وزیر خارجه؛صالحی یا مشایی ؟!

توکلی در توضیح سئوال خود آورد که بنا برگزارش های موثق، مشایی در سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و نیز سمت رئیس دفتر رئیس جمهور محترم دهها سفر خارجی داشته و بیش از آن ملاقات با مقامات خارجی عمدتا در خارج از کشور داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزير خارجه؛صالحي يا مشايي ؟!


توکلي در توضيح سئوال خود آورد که بنا برگزارش هاي موثق، مشايي در سمت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و نيز سمت رئيس دفتر رئيس جمهور محترم دهها سفر خارجي داشته و بيش از آن ملاقات با مقامات خارجي عمدتا در خارج از کشور داشته است.

وزير امور خارجه در پاسخ به سئوال نماينده تهران در خصوص موازي کاري و سياست خارجي تاکيد کرد:در زمان من موازي کاري نشده است.

کاظم جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص جلسه کميسيون متبوعش در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در اين جلسه دکتر صالحي وزيرامورخارجه به سئوالات نمايندگان پاسخ داد.

وي افزود:سئوال اول را دکتر توکلي نماينده تهران مطرح کرد. سئوال وي عبارت بود از اينکه نقش رحيم مشايي در سياست خارجي چيست؟

 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي گفت: توکلي در توضيح سئوال خود آورد که بنا برگزارش هاي موثق، مشايي در سمت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و نيز سمت رئيس دفتر رئيس جمهور محترم دهها سفر خارجي داشته و بيش از آن ملاقات با مقامات خارجي عمدتا در خارج از کشور داشته است.

تعداد اين سفرها و ملاقات ها و موضوع هر يک چه بود؟ آيا ملاقات با خارجيان با حضور نماينده رسمي وزارت امورخارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب براي همه موارد مثبت نيست وزارتخانه چگونه از سير امور مربوط در جهت مصالح و سياست هاي تاييد شده مطمئن مي شده است؟

وي گفت: صالحي در پاسخ به توکلي گفت که در اين مدت که من وزير خارجه هستم سفرهاي ايشان در قالب همراهي با رياست محترم جمهور بوده است و سفري به تنهايي نداشتند اما در زماني که معاون رئيس جمهور بود سفرهاي متعددي داشت. صالحي همچنين گفت که مشايي هيچگونه دخالتي در دستگاه سياست خارجي و وزارت امورخارجه در زماني که من وزير بودم نداشته است و در زمان من هيچگونه موازي کاري نشده است.

جلالي گفت: دکتر توکلي در ادامه سئوال از وزيرامورخارجه پرسيد که در اين سفرهايي که مشايي داشت چه در دوران وزارت شما و چه قبل از آن، آيا در همه سفرها و ملاقات ها نمايندگان وزارت امورخارجه حضور داشته يا خير؟ و آيا گزارشهاي آن موجود مي باشد.

جلالي افزود: در پايان مقرر شد ظرف چند روز آينده وزارت امورخارجه با بررسي گزارشهاي خود پاسخ دکتر توکلي را ارائه نمايد.

مشايي در سمت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و نيز سمت رئيس دفتر رئيس جمهور محترم دهها سفر خارجي داشته و بيش از آن ملاقات با مقامات خارجي عمدتا در خارج از کشور داشته است

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: دومين سئوال را اکبري نماينده قائمشهر از وزيرامورخارجه پرسيد و سئوال وي عبارت بود از اينکه بي احترامي و برخوردهاي غيرمتعارف نسبت به زائران ايراني در مکه و مدينه توسط ماموران و حکام سعودي چيست؟

وي افزود: وزيرامورخارجه در پاسخ گفت که اين موضوع را مورد بررسي جدي قرار داديم و اکنون رفتارها بسيار بهتر شده است.

جلالي گفت: نماينده سئوال کننده از پاسخ وزير قانع نشد و سئوال به صحن ارجاع شد.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي گفت: اکبري نماينده قائمشهر سئوال ديگري را نيز از وزيرخارجه مطرح کرد که اين سئوال عبارت بود از اينکه دلايل عدم تحرک وزارت امورخارجه در قبال حوادث و قيام هاي مردمي در کشورهاي اسلامي چيست؟

وي ادامه داد: وزيرامورخارجه گزارش مفصلي از اقدامات دستگاه ديپلماسي کشور در خصوص يکايک کشورهاي منطقه ارائه داد که پس از استماع نماينده سئوال کننده قانع شد.

جلالي افزود: در اين جلسه قاضي پور نماينده اروميه سئوالي از وزيرامورخارجه مطرح کرد سئوالات وي عبارت است از اينکه چرا در تعدادي از کشورهاي جهان که روابط دوجانبه داريم و سفارت وجود دارد سفير نداريم؟ چرا مطالبات مالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از کشورهاي خارجي اخذ نمي شود و چرا وزارت امورجارجه براي براي خنثي کردن تحريم هاي غيرقانوني آمريکا و غرب عليه ايران، ديپلماسي خود را تقويت ننموده و خنثي نمي کند؟

جلالي گفت: وزيرامورخارجه اشاره کرد که ما فقط در شش کشور داراي سفير نيستيم و امارهاي ديگر ارائه شده غلط است و در خصوص مطالباتمان ما پيگيري جدي مي نماييم و در مورد تحريم هاي غرب نيز وزارت امورخارجه با استفاده از سازوکارهاي حقوقي مسئله را پيگيري مي نمايد.

وزيرامورخارجه اشاره کرد که ما فقط در شش کشور داراي سفير نيستيم و امارهاي ديگر ارائه شده غلط است و در خصوص مطالباتمان ما پيگيري جدي مي نماييم و در مورد تحريم هاي غرب نيز وزارت امورخارجه با استفاده از سازوکارهاي حقوقي مسئله را پيگيري مي نمايد

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: که با عنايت به توضيحات وزير امور خارجه نماينده اروميه در مورد سئوالات اول و سوم قانع شد و براي سئوال دوم مقرر شد اطلاعات بيشتري از وزارت امورخاجه در اختيار ايشان قرار گيرد.

وي گفت: در ادامه جلسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سئوال علي اکبر اولياء نماينده يزد مطرح شد که از وزيرخارجه پرسيد چرا وزارت امورخارجه از ظرفيت هاي بين المللي براي کنترل توليد مواد مخدر در افغانستان استفاده نمي نمايد.

جلالي ادامه داد: وزيرامورخارجه گزارش مفصلي از پي گيري هاي وزارت امورخارجه و استفاده از ظرفيت هاي بين المللي ارائه کرد و در پايان مقرر شد که وزارت امورخارجه برنامه هاي خود را در اين زمينه به نماينده سئوال کننده ارائه نمايد.

بخش سياست تبيان


منبع :تابناک

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت