نفت رفت و برگشت

كاروان نفت از ميانه‌ي راه استان اراك بار ديگر به تهران بازگشت تا باز هم نمونه‌اي ديگر از اوج بي برنامگي و ناهماهنگي در فوتبال بر روي پرده برود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفت رفت و برگشت


كاروان نفت از ميانه‌ي راه استان اراك بار ديگر به تهران بازگشت تا باز هم نمونه‌اي ديگر از اوج بي برنامگي و ناهماهنگي در فوتبال بر روي پرده برود.


داستان تكراري و خسته كننده انتقال نفت تهران به استان مركزي كه مدت‌هاست نقل محافل شده و روند بسيار نامتعارفي به خود گرفته همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ي اين سريال بار ديگر اعلام شد كه اين باشگاه در استان تهران مي‌ماند.

* مسئولان از جان نفت چه مي‌خواهند؟

رفت و برگشت چندباره‌ي اين باشگاه به اراك و تهران يك موضوع را مشخص كرد كه در ماجراي اين انتقال تنها چيزي كه براي مسئولان اهميتي ندارد وضعيت اين تيم در فصل آينده است. در حالي كه چندروزي بيشتر به پايان فصل نقل و انتقالات و آغاز فصل جديد باقي نمانده، اعضاي باشگاه، بازيكنان و كادر فني هنوز نمي‌دانند بايد فصل آينده در كجا زندگي كنند، نمي‌دانند زمين تمرين‌شان بالاخره دركدام شهر است، نمي‌دانند براي يك سال آينده‌ي خود چگونه برنامه ريزي كنند.

بسياري از تيم‌ها تمام بازيكنان موردنظرشان را جذب كرده و اردوهاي پيش فصل خود را آغاز كرده‌اند تا در يازدهمين دوره‌ي ليگ حضوري قدرتمند داشته باشند. در اين ميان يك روز خبر قطعي شدن انتقال نفت به استان مركزي و روز ديگر خبر بازگشت اين تيم در رسانه‌ها منتشر مي‌شود تا سرگرداني و بلاتكليفي بازيكنان و اعضاي باشگاه بيشتر شود.

در حالي كه به نظر مي‌رسد فلسفه‌ي داشتن تيم براي يك شهرستان يا استان رسيدن به موفقيت و ايجاد غرور و افتخار باشد، اين موضوع در مورد نفت صدق نمي‌كند. مسئولان مي‌خواهند اين باشگاه به هر شكل ممكن منتقل شود و كاري به اين ندارند كه چه بر سر اين تيم در فصل آينده‌ي رقابت‌ها خواهد آمد. سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا كساني كه براي انتقال اين تيم تلاش مي‌كنند راضي مي‌شوند اين تيم با هر قيمتي به اين استان منتقل شود. حتي به قيمت ضعيف بسته شدن و سقوط به دسته پايين تر...؟

بررسي رسانه‌ها، سخنان نمايندگان مخالف، بحثهاي كارشناسي و همه و همه نتوانست مانعي سر راه اين انتقال ايجاد كند و قنبرزاده مديرعامل باشگاه نفت تهران با بيان اين كه انتقال قطعي است گفت: با توجه به اينكه ما همه طلب‌ها را تسويه كرده و بدهي نداريم، تمام امور اداري كار انتقال نفت به اراك هم انجام شد و نماينده استان مركزي به طور رسمي تيم را تحويل گرفت.

موضوع انتقال نفت را نبايد تمام شده تقلي كرد. صرف نظر از اينكه ماجراي اين انتقال به كجا برسد، يك چيز براي مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ اين كه تصميم‌هاي ورزشي در سطح كلان مبناي قانوني و منطقي ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصي باعث اتخاذ چنين تصميم‌هايي مي‌شود

در حالي كه اكثر قريب به اتفاق كارشناسان با اين انتقال مخالف بودند، اين كار انجام شد تا بار ديگر اثبات شود كه برنامه ريزي، قانون گرايي و سرمايه گذاري دراز مدت در ورزش ايران جايي ندارد و همه علاقه دارند به جاي كاشت نهال درخت را با ريشه قطع كنند.

* رفت و برگشت چندباره و مشكلات مالي

رفت اول: موضوع انتقال باشگاه نفت تهران در فصل گذشته سروصداي زيادي ايجاد كرد. پس از مخالفت‌هاي زيادي كه مطرح شد، اين انتقال سرانجام به تصويب رسيد تا نفتي‌ها با توجه به سابقه‌ي بد تيم‌هاي منتقل شده هراس فصل آينده را داشته باشند. در حالي كه اكثر قريب به اتفاق كارشناسان با اين انتقال مخالف بودند، اين كار انجام شد تا بار ديگر اثبات شود كه برنامه ريزي، قانون گرايي و سرمايه گذاري دراز مدت در ورزش ايران جايي ندارد و همه علاقه دارند به جاي كاشت نهال درخت را با ريشه قطع كنند.

برگشت اول:

اما اراكي‌ها كه پيش از اين تلاش زيادي انجام داده بودند تا انتقال انجام شود پس از اين كه وزارت نفت اعلام كرد كه حمايتي از نفت نخواهد كرد، اعلام كردند كه اين باشگاه را بدون حمايت مالي نمي خواهند و اين انتقال منتفي شد.

رييس هيات فوتبال استان مرکزي در خصوص آخرين وضعيت انتقال تيم نفت تهران به اراک گفته بود: مشکل خاصي در خصوص انتقال امتياز وجود ندارد اما، بايد قبل از انجام اين انتقال، منابع مالي تيم مشخص شود. همان طور که در سفر سوم هيات دولت به استان مصوب شد تيم نفت با حمايت وزارت نفت به اراک منتقل شود، ما از اين مصوبه حمايت کرديم و اميدواريم وزارت نفت همچنان به حمايت‌هاي خود از اين تيم ادامه دهد.

تربيت‌بدني يا هيات فوتبال که باشگاه‌دار نيستند که تيم به آنها واگذار شود؛ فقط قمري مديرکل تربيت بدني به نمايندگي از استان مرکزي براي تحويل گرفتن تيم نفت و انتقال به اراک معرفي شده است.

به هر صورت در حالي كه پيش از اين عنوان شده بود كه استان مركزي تمام امكانات و زيرساخت‌هاي لازم براي داشتن يك تيم را در اختيار دارد و مي‌تواند در صورت انتقال تمام كارها را به خوبي انجام دهد مسئولان استان از پذيرش تيم سرباز زدند و نفت بار ديگر به استان تهران بازگشت.

موضوع انتقال نفت را نبايد تمام شده تقلي كرد. صرف نظر از اينكه ماجراي اين انتقال به كجا برسد، يك چيز براي مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ اين كه تصميم‌هاي ورزشي در سطح كلان مبناي قانوني و منطقي ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصي باعث اتخاذ چنين تصميم‌هايي مي‌شود

در حالي كه اكثر قريب به اتفاق كارشناسان با اين انتقال مخالف بودند، اين كار انجام شد تا بار ديگر اثبات شود كه برنامه ريزي، قانون گرايي و سرمايه گذاري دراز مدت در ورزش ايران جايي ندارد و همه علاقه دارند به جاي كاشت نهال درخت را با ريشه قطع كنند.

رفت دوم: رفتار مسئولان استان مركزي كه اعلام كرده بودند كه باشگاه را بدون حمايت مالي نمي خواهند باعث نشد كه مسئولان وزارت نفت كنار بيايند و اعلام شد كه تيم در تهران مي‌ماند. به اين ترتيب اين ترفند هم ره به جايي نبرد و اراكي‌ها كه باز هم بدون تيم مانده بودند اين بار كوتاه آمدند و اعلام كردند نفت را حتي بدون حمايت وزارت نفت هم مي‌خواهند.

قنبرزاده درباره انتقال مجدد تيم فوتبال نفت تهران به اراك گفت: بحث منتفي شدن انتقال تيم فوتبال نفت تهران به استان مركزي وقتي مطرح شد كه مسوولان استانداري اراك بايد تيم را با قبول تامين منابع مالي‌اش تحويل مي‌گرفتند كه از پذيرش تيم با اين شرايط عذرخواهي كردند. از طرفي طبق قانون دولت حق هيچ گونه هزينه در ورزش حرفه‌اي را ندارد. در آخرين لحظاتي كه كار واگذاري نفت به بخش خصوصي و ماندن در تهران دنبال مي‌شد، مسوولان استان مركزي اعلام كردند حاضرند با شرايط فوق تيم را در اختيار بگيرند.

برگشت دوم:

در حالي كه همه شواهد و قراين از نهايي شدن انتقال نفت به استان مركزي گواهي مي‌داد، مديركل وزرش وزارت نفت بار ديگر اعلام كرد كه پس از بررسي‌هاي عميق صورت گرفته تصميم بر اين شده كه نفت در تهران بماند.

شاه كرمي درباره‌ي اين موضوع گفت: تمامي تهميدات لازم براي اين انتقال انجام شد و تسويه حساب‌هاي مالي هم صورت گرفت. اما در ادامه پس از جلسات مختلف و در نظر گرفتن مقررات فدراسيون فوتبال و كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) طرفين يعني استان مركزي و وزارت نفت با نشست منطقي كه داشتند به اين نتيجه‌ رسيدند كه به منظور حفظ اين سرمايه، تا زمان ايجاد بستر لازم، امكانات و شرايط استاندارد مد نظر AFC كه در مقررات آمده است، مديريت تيم نفت مانند گذشته در تهران دنبال شود.

* قسمت آخر سريال چيست؟

موضوع انتقال نفت را نبايد تمام شده تقلي كرد. صرف نظر از اينكه ماجراي اين انتقال به كجا برسد، يك چيز براي مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ اين كه تصميم‌هاي ورزشي در سطح كلان مبناي قانوني و منطقي ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصي باعث اتخاذ چنين تصميم‌هايي مي‌شود. آن اندازه كه مسئولان استان مركزي تلاش كردند تا تيمي را بتوانند به استان‌شان بياورند اگر تلاش كرده بودند تا يك تيم پايه با بازيكنان بومي تشكيل دهند بيشتر به موفقيت مي‌رسيدند.

* هزار راه رفته ...

براي اجرايي شدن يك طرح موفقيت آميز به دو عامل نياز است: اولي دانش و آگاهي و داشتن اطلاعات و دومي ضمانت اجرايي. در موضوع انتقال باشگاه نفت به استان مركزي - يا هر استان ديگري- در باره‌ي فاكتور اول مشكلي وجود ندارد وبارها مسئولان و كارشناسان از منطقي نبودن اين طرح داد سخن داده‌اند، اما نبود عامل ضمانت اجرايي مطمئن باعث شده طرحي كه مطمئنا نتيجه‌ي خوبي براي فوتبال و ورزش كشور ندارد در مرحله‌ي اجرايي شدن قرار بگيرد و البته فقدان كار كارشناسي و تجزيه و تحليل تمام عوامل باعث شود كه اين باشگاه در جاده تهران - اراك نوسان كند!

موضوع انتقال نفت به استان مركزي هر لحظه شرايط متفاوت و جديدي پيدا مي‌كند و چه بسا در فاصله‌ي نگارش همين چند خط موضوع دگرگون شده باشد!

بخش ورزشي تبيان


منبع: ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : فوتبال ايران
آخرین مطالب سایت