آشنایی با دوچرخه های الکتریکی

دوچرخه ی برقی (Electric bike)یا Ebike دوچرخه ای است که به یک مجموعه ی الکترومکانیکی پیشرانه ی کمکی مجهز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با دوچرخه های الکتریکی


دوچرخه ی برقی (Electric bike)یا Ebike دوچرخه ای است که به یک مجموعه ی الکترومکانیکی پیشرانه ی کمکی مجهز است.

یک الکتروموتور ویژه در چرخ به نحوی تعبیه شده که صرفاً در مواقع لزوم به اراده ی دوچرخه سوار، نیروی پیشرانه ی کمکی به دوچرخه اعمال می نماید و در عین حال هیچ مزاحمتی برای رکاب زدن عادی دوچرخه سوار ایجاد نمی نماید. انرژی مورد نیاز الکتروموتور توسط باتری تأمین می شود. باتری از طریق شارژر مخصوص با برق شهر در منزل یا محل کار شارژ می شود. الکتروموتور از نوع DC Brushless مجهز به گیربکس خورشیدی و کلاچ اتوماتیک می باشد که توسط یک سیستم کنترلر سوییچینگ دور و قدرت آن کنترل می شود. نمایشگرهای دیجیتالی میزان شارژ و در مدلهای پیشرفته تر سرعت و مسافت پیمایش را نشان می دهد.

دوچرخه ی برقی رقیب خودروی شخصی است نه موتورسیکلت!

دوچرخه ی برقی هیچ شباهت عملکردی به موتورسیکلت ندارد و ابداً گزینه ای در جایگزینی موتورسیکلتها به حساب نمی آید؛ بلکه امکاناتی جدید برای فراگیر نمودن کاربرد دوچرخه در کاربریهای روزمره می باشد.

دوچرخه ی برقی رقیب استفاده از خودروی شخصی و شاید تنها راه اصولی گریز از دردسرهای استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی ماننده اتوبوس و غیره است.

رفع محدودیت های دوچرخه سواری در شهرها با دوچرخه برقی

این محدودیت ها شامل موارد زیر است:

1.مسافت‌های طولانی بین مبدأ و مقصد            

2.وجود شیب كه مسیرها را از یك طرف در رفت یا برگشت دشوار و طاقت فرسا می‌نماید.          

3.سرعت كم و عملكرد دینامیكی ضعیف           

4.خطر تنفس شدید در مناطق با هوای آلوده       

5.تعرق زیاد و نگرانی فرد از بوی بد لباس در محل كار یا تحصیل   

به موارد فوق خطرات سوانح احتمالی را در شهری چون تهران نیز می‌توان اضافه نمود اما از آنجایی كه این خطرات بسیار كمتر از مخاطرات تهدید كننده ی موتورسیكلت‌ها بوده، كاربری وسیع موتورسیكلت در شهرها گواه آن است كه این نگرانی نمی‌تواند عامل جدی محدود كننده ی كاربری دوچرخه در شهرهای كشور باشد.

و اما در مقایسه، دوچرخه ی برقی مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

1.محدودیت خستگی در مسافت‌های طولانی با دوچرخه ی برقی وجود ندارد.  

2.با وجود سیستم محرك الكتریكی عملاً مشكلی به نام شیب برای دوچرخه سوار وجود نخواهد داشت.         

3.سرعت دوچرخه ی برقی و عملكرد دینامیكی آن دو تا سه برابر بیشتر از دوچرخه ی معمولی با دوچرخه سوار معمولی خواهد بود.      

4.اضطراری برای ركاب زدن تند كه موجب افزایش شدت تنفس و ضربان قلب می‌گردد در مناطق آلوده وجود نداشته و دوچرخه سوار می‌تواند از آن ناحیه بدون ركاب زدن عبور كند.       

5.در استفاده ی معمولی از دوچرخه ی برقی شدت تعرق هرگز بیشتر از یك پیاده روی معمولی نمی‌باشد.

موارد استفاده دوچرخه ی برقی

كاربریهای ورزشی و تفریحی- توریستی

همانگونه كه راندن دوچرخه برای دوچرخه سوار لذت بخش است، راندن دوچرخه ی برقی نیز بسیار جذاب، لذت بخش و نشاط آور است با این تفاوت كه به دلایل فنی لذت راندن دوچرخه ی برقی بیشتر از راندن دوچرخه ی معمولی می‌باشد.

از جنبه ی ورزشی اگرچه این دیدگاه وجود دارد كه استفاده از انرژی كمكی ذخیره شده باعث تنبلی فرد در ركاب زدن و كمرنگ شدن خاصیت ورزشی آن می‌شود، واقعیت اینست كه اولاً یك ركابزن مختار است فشار بار ركاب زدن را به هر میزان كه لازم می‌داند به بدن خود اعمال كند. كم كردن سهم انرژی برق موجب افزایش بار ماهیچه‌ای خواهد بود. دوم اینكه دوچرخه سواری به عنوان یك ورزش تا مرز خستگی مطلوب است و توسط دوچرخه سوار ادامه می‌یابد. همین فشار را در دوچرخه ی برقی در سرعت‌های بالاتر و مسافت‌های طولانی‌تر می‌توان ایجاد نمود. با دوچرخه ی برقی می‌توان دوچرخه سواری را همواره در مد مطلوب هوازی ادامه داد و وارد مد اسیدلاكتیكی نگردید. سوم اینكه نگرانی كمتر دوچرخه سوار آماتور از مسیر طولانی، سربالایی و خستگی انگیزه ی استفاده ی مدام و مكرر از این وسیله را در وی ایجاد می‌كند و این تداوم و تكرار به استفاده موجب عادت كردن به دوچرخه سواری و حفظ سلامت از طریق ورزش پایدار می‌گردد. اما نكته ی مثبت دیگر در توجیه كاربری ورزشی دوچرخه ی برقی مربوط به افراد سالمند، بیماران قلبی و افرادی كه به هر دلیل دچار ضعف جسمی می‌باشند و نیاز به تحرك و ورزش با فشار كنترل شده دارند می‌باشد.

کاربری ناوگانی سازمانها

با توجه به حركت نرم و بی صدای این وسیله و كم خطر بودن آن و نیز اینكه هیچگونه آلایندگی به همراه خود ندارد وسیله ی ایده‌آلی جهت تردد در فضاهای وسیع اینگونه مجتمع‌ها و مراكز می‌باشد. این وسیله ضمن اینكه كارایی مناسب و قابل‌قبولی جهت رفت و آمد كاركنان و ارباب رجوع از نقطه نظر دسترسی سریع و آسان به بخش‌ها و ساختمانهای مختلف یك سازمان یا محیط صنعتی دارد، مزاحمت‌ها و خطرات سایر وسایل نقلیه ی موتوری را در این محیط‌ها به همراه خود ندارد و عاملی در جهت بر هم زدن آرامش و نظم نخواهد بود. در بسیاری از این فضاها از جمله فضاهای صنعتی سالنها و سوله‌های بزرگ وجود دارد كه امكان تردد در آنها با وسایل نقلیه ی موتوری به جهت بسته بودن محیط نیست. این امر با دوچرخه ی برقی بی صدا و غیر آلاینده میسر است.

تردد روزمره ی شهری خانه تا محل کار یا تحصیل

اصلی‌ترین و وسیع‌ترین كاربری دو چرخه ی برقی استفاده به عنوان وسیله ی نقلیه ی شخصی در تردد روزمره ی شهری در مسیر‌های منزل تا محل كار یا تحصیل و برعكس می‌باشد

 با نگاهی به مشخصات عملكردی دوچرخه ی برقی می‌توان دریافت كه این وسیله تناسب بسیار مطلوبی با كاربری در مسیرهای كوتاه و متوسط شهری دارد.

تبدیل دوچرخه تان به دوچرخه برقی!

کیت دوچرخه ی برقی مجموعه‌ای شامل موتور الکتریکی، کنترلر، باتری، شارژر، جعبه‌باتری و تجهیزات نصب جهت مجهز کردن دوچرخه به پیشرانه ی الکتریکی می‌باشد. این مجموعه در یک جعبه کامل جهت نصب روی دوچرخه ی خریدار به مصرف کننده تحویل داده می شود. شما دوچرخه ی خودتان را به دوچرخه ی برقی تبدیل می کنید.

موتور الکتریکی در کیت دوچرخه ی برقی بصورت توپی چرخ (Hub) می باشد که روی یک طوقه ی آلومینیمی با کیفیت مناسب پره بندی شده است. این موتور پس از جا انداختن تیوب و تایر برای طوقه در محل چرخ جلوی دو چرخه جایگزین چرخ معمولی دوچرخه می شود. جعبه ی باتری کیت دوچرخه برقی بسته به مدل انتخابی در پشت زین یا روی میله ی زیرین تنه در موقعیت قمقمه ی آب نصب می شود. کنترلر و سیم کشیهای مربوطه نیز به نوبه ی خود روی دوچرخه نصب و اجرا می شود. نشانگرها و سوییچ ها و سنسورهای تنظیم سرعت نیز جزئی از مجموعه ی کیت دوچرخه ی برقی است که روی دوچرخه نصب می شود. تنها قطعه ای از مجموعه ی کیت که روی دوچرخه نصب نمی شود شارژر خودکار آن می باشد.

جعبه ی باتری در کلیه ی مدلها روی جای خود قفل می شود و امکان جدا شدن از بدنه ی دوچرخه را تنها با کلید مخصوص دارد که اهمیت آن در امنیت نگهداری از باتری به عنوان گرانترین بخش کیت می باشد.

ویژگیهای کیت دوچرخه برقی

1.این سیستم امکان تجهیز دوچرخه‌های معمولی را به پیشرانه ی الکتریکی با قابلیت تنظیم سرعت و با برد و سرعت مناسب فراهم می‌نماید.

2.سرعت بدون رکاب زدن 25کیلومتر در ساعت است که با رکاب زدن تا 35 کیلومتر در ساعت افزایش می یابد.        

3.مسافت قابل پیمایش شهری با یک شارژ بدون رکاب زدن برای باتری های لیتیومی 8.8Ah بیش از30 کیلومتر و در جاده ی صاف بدون شیب تا 70 کیلومتر افزایش می یابد.      

4.مسافت قابل پیمایش شهری با یک شارژ بدون رکاب زدن برای باتری های خشک اسیدی 7Ah در حدود 18 کیلومتر و در جاده ی صاف بدون شیب تا 40 کیلومتر افزایش می یابد.

5.شرایط جاده، نحوه ی حرکت و وزن سرنشین در میزان پیمایش دوچرخه بسیار موثر است. ارقام ذکر شده در بالا بر اساس سرنشین با وزن 70 کیلوگرم می باشد. مسیر یا سیکل حرکتی تست بصورت یک مربع در شهر تهران شامل مسیرهای شرقی-غربی کم شیب و مسیرهای شمالی جنوبی پرشیب شامل توقفهای چهارراهی و غیره می باشد. میزان پیمایش در صورتی که رکاب زدن مستمر و بخصوص در سربالاییها و مواقع شتابگیری صورت پذیرد به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

6.مدت زمان شارژ کامل باتری 6-4 ساعت می باشد. این کیت ها قابلیت نصب آسان بر کلیه ی دوچرخه‌های معمولی با سایز 26 با هر سبک تنه اعم از کمک‌فنر دار، ساده، دنده‌ای، کورسی، کوهستان و شهری را داراست؛ با این حال امکان نصب بر دوچرخه با سایزهای دیگر هم با تغییر طوقه وجود دارد.            

7.قابلیت باز و بسته کردن سریع و راحت مجموعه روی کلیه ی مدل‌های دوچرخه ی شناخته شده و جمع شدن مشخصه‌هایی از جمله سبکی، کم حجم بودن، استحکام، و ارائه ی عملکرد دینامیکی مناسب از ویژگیهای منحصربفرد این کیت ها می باشد.          

 

 

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع  : ebike.ir ,  ecofriend

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت