هفت نکته ایمنی برای تردد در کشورهای خارجی

اصولا آسیب پذیرترین قسمت سفرهای خارجی برای هر گردشگری که برای اولین بار وارد کشوری خاص می شود زمانی است که او قصد استفاده از تاکسی را دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت نکته ایمنی برای تردد در کشورهای خارجی


اصولا آسیب پذیرترین قسمت سفرهای خارجی برای هر گردشگری که برای اولین بار وارد کشوری خاص می شود زمانی است که او قصد استفاده از تاکسی را دارد.

معمولا هر کشوری به تناسب با قوانین نرخ کرایه تاکسی تعیین می شود در بسیاری از کشورها با استفاده از تاکسی متر این کار انجام می شود اما هستند برخی از کشورها که از این وسیله استفاده نمی کنند و نرخ تاکسی براساس توافق بین راننده و مسافر تعیین می شود به عنوان مثال می توان از ایران در این زمینه نام برد. البته تعداد این کشورها آنقدر هم زیاد نیست ولی به هر حال تاکسی های این کشورها هنوز هم بدون تاکسی متر به کار خود ادامه می دهند.

1- بطور کلی در کشورهای خارجی استفاده از تاکسی یک امر تشریفاتی است و معمولا ساکنان محلی آن شهرها با استفاده از خطوط مترو یا اتوبوس مسیر خود را طی می کنند. اما بسیاری از گردشگران به دلیل عدم آشنایی با مسیرها همیشه به عنوان اولین گزینه برای رسیدن به مقصد از تاکسی استفاده می کنند.

بنابراین به یاد داشته باشید که معمولا در اکثر کشورها تاکسی ها به یک رنگ ثابت قابل شناسایی هستند.

ولی در برخی کشورهای دیگر مثل کره جنوبی دو رنگ تاکسی مورد استفاده قرار می گیرید یکی سیاه رنگ (تاکسی های تشریفاتی) و دیگری خاکستری رنگ (تاکسی های معمولی) معمولا نرخ کرایه و ورودی تاکسی های تشریفاتی بین 20 تا 30 درصد گرانتر از تاکسی های معمولی خواهد بود. بنابراین همیشه به تفاوت رنگ تاکسی ها توجه کنید. برای دسترسی به این اطلاعات می توانید از اینترنت استفاده کنید یا اینکه وقتی به کشور مقصد رسیدید از مسئولین هتل بخواهید شما را راهنمایی کنند و مناسب ترین نوع تاکسی را به شما معرفی کنند.

 

2- اگر به کشوری سفر کردید که در آن کشور استفاده از تاکسی متر مرسوم نبود حتما مسیر و قیمت را با راننده قبل از سوار شدن چک کنید و به توافق برسید و سپس از آن تاکسی استفاده کنید.

می توانید از راننده بخواهید که از دستگاه چی پی اس استفاده کند، گرچه نقشه راهنما به زبان محلی آن کشور خواهد ولی مدت زمان و مسافت مبداء تا مقصد را کاملا خواهید دید و با توجه به رنگ فلش نشانگر مسیر (رنگ سبز = مسیر صحیح، رنگ قرمز = مسیر خطا، رنگ نارنجی = مسیر انحرافی)، شما می توانید از صحت مسیر کاملا مطلع شوید

3- اصلی ترین نقطه ضعف گردشگران در کشورهای خارجی عدم آشنایی به مسیرها و آدرس مقصد گردشگران است که به سودجویان اجازه می دهد در کمال آرامش و خونسردی از گردشگرانی که مشغول تماشای مناظر و زیبایی های شهر هستند به سادگی سوء استفاده کنند. بنابراین قبل از استفاده از تاکسی سعی کنید دو نکته اساسی را رعایت کنید. اول اینکه در جهت درست مسیر سوار تاکسی شوید و دوم مسیر صحیح را از روی نقشه خوب بررسی و نام خیابان ها و محدوده مقصد را به خاطر بسپارید. اگر گوشی تلفن همراه شما به این سیستم یعنی همان جی پی اس مجهز است به سادگی می توانید مسیر خود را با آن کنترل کنید.

اما اگر این امکانات را در اختیار نداشتید می توانید از راننده بخواهید که از دستگاه چی پی اس استفاده کند، گرچه نقشه راهنما به زبان محلی آن کشور خواهد ولی مدت زمان و مسافت مبداء تا مقصد را کاملا خواهید دید و با توجه به رنگ فلش نشانگر مسیر (رنگ سبز = مسیر صحیح، رنگ قرمز = مسیر خطا، رنگ نارنجی = مسیر انحرافی)، شما می توانید از صحت مسیر کاملا مطلع شوید و هرگز مبلغ اضافی برای رسیدن به مقصد خود نپردازید.

 

4- معمولا بعد از نیمه شب یعنی ساعت 12 شب قیمت و نرخ محاصبه تاکسی 20 درصد افزایش خواهد داشت و تاکسی متر به طور اتوماتیک این کار را انجام خواهد کرد.

 

5- در کشورهایی مثل هندوستان تاکسی مترها مبنای قیمت نیستند بلکه باید عدد نمایشگر تاکسی متر را با جدولی که معمولا همه راننده ها دارند مقایسه کنید و مبلغ کرایه را که با رنگ قرمز مشخص شده به راننده پرداخت کنید بنابراین حتما در مورد نحوه استفاده و محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهر و کشور مورد نظر قبل سفر تحقیق کنید یا اینکه از مسئولین هتل کمک بگیرید و در صورت نیاز جداول مربوطه را تهیه کنید.

 

6- همیشه مبلغ دقیق کرایه را به راننده تحویل دهید. اگر پول پرداختی شما باقی مانده داشت دقیقا آن را بررسی کنید و از راننده تحویل بگیرید چون این داد و ستد بهترین فرصت برای افراد سودجو خواهد بود که از مسافران ناآگاه سودجویی کنند.

 

7- در مورد هویت راننده تحقیق کنند. در اکثر کشورها جواز کار و کارت شناسایی راننده به گونه ای روی داشبورت اتومبیل یا شیشه جلوی اتومبیل نصب شده که شما کاملا می توانید آن را بخوانید و کنترل کنید. قوانینی مثل نکشیدن سیکار یا استفاده از تلفن همراه و حتی خوردن و نوشیدن خوراکی را کاملا جدی بگیرید و به علائم نصب شده در تاکسی دقت کنید. چون در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.

 

 

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت