چه هتلی را انتخاب کنیم؟

بزرگ‌ترین نگرانی گردشگران مساله اقامت است. کافی است که دیر وقت به مقصد برسیم و پیش از سفر هم جایی را رزرو نکرده باشیم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر یا ولایت غریب بدترین کابوس است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه هتلي را انتخاب کنيم؟

 

 


بزرگ‌ترين نگراني گردشگران مساله اقامت است. کافي است که دير وقت به مقصد برسيم و پيش از سفر هم جايي را رزرو نکرده باشيم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر يا ولايت غريب بدترين کابوس است. اگر مي‌خواهيد به سفر برويد و مايليد که از سفرتان بيشتر لذت ببريد و کمتر هزينه کنيد به توصيه‌هاي ذيل توجه کنيد.

 

 

 

- در يک سفر گروهي و يا طولاني مدت اقامت در ويلا، آپارتمان، يا هتل-آپارتمان بهترين گزينه است. در اين محل‌ها معمولاً امکانات پخت و پز و لباس‌شويي و ... ديده شده و احتمالاً بسيار ارزان‌تر از هتل‌ها برايتان تمام مي‌شود. معمولاً قيمت اقامت در هتل آپارتمان‌ها حدود 30-40 درصد ارزان‌تر از هتل برايتان تمام مي‌شود. برخي از آن‌ها سرويس‌هايي مشابه آن‌چه هتل‌ها ارائه مي‌دهند هم دارند؛ مثل سرويس صبحانه.

- معمولاً هتل‌هايي که به مرکز شهر نزديکند گران‌تر از هتل‌هاي اطراف شهر هستند. منظور از اين «مرکز شهر» در جاهاي مختلف متفاوت است. مثلاً در يک شهر زيارتي هتل‌هايي که به اماکن زيارتي نزديک‌ترند از اين دست محسوب مي‌شوند. و يا در شهر‌هايي که قالب نمايشگاهي دارند هتل‌هاي نزديک محل‌هاي برگزاري نمايشگاه‌ها اين چنين‌اند. همين طور شهر‌هاي تجاري و مراکز تجاري و بيزنسي آن شهرها. در مقابل، هتل‌هايي که در اطراف شهر واقع شده‌اند معمولاً هم امکانات بيشتري به مسافر مي‌دهند و هم ارزان‌ترند.

- چندان دور از مرکز شهر هم نرويد چون مجبور مي‌شويد بيشتر از هزينه اسکان، کرايه تاکسي بدهيد. حتي در سفرهاي تفريحي يا زماني که به هواي ديدني‌هاي يک شهر به آن سفر مي‌کنيد، اگر موقعيت هتل دور از مراکز خريد يا جاهاي ديدني شهر باشد، مجبور خواهيد بود براي تردد در شهر از تاکسي استفاده کنيد. تاکسي در بعضي شهرها واقعاً گران است. انتخاب نادرست محل هتل مي‌تواند تمام صرفه‌جويي شما در انتخاب هتل با قيمت مناسب‌تر را بر باد دهد!

- محل مناسب اسکن، به هدف شما از سفر برمي گردد. محل اسکان شما بايد حد الامکان نزديک محل کار يا تفريح شما باشد. فرض کنيد که براي امتحان تافل يا آيلتس يا GRE به کشور ديگري سفر کرده‌ايد. امتحان هم ساعت 8 صبح است.

 

اگر هتل شما اين سر شهر باشد و محل آزمون آن سر شهر چطور مي‌خواهيد در ترافيک صبحگاهي به موقع به محل امتحان برسيد؟ حالا اين يک بار است.

- تعداد ستاره براي هتل لازم هست اما کافي نيست. پارامترهاي ديگري در مورد هتل وجود دارد که آن‌ها را هم بايد در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل گذاشت و بر اساس مجموع آن‌ها اقدام به انتخاب نمود. کيفيت غذا و سرويس هتل، امکانات پذيرايي و امکانات رايگان هتل در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل تعيين‌کننده‌ي درجه و کيفيت واقعي هتل هستند.

- براي کسي که به يک سفر کاري رفته يا براي ديدن جاهاي ديدني سفر کرده، هتل، تنها نقش خوابگاه را بازي کند که در اين صورت بسياري از پارامترهاي فوق اصلاً مهم نخواهد بود!

- حتماً پيش از رزرو هتل مطمئن شويد که چه امکاناتي همراه اين رزرواسيون به شما تعلق مي‌گيرد و آن‌ها را در هتل بخواهيد. ممکن است کسي اين وسط فراموش کرده باشد که اتاق شما با صبحانه رزرو شده!

- اگر مي‌توانيد هتل خود را حدود دو - سه ماه پيش از سفر رزرو کنيد. معمولاً تخفيف خوبي به شما تعلق خواهد گرفت و اگر هم بخواهيد آن را کنسل کنيد هزينه‌ي ناچيزي از پرداخت شما کسر و مابقي به شما بازگردانده مي‌شود. معمولاً اين کار ارزشش را دارد. از طرف ديگر هر چه به روزهاي آخر نزديک شويد علاوه بر اين که انتخاب‌هايتان محدود مي‌شود قيمت نيز بي رحمانه بالا مي‌رود!

- اگر شهر مقصد، سرويس مترو يا اتوبوس درون شهري خوبي دارد سعي کنيد هتل خود را در نزديکي ايستگاه بگيريد. حمل و نقل درون شهري خصوصاً در يک شهر غريب مي‌تواند معضلي باشد.

- اگر براي مناسبتي خاص سفر مي‌کنيد، مثلاً سفر ماه عسل يا سالگرد ازدواج، اين را به هتل بگوييد. معمولاً سعي مي‌کنند کارهايي خاص براي شما بکنند که از اين سفر هميشه به خوشي ياد کنيد. حتي ديده شده که اتاق نسبتاً معمولي زوج خوشبخت را به بهترين اتاق هتل ارتقاء داده‌اند.

 

- فهرست امکانات و شرايط اتاق را حتماً پيش از رزرو، کامل و دقيق مطالعه کنيد. شرايط تعريف شده براي فرزند و سن و سالش و وضعيت تخت براي او، شرايط کنسل کردن رزرواسيون و هر گونه شرط و شروط ريز و درشت که دانستن آن‌ها مي‌تواند به شما کمک کند.

- يکي از مواردي که لازم است بدان دقت کنيد آن است که آيا قيمت اعلام شده براي هتل دربرگيرنده‌ي ماليات‌ها و هزينه‌هاي جانبي نيز هست يا خير.

 سايت‌ها يا مراکز رزرواسيون گاهي از اين امر براي بهتر نشان دادن قيمت‌هاي خود استفاده مي‌کنند اما زماني که مي‌خواهيد هتل را رزرو کنيد 10 تا 20 درصد هزينه‌ي اضافه بر روي صورت حساب خود مشاهده مي‌کنيد!

- نکته‌ي ديگري که در مطالعه شرايط اتاق بايد بررسي کنيد آن است که کدام يک از امکانات هتل براي شما رايگان است و کدام يک مستوجب هزينه. مثلاً در بسياري از هتل‌ها استفاده از باشگاه ورزشي هتل رايگان است اما در مقابل استفاده از وسايل داخل يخچال خود اتاق هزينه در بر دارد، آن هم بسيار بالاتر از قيمت همان خوردني يا آشاميدني اگر آن را از فروشگاه بخريد! فهرست اين هزينه‌ها معمولاً در پايان مدت اقامت شما و در زمان تسويه حساب و ترک هتل در قالب صورت حساب در اختيار شما قرار مي‌گيرد و بايد آن را بپردازيد.

- اگر سن فرزند شما بيش از 6سال است ديگر از نظر هتل خردسال محسوب نمي‌شود و بايد او را فردي بزرگ‌سال فرض کنيد. در مورد کودکان زير 6 سال هم شرايط هتل‌ها با هم فرق مي‌کند که بايد پيش از سفر حتماً بررسي کنيد.

- ضمناً اگر با فرزند خود سفر مي‌کنيد بهتر است پيش از سفر جست‌و‌جويي بکنيد. هتل‌هايي هستند که از صبح تا شب کلي برنامه براي فرزندان شما دارند و تمام روز آن‌ها را سرگرم مي‌کنند. فرصت بسيار خوبي است. غنيمت شمريد!

 

 

 

فراوري: الهام مرادي

بخش گردشگري تبيان


برگرفته از زورق، همشهري

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت