اعلام اسامي 4 عضو حزب‌الله به اينترپل

طي روزهاي گذشته، دادگاه بين المللي رسيدگي به پرونده ترور رفيق حريري نخست‌وزير پيشين لبنان برگزار شد و اين دادگاه چهار نفر را به اتهام دست داشتن در اين ترور متهم كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام اسامي 4 عضو حزب‌الله به اينترپل


طي روزهاي گذشته، دادگاه بين المللي رسيدگي به پرونده ترور رفيق حريري نخست‌وزير پيشين لبنان برگزار شد و اين دادگاه چهار نفر را به اتهام دست داشتن در اين ترور متهم كرد.

پس از اعلام حكم ، بنا به درخواست دادگاه حريري اسامي متهمان كيفرخواست دادگاه براي تعقيب و بازداشت به پليس بين الملل تحويل داده شده است.

اما نكته قابل توجه در اين مساله، معرفي چهار تن از اعضاي حزب الله لبنان – البته بدون ذكر نام آن ها- به عنوان متهمان اين پرونده است كه اكنون از سوي اينترپل (پليس بين الملل) تحت تعقيب هستند.

مارتين يوسف سخنگوي دادگاه حريري به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه بنا به درخواست دادستان دادگاه رسيدگي به پرونده ترور حريري، پليس بين الملل قرار بازداشت اعضاي حزب الله كه بر اساس كيفرخواست اين دادگاه متهم به ترور حريري هستند را به كشورهاي عضو اينترپل تحويل داده است.

وي ادامه داد كه با وجود ارسال اين قرار بازداشت ها به كشورهاي عضو، دادگاه بين المللي همچنان از انتشار اسامي اين افراد خودداري خواهد كرد و كيفرخواست همچنان محرمانه باقي مانده و منتشر نخواهد شد.

دولت لبنان دو روز پيش اين حكم را از سوي اينترپل دريافت كرده است، اين حكم همچنين به تمام نقاط مرزي زميني، دريايي و هوايي 187 كشور ديگر نيز ارسال و اعلام شده در هر نقطه اي كه اين افراد بازداشت‌ مي شوند، بايد به پليس بين الملل تحويل داده شوند.

دادگاه حريري در كيفرخواست خود حكم بازداشت 4 نفر از اعضاي حزب‌الله را ابلاغ كرده است و با وجود انتشار نيافتن اسامي اين افراد به صورت رسمي، رسانه هاي لبنان از همان ساعات اوليه اعلام كردند كه اين احكام شامل "مصطفى بدر الدين "، "سامي عيسى "، "سليم عياش " و "اسد صبرا " است.

در همين رابطه، نجيب ميقاتي نخست‌وزير لبنان، با قرائت بيانيه وزارتي دولت اين كشور در پارلمان لبنان عنوان كرد: ما روند دادگاه بين‌المللي ويژه ترور رفيق حريري، نخست‌وزير پيشين لبنان را به دور از سياسي‌كاري دنبال مي‌كنيم. اين اقدام نبايد تاثيرات منفي بر ثبات لبنان و وحدت اين كشور داشته باشد. دولت لبنان در عين‌حال كه به قطعنامه‌هاي بين‌المللي احترام مي‌گذارد، تمايل دارد تا واقعيت در خصوص ترور رفيق الحريري آشكار شود.

دادستان دادگاه ويژه لبنان تاكيد كرد: قاضي تحقيقات كيفرخواست صادرشده در تاريخ 28 ژوئن 2011 را تائيد كرده و به اين نتيجه رسيده بود كه دليل كافي براي محاكمه متهمان ترور رفيق حريري وجود دارد. دادگاه از هر دليل و مدركي استقبال مي‌كند.

همچنين، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد: حزب الله برخي مسائل و اسناد را كه در خصوص دادگاه بين المللي ويژه لبنان داشت، مطرح كرد و ما اسناد و اطلاعات ديگري نيز در اختيار داريم كه مي‌توانيم در هر زماني آن را ارائه كنيم و تمامي ابهامات از بين خواهد رفت. عدالت بايد برقرار شود و اين امر شرط ثبات است و ثبات بدون عدالت، شكننده و غيرواقعي است. تمام كساني كه حكم فرضي ظالمانه را تاييد كردند از ظلم حمايت مي‌كنند و حقيقت و عدالت را انكار مي‌كنند.

وي در ادامه سخنان خود دررابطه با اين دادگاه اظهار كرد: آنچه كه امروز در جريان است و از طريق دادستان كل و دادگاه بين‌المللي دنبال مي‌شود، سرپوش گذشتن بر قاتل واقعي يعني اسرائيل است و اين ظلم به رفيق حريري است و ظلم بزرگ تر به رفيق حريري هم اين است كه برخي از مردم اصرار مي‌كنند كه اسرائيل وي را نكشته و هيچ ارتباطي با اين ترور ندارد. اين يك ظلم، اتهام و اهانت است در حالي كه ما شواهد زيادي را ارائه كرديم.

دبيركل حزب الله لبنان ادامه داد: ظلم دوم اين است كه در اينجا مقتول وجود دارد و زماني كه گفته مي‌شود اسرائيل حريري را نكشته اين يك اهانت به حريري است. ظلم سوم هم اتهامات جعلي و افترا عليه مقاومت است. دادگاه امروز در مسير ظلم تاريخي در حق شهدا و اعضاي مقاومت است. ما از روي واقعيت صحبت مي‌كنيم و شما با شعار و دروغ. كساني كه مي‌گويند حزب الله، 8 مارس يا اكثريت جديد يا دولت نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان عدالت را مختل كرده‌اند، سخت‌ در اشتباه هستند. شما مانع از برقراري عدالت شده‌ايد.

بر اساس گزارش‌ها، پيش از اين اظهارات سيد حسن نصرالله، دانيل بلمار دادستان دادگاه بين‌المللي ويژه لبنان در بيانيه اي از دبيركل حزب الله خواست اسناد و مداركي را كه به تحقيقات كنوني در خصوص پرونده ترور رفيق حريري كمك مي‌كند، ارايه دهد: ما از پيشنهاد سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان، در ارائه برخي اسناد و شواهد به دادگاه استقبال مي‌كنيم و از وي مي‌خواهيم كه اين اسناد را به دادگاه ارائه كند.

دادستان دادگاه بين‌المللي ويژه لبنان همچنين خواستار ارائه هرگونه اطلاعات و اسناد ديگري در زمينه ياري به دادگاه و پيشبرد روند محاكمه شد و گفت: من در هيچ بحث و جدل علني در رسانه‌ها در خصوص درست بودن روند تحقيقاتم شركت نخواهم كرد.

آنچه كه امروز در جريان است و از طريق دادستان كل و دادگاه بين‌المللي دنبال مي‌شود، سرپوش گذشتن بر قاتل واقعي يعني اسرائيل است و اين ظلم به رفيق حريري است و ظلم بزرگ تر به رفيق حريري هم اين است كه برخي از مردم اصرار مي‌كنند كه اسرائيل وي را نكشته و هيچ ارتباطي با اين ترور ندارد

وي ضمن دفاع از كارمندان دفتر خود تاكيد كرد: كارمندان دفتر دادستان كل براساس شايستگي حرفه‌اي‌شان و نيز شفاف عمل‌كردنشان انتخاب شدند. من كاملا به تعهد جدي آنها در زمينه دستيابي به واقعيت اطلاع دارم و تحقيقات براساس بالاترين معيارهاي عدالت صورت گرفت، نه براساس مدارك و شواهدي كه اعتباري ندارند. كارمندان دفتر دادستاني كل، مستقل عمل مي‌كنند و در تحقيقاتشان حسن نيت دارند.

دادستان دادگاه ويژه لبنان تاكيد كرد: قاضي تحقيقات كيفرخواست صادرشده در تاريخ 28 ژوئن 2011 را تائيد كرده و به اين نتيجه رسيده بود كه دليل كافي براي محاكمه متهمان ترور رفيق حريري وجود دارد. دادگاه از هر دليل و مدركي استقبال مي‌كند. اين دادگاه دادگاهي علني است و براساس تعهد به معيارهاي بين‌المللي محاكمه را پيش مي‌برد.

اما در واكنش ديگري نسبت به اعلام كيفرخواست دادگاه لاهه، رئيس فراكسيون وابسته به مقاومت لبنان، اين كيفرخواست را بي‌ارزش خواند و گفت كه دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين رابطه توطئه كرده اند.

محمد رعد، رئيس فراكسيون وفا به مقاومت، وابسته به حزب الله لبنان عنوان كرد: هدف از صدور كيفرخواست دادگاه بررسي ترور رفيق الحريري، نخست وزير اسبق لبنان، اين است كه مسئوليت اين ترور را به عهده حزب الله بياندازند در حاليكه اين درست نيست.

حسين هرمزي

بخش سياست تبيان

 

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت