اعتراف بزرگ خالق «پدرخوانده»

«فرانسيس فورد كاپولا»، كارگردان صاحب‌نام سينماي جهان نسبت به ساخت دنباله فيلم معروف «پدرخوانده» ابراز پشيماني كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف بزرگ خالق «پدرخوانده»


«فرانسیس فورد كاپولا»، كارگردان صاحب‌نام سینمای جهان نسبت به ساخت دنباله فیلم معروف «پدرخوانده» ابراز پشیمانی كرد.


درحالی كه بسیاری از منتقدین سینما قسمت دوم فیلم «پدرخوانده» را بهترین دنباله فیلم در تاریخ سینما می‌دانند، اما «فرانسیس فورد كاپولا» معتقد است ساخت دنباله‌های این فیلم اشتباه بوده است. این كارگردان سرشناس در این‌باره گفت: ساخت فیلم «پدرخوانده» در همان قسمت اول كافی بود و نباید قسمت‌های بعدی آن را می‌ساختم.

به گزارش روزنامه دیلی میل، «كاپولا» با اعلام اینكه هدف او از ورود به دنیای سینما ساخت فیلم‌های هنری بوده است، گفت: فیلم‌های اول من مانند «مكالمه» و «مردم بارانی» بیشتر از دیگر ساخته‌هایم به آنچه ایده‌ال فكری من بوده نزدیك هستند. با ساخت فیلم «پدرخوانده» مسیر زندگی كاری من تغییر كرد و به یكباره شهرت فراوانی پیدا كردم. فیلم «پدرخوانده» محصول سال ‌1972 در بسیاری از نظرسنجی‌های سینمایی ‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را به‌دست آورده است. این فیلم با نقش‌آفرینی «مارلون براندو»، «آل پاچینو» و «رابرت دووال» داستان یك خانواده مافیایی به‌نام «کورلئونه» است كه موفق به كسب سه جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو)،‌ بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد. «آل پاچینو»، بازیگر افسانه‌ای سینمای آمریكا كه نقش «مایكل كورلئونه» را در این فیلم بازی كرده است، چندی پیش اعتراف كرد، «كاپولا» قصد اخراج او از فیلم «پدرخوانده» را داشته و اگر وساطت «مارلون براندو» نبود، وی از این پروژه كنار گذاشته می‌شد. چراكه كاپولا تصور می‌كرد كه وی برای نقش كورلئونه مناسب نیست. اما آنچه موجب ماندن وی شد، صحنه مربوط به رستوران در فیلم است كه بعد از فیلم‌برداری با بازی وی موافقت كردند.

«فرانسیس فورد كاپولا»، كارگردان و فیلم‌نامه‌نویس پرآوازه آمریكایی و برنده‌ پنج جایزه اسكار است كه روز هفتم آوریل ‌‌1939 در میشیگان آمریكا از خانواده‌ای ایتالیایی‌الاصل متولد شد و بعدها نام «فورد» را به احترام بنیان‌گذار كارخانه خودروسازی «فورد» به نام خانوادگی‌اش افزود. او اغلب در فیلم‌هایش برای اعضای خانواده خود نقشی را درنظر می‌گرفت. دو پسر او در صحنه مربوط به دعوای خیابانی فیلم «پدرخوانده» و صحنه مراسم تدفین در فیلم «دون كورلئون» حضور داشتند.

«كاپولا» در فاصله‌ مابین قسمت‌های اول و دوم «پدرخوانده»، فیلم «مكالمه» را ساخت و یكی از معدود كارگردانان تاریخ سینما نام گرفت كه در یك‌سال، با دو فیلم نامزد اسكار بهترین فیلم می‌شد.

دخترش «صوفیا كوپولا» در دو قسمت اول «پدرخوانده» و خواهرش «تالیا شی‌یر» در هر سه قسمت «پدرخوانده» ایفای نقش داشتند. پدرش «كارمین كوپولا» كه یك موسیقیدان حرفه‌ای بود، در ساخت موسیقی «پدرخوانده» با او همكاری كرد و جالب‌تر از همه «نیكلاس كیج» كه برادرزاده‌ اوست، در فیلم‌های «كاتن كلاب»، «ماهی پرجنب‌وجوش» و «پگی سو ازدواج می‌كند» ایفای نقش داشت. كاپولا در سال ‌‌1963 با ساخت فیلم كم‌هزینه «جنون ‌‌13» برای كمپانی «روجر كورمن» رسما فعالیت حرفه‌ای‌اش را به‌عنوان یك فیلم‌ساز آغاز كرد. وی پس از آن فیلم موفق «حالا پسر بزرگی هستی» را در سال ‌‌1966 كارگردانی كرد و دو سال بعد، فیلم «رنگین‌كمان فینیان» را ساخت و اولین شكست مالی‌اش را در گیشه سینما در سال ‌‌1969 با فیلم «مردم بارانی» تجربه كرد.

كاپولا پس از آنكه در سال ‌‌1971 برای فیلم «پاتون» اسكار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را گرفت، شاهكار فیلم‌سازی‌اش یعنی «پدرخوانده» را در سال ‌‌1972 ساخت كه شهرتی جهانی برای وی رقم زد. این فیلم با نقش‌آفرینی «مارلون براندو» و «آل‌پاچینو»، موفق به كسب سه جایزه اسكار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو) و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی (كاپولا) شد. این فیلم كه همواره یكی از سه اثر سینمایی برتر جهان نام برده می‌شود، با بودجه ‌6/5 میلیون دلاری ساخته شد و فروش جهانی ‌‌245 میلیون دلار را به ثبت رساند.

«كاپولا» در فاصله‌ مابین قسمت‌های اول و دوم «پدرخوانده»، فیلم «مكالمه» را ساخت و یكی از معدود كارگردانان تاریخ سینما نام گرفت كه در یك‌سال، با دو فیلم نامزد اسكار بهترین فیلم می‌شد. در این رقابت، اگرچه جایزه اسكار به «پدرخوانده ‌‌2» رسید، اما «مكالمه» در همان سال نخل طلای جشنواره كن را به خود اختصاص داد. این فیلم در سال ‌‌1995 از سوی كنگره آمریكا برای نگهداری در آرشیو ملی فیلم انتخاب شد. موفقیت‌هایی بزرگی كه كاپولا با «پدرخوانده» به‌دست آورد، عاملی شد تا وی در سال ‌‌1974 قسمت دوم این فیلم پرطرفدار را به سینماهای جهان بیاورد. این فیلم كه باردیگر «آل‌پاچینو» و «رابرت دنیرو» را به بازی گرفته بود، در ‌‌11 بخش نامزد دریافت جوایز اسكار شد و در شش بخش از جمله بهترین كارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر نقش مكمل (رابرت دنیرو) موفق به كسب جایزه اسكار شد. «آل‌پاچینو» برای این فیلم به‌عنوان بهترین بازیگر جوایز بافتا انتخاب شد. در میان فیلم‌های چندقسمتی، «پدرخوانده» تنها فیلمی است كه قسمت‌های اول و دوم آن موفق به كسب اسكار بهترین فیلم شده است. «كاپولا» در سال ‌‌199ظ  سومین و آخرین قسمت از فیلم «پدرخوانده» را با بودجه ‌‌54 میلیون دلاری ساخت. این فیلم با نقش‌آفرینی «آل پاچینو»، «اندی گارسیا» و «دیان كیتون» گرچه به‌اندازه دو قسمت قبلی مورد قبول قرار نگرفت، اما فروش قابل‌توجهی در سینماها به‌دست آورد. «پدرخوانده‌‌3» در هفت بخش نامزد جوایزه اسكار شد، اما نتوانست هیچ‌یك از این جوایز را كسب كند. بازی ضعیف «صوفیا» -دختر كوپولا- كه صدای منتقدین را درآورده بود، جایزه تمشك طلایی بدترین بازیگر زن را برای او به ‌همراه آورد.

این كارگردان بزرگ طی چهار دهه فیلم‌سازی موفق به كسب جوایز معتبری چون به جایزه اسكار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پاتون»، جایزه اسكار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پدرخوانده»، جایزه اسكار بهترین فیلم، بهترین كارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای «پدرخوانده‌‌2»، جایزه دوربین جشنواره برلین، جایزه نخل طلای كن برای «اینك آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره كن برای «مكالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین كارگردانی، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز و جایزه صدف طلایی بهترین فیلم جشنواره سن‌سباستین شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت