كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي افتتاح شد

كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي شامگاه يكشنبه ـ بيست‌وششم آبان‌ماه ـ توسط استاد اميرخاني در موزه امام علي (ع) افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي افتتاح شد

در افتتاحيه‌ي كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي؛

سرسنگي: اين حركت سرفصل يك جريان تازه هنري در واقعه مهم عاشورا است

كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي شامگاه يكشنبه ـ بيست‌وششم آبان‌ماه ـ توسط استاد اميرخاني در موزه امام علي (ع) افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا‌)، در مراسم افتتاحيه اين كارگاه – مجتبي آقايي – مدير موزه امام علي (ع)، گفت: جاي خالي چنين كارگاه‌هايي هميشه احساسي مي شد، زيرا اين كتيبه‌ها علاوه بر اين‌كه نقش يك رسانه را ايفا مي‌كنند، در عين‌حال بار مفهومي و معنايي را هم به دوش مي‌كشند كه متأسفانه بعد از انقلاب اسلامي تاكنون چندان رويكرد هنرشناسانه‌اي نسبت به آن صورت نگرفته است و امسال با همت سرپرست معاونت هنري سازمان اين طرح مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: هدف ما بر اين است تا حاصل و توليد كار را به توليد اجتماع بكشانيم و آن را در حد يك كارگاه فراتر ببريم و دستاوردهاي آن را در گنجينه موزه امام علي (ع) نگه‌داري كنيم تا اين كتيبه‌ها به مرور كاربرد خود را در جامعه پيدا كنند.

مدير مركز هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اين آثار شايسته بازتوليد است و با همت معاونت هنري سازمان زمينه براي ادامه اين فعاليت و كارهايي از اين دست فراهم است.

غلامحسين اميرخاني رييس هيئت مديره انجمن خوشنويسان ايران نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به برپايي اين كارگاه گفت: از قديم مردم ما به حق‌طلبي، آزادگي و آزادي علاقه‌مند بودند و به خاطر همين روحيه، با نام امام حسين (ع) كه قهرمان واقعي اين صفت‌ها بود راه خود را ادامه دادند. درواقع آزادي و آزادي‌خواهي آرزوي هر انسان و جامعه‌اي است كه در كنار آن اين فرصت را براي انسان‌ها فراهم مي‌كند تا خود را رشد دهند.

او سپس با اشاره به تاريخچه كتيبه و كتيبه‌نگاري در جريان خوشنويسي ايران يادآور شد: اگر به قرون اوليه نگاه بياندازيم، متوجه مي‌شويم كه با وجود سابقه طولاني هنرهاي ايراني چند قرن وقفه در جريان توسعه آن‌ها حاصل شد و به مرور و با رشد ادبيات به عنوان يك پيشرو ساير هنرمندان نيز به ترتيب امكان رشد و ظهور سليقه و نبوغ خود را پيدا كردند.

از قديم مردم ما به حق‌طلبي، آزادگي و آزادي علاقه‌مند بودند و به خاطر همين روحيه، با نام امام حسين (ع) كه قهرمان واقعي اين صفت‌ها بود راه خود را ادامه دادند.

اميرخاني تصريح كرد: در حدود قرن 4 و 5 هجري قمري كه سلجوقيان ظهور پيدا كردند، تمام نمادهاي هنر و معماري ما نزديك به نشانه مربع بود، اما كم‌كم كه فرصت بيشتري براي مردم فراهم شد و تعصب نسبت به هنر در دوره مغول و تيموري كم‌رنگ شد، دست و بال هنرمندان نيز براي بروز انديشه‌هاي خود بازتر شد و از اين رو نمادهاي اين دوران به حالت‌هاي دوراني بدل شد و خط نستعليق نيز در اين عرصه از تاريخ به كمال خود رسيد.

اين هنرمند خوشنويس دوره تيموري را افتخار هنر خوشنويسي ايران دانست و افزود: خط‌هاي بيضي و دوار كم‌كم در معماري ايران نيز خود را نشان داد كه نشان از نقش و درون‌مايه تفكر ما بود، يعني در آن زاويه وجود ندارد، خبري از جنگ نيست و آغوشي باز براي پذيرفتن هر نوع انديشه‌اي ديده مي‌شود. در اين دوران خط نستعليق در كنار تهذيب حضور موثري دارد.

او سپس با اشاره به دوره معاصر در هنر خوشنويسي اضافه كرد: در دوره جديدي كه ما ميراث‌دار هستيم بعد از عصر تيموري، صفوي و قاجار مي‌توان به يك دوره بيست‌ساله اشاره كرد كه هريك از ما يكي از نمايندگان آن هستيم و البته هنوز در قياس با كشورهايي همچون تركيه جاي كار بيشتري وجود دارد، زيرا به شايستگي تاريخي و مقامي كه حق آن را داريم نرسيده‌ايم و آن‌چنان كه بايد نتوانسته‌ايم خود را معرفي كنيم.

اميرخاني با اشاره به علي شيرازي و هنر خوشنويسي او گفت: سال گذشته در جشنواره خوشنويسي در كشور كويت، علي شيرازي در كنار چَلبي (خوشنويسي برجسته تركيه) و ديگر خوشنويسان مطرح دنيا شروع به خوشنويسي نستعليق كرد كه با سرعت و سهولتي كه در كار خود داشت همه را حيرت‌زده كرده بود، به طوري كه چَلبي براي بوسيدن دست او جلو آمد و اين يك اتفاق تاريخي در هنر خوشنويسي ما محسوب مي‌شود.

اين خوشنويس تأكيد كرد: جاي تأسف دارد كه نظام ما توجهي را كه شايسته است به هنر نمي‌كند، درحالي‌كه اين سفير عالي‌مقام مي‌توان دل دنيا را تسخير كند. در واقع با تأكيد بر 170 رشته هنري در ايران بايد فرصتي فراهم شود تا در گوشه گوشه جهان اين هنرها را به رخ بكشيم و تاكنون در اين مسير كوتاهي كرد‌ه‌ايم.

او در پايان اظهار اميدواري كرد: تا با برپايي كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري هنر عاشورايي، پرداختن به اين هنرها از توصيف و اخلاق و عمل بدل شود، زيرا تا آن زمان عاشورا معنايي نخواهد داشت و توصيف و كمال در اين عرصه بايد به شعور و عمل بدل شود.

در ادامه اين مراسم مجيد سرسنگي سرپرست معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز با تبريك به جامعه خوشنويسي ايران براي آغاز چنين حركتي از علي شيرازي و ده تذهيب‌كار برجسته‌اي كه او را همراهي مي‌كنند، قدرداني كرد.

او ادامه داد: واقعه عاشورا از جمله حقايقي است كه تاكنون درباره آن سخن بسيار گفته شده و از ابعاد مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و اخلاقي مورد بررسي قرار گرفته است و علي‌رغم برخي از تعصبات در زمان‌هاي مختلف جوهره اين قيام هيچ‌گاه مورد بي‌توجهي و فراموشي قرار نگرفت و هربار افراد جديد با ديدگاه‌هايي متفاوت درباره اين واقعه ابرازنظر كردند و آن را به تاريخ پيوند دادند.  

درواقع آزادي و آزادي‌خواهي آرزوي هر انسان و جامعه‌اي است كه در كنار آن اين فرصت را براي انسان‌ها فراهم مي‌كند تا خود را رشد دهند.

او با اشاره به نقش و تأثير حماسه عاشورا در توسعه هنر و خلاقيت‌هاي هنري گفت: توليد آثاري جاودانه متأثر از اين واقعه كم‌تر مورد توجه قرار گرفته است، درحالي‌كه كم‌تر واقعه‌اي تا اين حد توانسته هنرمندان و جريان‌هاي هنري را متأثر از خود كند، درواقع در تمام شئونات هنري از فيلم تا موسيقي، هنرهاي نمايشي و تجسمي آثاري خلق شده كه نه تنها در حوزه مضمون و محتوا بلكه به لحاظ شكل و قالب هم جزو برترين‌هاي تاريخ هنر دنيا محسوب مي‌شود، اما علي‌رغم ويژگي‌هاي اين قيام به نظر مي‌رسد هنوز تا رسيدن به ادعايي كه داريم فاصله‌ي زيادي وجود دارد.

سرسنگي تصريح كرد: هنرهاي تجسمي به واسطه ويژگي‌هاي خاصي كه دارد ارتباط خوبي براي انتقال مفاهيم معنوي برقرار مي‌كند و به همين دليل هم در مسايلي همچون انقلاب و غيره هنرمندان اين حوزه همواره پيشگام بوده‌اند و مفاهيم ارزشمند انقلاب را در جامعه توسعه داده‌اند. 

او با اظهار خرسندي از برپايي اين كارگاه تخصصي اضافه كرد: خوشحالم كه امروز به دست تواناي علي شيرازي و با محبت قابل توجه هنرمندان حوزه تذهيب و خوشنويسي قدمي مناسب براي توسعه فرهنگ عاشورا از طريق اين دو هنر برداشته مي‌شود، زيرا كه محرم و قيام عاشورا از نقاط برجسته تاريخ كشور ماست درحالي‌كه نسبت به هنر كتيبه‌نگاري كوتاهي كرده‌ايم.

سرپرست معاونت هنري سازمان خاطرنشان كرد: اين حركت سرفصل يك جريان تازه هنري درواقعه مهم عاشورا براي توجه به برقراري ارتباط بيشتر بين هنر خوشنويسي و كتيبه‌نگاري عاشورايي است كه طي اين چهارروز به همت هنرمندان اين حوزه شاهد توليد يكصد قطعه تابلوي ارزشمند هستيم و اين حركت سرآغاز تجديدنظر و حيات دوباره در كتيبه‌نگاري‌هاي عاشورايي است.

او در پايان يادآور شد: ماحصل زحمات علي شيرازي و شاگردان او در ايام محرم به عنوان كتيبه‌هاي عاشورا و محرم عرضه مي‌شود و اميدواريم اين حركت با حضور ساير هنرمندان علاقه‌مند ادامه پيدا كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم با حضور سرسنگي، آقايي، و ساير هنرمندان كارگاه تخصصي كتيبه‌نگاري عاشورايي به دست غلامحسين اميرخاني افتتاح شد و سپس با حضور او از كار هنرمندان تذهيب‌كار بازديد به عمل آمد.

گفتني است در طول اين كارگاه چهارروزه كه از روز گذشته در موزه امام علي (ع) آغاز شده است يكصد كتيبه به خط علي شيرازي از اشعار محتشم كاشاني تحرير و توسط 10 هنرمند از شاگردان نسل دوم انقلاب تذهيب مي‌شود و اين كتيبه‌ها در گنجينه موزه امام علي (ع) نگه‌داري خواهد شد.

همچنين هم‌زمان با اين كارگاه چهارروزه در ساير طبقات موزه امام علي (ع) نمايشگاه عكس، خوشنويسي، نقاشي و ... برپاست.

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت