برنامه سردارقاسمی برای وزارت نفت

خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی دیدگاه‌های رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت پرداخت که به نظر می‌رسد یکی از ماموریتهای ویژه وی در صنعت نفت سروسامان دادن پروژه‌های پارس جنوبی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 برنامه سردارقاسمي براي وزارت نفت


خبرگزاري مهر در گزارشي به بررسي ديدگاه‌هاي رستم قاسمي وزير پيشنهادي نفت پرداخت که به نظر مي‌رسد يکي از ماموريتهاي ويژه وي در صنعت نفت سروسامان دادن پروژه‌هاي پارس جنوبي باشد.


محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري امروز پنجم مرداد ماه با ارسال نامه اي به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، سردار رستم قاسمي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا را به عنوان وزير پيشنهادي نفت معرفي کرد.

پيگيري خبرنگار مهر نشان مي‌دهد که مهمترين برنامه رستم قاسمي براي اداره صنعت نفت حفظ و نگهداشت توليد نفت و گاز ايران با اجراي طرحهاي توليد ثانويه نفت، تزريق گاز، تسريع در طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز با محوريت فازهاي ميدان پارس جنوبي است.

از ديگر برنامه‌هاي اولويت دار قاسمي در وزارت نفت جذب سرمايه داخلي و خارجي براي توسعه طرحهاي اولويت دار صنعت نفت است و بر اين اساس، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از منابع داخلي در دستور کار قرار دارد.

جمع آوري گازهاي همراه نفت، تکميل طرحهاي نيمه تمام پتروشيمي و راه اندازي طرحهاي بنزين سازي و توسعه پالايشگاههاي موجود نفت هم از ديگر برنامه‌هاي رستم قاسمي در صورت کسب راي اعتماد از مجلس به عنوان وزير نفت خواهد بود.

توليد صيانتي از ميادين، بهره‌برداري هر چه بيشتر از ميادين مشترک، جمع آوري گازهاي همراه و افزايش سرمايه گذاري در صنعت نفت است.

عملکرد رستم قاسمي در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا

بر اين اساس با حضور سردار رستم قاسمي در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا از دي ماه سال 1386 تاکنون قرارداد پروژه‌هاي بزرگي در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به اين مجموعه واگذار شده است که حجم اين قراردادها بالغ بر 10 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

بر اين اساس با حضور سردار رستم قاسمي در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا از دي ماه سال 1386 تاکنون قرارداد پروژه‌هاي بزرگي در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به اين مجموعه واگذار شده است که حجم اين قراردادها بالغ بر 10 ميليارد دلار برآورد مي‌شود

در حال حاضر قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا در طرح توسعه فاز 15 و 16، 22 ، 23 و 24 ميدان مشترک پارس جنوبي مشارکت دارد که پيش بيني مي‌شود بخشي از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبي تا اسفند ماه امسال در مدار بهره برداري قرار گيرد.

اين مجموعه تاکنون قراردادهايي هم به منظور ساخت و راه اندازي خطوط لوله انتقال گاز طبيعي امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبيا در حال اجرا است حدود هفت هزار کيلومتر برآورد مي‌شود.

در شرايط فعلي عمليات ساخت و راه اندازي فاز دوم خط لوله هفتم سراسري به طول 270 کيلومتر، خط لوله ششم سراسري به طول 600 کيلومتر، خط انتقال گاز 56 اينچ پتاوه- پل کله به طول 175 کيلومتر به همراه يک انشعاب 40 اينچ به طول 32 کيلومتر، خط لوله زميني انتقال گاز 56 اينچ در سرزمين اصلي و جزيره کيش به طول 92 کيلومتر، خط انتقال گاز 36 اينچ ملاير-خرم آباد به طول 167 کيلومتر و تاسيسات تقويت فشار گاز خورموج- ديلم از مهمترين طرحهاي گازي اين مجموعه است.

از سوي ديگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتيلن مرکز، احداث تأسيسات آبگير مجتمع پتروشيمي کاويان، تأسيسات آبگير مجتمع اوره و آمونياک پتروشيمي پرديس، تلمبه خانه شهيد چمران اهواز، تأسيسات آبگير و تصفيه خانه آب طرح توسعه ميدان گازي کيش و ساخت انبارهاي مکانيزه و تسهيلات صدور گوگرد در اسکله خدماتي پارس جنوبي از ديگر طرحهاي نفت و پتروشيميايي در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم الانبيا است.

همچنين بهمن ماه سال گذشته قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌هاي نفتي به ارزش تقريبي 1.3 ميليارد دلار به طور رسمي به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا واگذار شد.

طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ري حدود 650 کيلومتر بوده که با بهره برداري از اين پروژه در مجموع ظرفيت انتقال نفت خام ايران حدود 450 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري امروز پنجم مرداد ماه با ارسال نامه اي به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، سردار رستم قاسمي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا را به عنوان وزير پيشنهادي نفت معرفي کرد

همچنين عمليات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي از آبادان به ري به طول تقريبي 950 کيلومتر و با هدف انتقال روزانه 300 هزار بشکه فرآوره هاي نفتي وارداتي و توليدات پالايشگاههاي نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.

به گزارش مهر، دي ماه 1386 سردار سرلشگر محمد علي جعفري فرمانده کل سپاه با صدور حکمي سردار رستم قاسمي را به عنوان مسئول جديد قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء سپاه منصوب کرده بود.

قاسمي پيش از آن به عنوان مسئول قرارگاه سازندگي نوح وابسته به نيروي دريايي سپاه مشغول به فعاليت بود و طرحهاي مهمي را در منطقه پارس جنوبي اجرا کرده است.

بخش سياست تبيان


منبع: مهر

 

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت