تكاثر) عامل مهمی برای رهایی انسان از خصلت ناپسند تكاثر طلبی است
دشمن انبیاء چه کسانی بودند؟
دشمن انبیا و مانع كار آنان، مالپرستانی بودند كه فقط به فكر دنیای خود هستند و امروزه نیز عدهای مال پرست و دنیاپرست نمیگذارند شیعیان، مصلحان و مۆمنان عالم طعم زیبایی عدالت را بچشند.
علل و زمینه های تكاثر طلبی
علت و خاستگاه اصلی فزون خواهی و برتر جویی را باید در غریزه استخدام گری و كمال جویی انسان جست . از این رو باید خاستگاه اصلی تكاثر را نیز در همین دو خوی و خصلت جست و جو كرد . با این تفاوت كه تكاثر كمال جویی معكوس است و انسان را از دست یابی به اسمای حسنای الهی باز می دارد و گرفتار دوزخ و خشم او می گرداند.
انسان به جای آن كه قوای عقلانی خود را تقویت كند و به جنبه الهی خود بپردازد به جنبه مادی و غریزی خود توجه داشته و آن را تقویت و تحكیم می كند.
قرآن برای این گرایش معكوس انسان، زمینه های چندی را بر می شمارد كه در این جا به نمونه های از آن اشاره كوتاه و گذار می شود: یكی از عوامل و زمینه های ایجادی تكاثر را باید در جهل انسان دانست ؛ زیرا انسان جاهل و نادان به جای آن كه از قوای غریزی خود برای كمال واقعی بهره جوید، خود قوا را تقویت می كند و آن را بی هدف به كار می گیرد.
فقدان هدفمندی در استفاده عامل مهمی است كه آدمی به دام تكاثر می افتد؛ اگر فرد آگاه به هدف زندگی و آفرینش بود ، می كوشید تا زندگی خود را در آن راستا سامان و جهت دهد. این گونه است كه می تواند قوای غریزی خود را نیز هدفمند به كار گیرد. بنابراین جهل و نادانی نسبت به هدف خلقت و آفرینش یكی از مهم ترین عوامل در تكاثر طلبی است.(تكاثر آیات 1 تا 7)
دومین عامل و زمینه تكاثر طلبی را باید در فریبندگی دنیا دانست. جلوه های فریبنده دنیا انسان را به خود سرگرم می كند و موجب می شود تا نتواند از قوای خود را در راستا ی هدفی كه شناخته بهره جوید. انسان با آن كه هدف آفرینش را می داند و نسبت به آن جاهل نیست، ولی به جهت فریبندگی بیش از اندازه دنیا، هدف را فراموش و یا از آن غافل میگردد و به تكاثر روی میآورد.(حدید آیه 20)
عامل دیگری كه قرآن برای تكاثرطلبی بشر بر می شمارد ، عامل كفر است. به این معنا كه انسان كافر به جهت جهل به خدا و قیامت و یا انكار آن با علم به وجود خدا و قیامت ، حسابگری و حساب خواهی را نادیده می گیرد و گرفتار دنیا می شود و بدان سرگرم می گردد. ( كهف آْیات 32 تا 37)
دشمن انبیا و مانع كار آنان، مالپرستانی بودند كه فقط به فكر دنیای خود هستند و امروزه نیز عدهای مال پرست و دنیاپرست نمیگذارند شیعیان، مصلحان و مۆمنان عالم طعم زیبایی عدالت را بچشند
آثار تكاثر
در قرآن برای تكاثر آثار و پیامدهای چندی بیان شده است كه از مهم ترین آن ها می توان به انكار معاد (كهف آیات 34 تا 36) غرور و خود پسندی (همان) محرومیت از یاری خدا (همان) نابودی اموال و دستاوردهای تلاش های مادی (همان) اشاره كرد.
یكی دیگر از آثاری كه قرآن برای تكاثر طلبی آدمی بر شمرده است، پدیده غرور ملی و قومی بی جا و تعصبات جاهلی قبیبله گی است. به این معنا كه تكاثر طلبی آدمی موجب می شود تا به آثار و امكنه تاریخی گذشتگان خود به عنوان ابزاری برای برترجویی نژادی و قبیله ای و یا ملی توجه كنند .
تمثیل قرآنی به دیدار از گورستان ها به این معناست كه آنان با ایجاد ابنیه تاریخی برای نیاكان خود می كوشند تا به نوعی تفاخر و تكاثر خود را بر اقوام و قبایل دیگری بنمایانند.
این گونه برخورد با تمدن و بناها و آثار تاریخی نه تنها امری مفید نیست بلكه غیر سازنده و بازدارنده است. (سوره تكاثر)
قرآن تاكید می كند كه برای استفاده درست و سازنده و مفید از آثار تاریخی می بایست نگرش و بنیش مردمان را تغییر داد. به جای این كه برای تكاثر و تفاخر به این آثار نگریسته شود و حفظ گردد باید به آن ها از دیده عبرت بین نگریست. از دستاوردهای تمدنی آن ها بهره جست و از اشتباهات و خطاهای آنان درس گرفت.( فاعتبروا یا اولی الابصار)
موانع تكاثر
برای رهایی از تكاثر طلبی، قرآن پیشنهاد می كند انسان می بایست به رستاخیز و حساب رسی آن روز توجه كند ( تكاثر آیات 1 تا 8) توجه به عذاب اخروی ( حدید آیه 20) و ناپایداری دنیا ( همان ) و یقین به قیامت ( تكاثر) عامل مهمی برای رهایی انسان از خصلت ناپسند تكاثر طلبی است.
فرآوری : زهرا اجلال
بخش قرآن تبیان
منابع :
بیانات حجت الاسلام ضیاء آبادی
سایت فارس
مقاله احمد خلیلی