مردانگي زنانه شده

يک روزايي تو شهر ما مردونگي به غيرت بود و حميت و از خود گذشتگي و هزاران القاب ديگه که هممون تو شاهنامه فردوسي زياد مي خونديم. اما حالا چند وقته ديگه از مردونگي چيزي يادم نمياد !! نمي دونم شايد اشتباه کنم اما به رام به هزار و يک دليل جاي سواله.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردانگي زنانه شده


يک روزايي تو شهر ما مردونگي  به غيرت بود و حميت  و از خود گذشتگي و هزاران القاب ديگه که  هممون تو شاهنامه فردوسي زياد مي خونديم. اما حالا چند وقته ديگه از مردونگي  چيزي يادم نمياد !! نمي دونم شايد اشتباه کنم اما به رام به هزار و يک دليل جاي سواله.


نه هر که سر بتراشد قلندري داند               نه هر که آينه سازد سکندري داند

يک روزايي تو شهر ما مردونگي  به غيرت بود و حميت  و از خود گذشتگي و هزاران القاب ديگه که  هممون تو شاهنامه فردوسي زياد مي خونديم . يادم مياد هميشه بزرگ‌تر ها در زمان يک ذره قبل از خودمون  از امثال  مرحوم طيب و تختي ياد مي‌کردند  . بعد از اون از مردايي يادم مياد که با دست خالي سينه شون و سپر کردند و براي باز کردن راه دفاع از ناموس و وطن خودشون  تو صف مين مي‌ايستادند . تا کسي جرات نکنه به خواهراي مملکتش  نگاه چپ به کنه . اما حالا چند وقته ديگه از مردونگي  چيزي يادم نمياد !! نمي دونم شايد اشتباه کنم اما به رام به هزار و يک دليل جاي سواله ، چرا مردا مثل خانوما لباس مي پوشن ؟ چرا آرايش مي کنن ؟ چرا از زيور آلات زنانه  استفاده مي کنن ؟

آرايش و زينت کردن مردها به چه قيمتي است ؟ در کجا ريشه دارد ؟ آيا صرفا ناشي از مشکلات رواني و روحي فرد است ؟ يا دلايل ديگري هم دارد ؟

بسياري از پسر بچه‌ها در کودکي يعني در حدود سه سالگي به سراغ لوازم آرايش مادرانشان مي‌روند و دست به آرايش کردن خود مي‌زنند و يا اگر مادرانشان آرايش مي‌کنند به دقت به آن‌ها خيره مي‌شوند و تقليد مي‌کنند . اين امر از نظر روانشناختي کاملا طبيعي است چون  کودک در اين سن در مرحله تقليد از بزرگ‌ترها قرار دارد و علاوه بر اين سن شکل گيري هويت جنسي کودک است .

اما آرايش و زينت کردن مردها در بزرگسالي  قطعا ريشه در مشکلات  رواني دارد . اغلب آرايش کردن در مردها و آرايش زياد و غليظ در خانم‌ها ريشه در شکل نگرفتن مفهوم خود فرد و در پي آن عزت نفس ضعيف است . نوعي توجه طلبي  است و نشاندهنده ناکامي‌هاي درون شخصيت است .

در کشور ما ، بسياري از پسران جوان اين چهره‌ها را در فيلم‌هاي خارجي ديده و فکر مي‌کنند اين رفتارها نشانه تجدد گرايي و مد است ، غافل از اين که اين رفتارها در دل آن جامعه هم معناي خوبي ندارد

امروزه  شاهد اين گونه از رفتارهاي اجتماعي هستيم که درميان بسياري از پسرهاي نوجوان که درست در سن شکل گيري هويت شخصي هستند به طور خرده فرهنگ رواج پيدا کرده است و چون هويت اصلي خود را در نمي‌يابند و اغلب راهنما و مشاوراني در زندگي خود ندارند به اين در و آن در  مي‌زنند و به نوعي با انجام چنين رفتارهايي گدايي هويت مي‌کنند . نوعي احساس پوچ گرايي عميق است .

در جوامع غربي آرايش کردن مردها و پسران دلايل خاص آن فرهنگ را دارد ، اغلب افرادي  که آرايش‌هاي سياه يا قرمز مي‌کنند پوچ گراياني هستند که روي به شيطان پرستي و يا خرافات آورده‌اند . و يا مرداني که مشکلات هويت جنسي دارند و يا همجنس باز هستند که اغلب مي‌خواهند در رابطه جنسي منفعل باشند .

در بعضي اوقات اين مشکل با آرايش‌هاي سبک‌تر در مردان عادي ديده مي‌شود که بررسي‌ها نشان داده آن‌ها حالت دوجنسيتي دارند و هورمون‌هاي زنانه در بدن آن‌ها بر هورمون تستسترون ( مردانه ) غلبه دارد .

در کشور ما ، بسياري از پسران جوان اين چهره‌ها را در فيلم‌هاي خارجي ديده و فکر مي‌کنند اين رفتارها نشانه تجدد گرايي و مد است ، غافل از اين که اين رفتارها در دل آن جامعه هم معناي خوبي ندارد . حتي اگر شما مجلات ، شبکه‌ها و سايت‌هاي غربي مد  لباس و موي مردان  راببينيد ، کمتر اتفاق مي‌افتد که  چنين آرايش‌هايي را پيدا کنيد و اگر باشد در مورد آن توضيح خاصي وجود دارد . و در آنجا گفته مي‌شود که اين سبک متعلق به چه افراد يا گروهک‌هايي مي‌باشد .

بسياري از پسران در جامعه ما مانند بسياري از دختران دچار گمگشتگي هويت شده‌اند و گويا معناي زيبايي را هم گم کرده‌اند . زيبايي کاذب و مجازي را به عاريت گرفته‌اند بدون اين که حقيقت زيبايي را بدانند . مثلي در بين فرانسوي زبانان وجود دارد که مي‌گويد زيبايي در سادگي است . 

قطعا بايد بگوييم که اين رفتارهاي اجتماعي در بين همه اقشار جامعه رواج ندارد و نمي‌توان اين پديده  را به کل نوجوانان جامعه تعميم داد ؛ بلکه بيشتر در گروه‌هايي  از نوجوانان ديده مي‌شود که متعلق به خرده فرهنگ‌هايي هستند . از جمله در  خانواده‌هايي که سطح سواد کم است و تازه به موقعيت خاص مالي رسيده‌اند يا به زبان عامه  دچار تازه به دوران رسيدگي هستند  . البته براي اين گروه اگر فلسفه آرايش کردن نيز توضيح داده شود ، فايده‌اي ندارد . و نرود ميخ آهنين در سنگ !!

گروه ديگر به گونه‌اي ، با آرايش يا استفاده از زيور آلات زنانه به طريقي با سبک تربيتي خانواده خود لجبازي و دهن کجي مي‌کنند . و گروه ديگر که اغلب افراد بي سواد يا داراي کوره سوادي هستند و يا ترک تحصيل کرده‌اند  مقلدان بي دانشي هستند که علاوه بر نداشتن هويت شخصيتي و اجتماعي ممکن است دست به رفتارهاي ضد اجتماعي مثل بزهکاري ، دزدي و ... بزنند .

بسياري از پسران در جامعه ما مانند بسياري از دختران دچار گمگشتگي هويت شده‌اند و گويا معناي زيبايي را هم گم کرده‌اند . زيبايي کاذب و مجازي را به عاريت گرفته‌اند بدون اين که حقيقت زيبايي را بدانند

به احتمال زيادي بسياري از اين افراد ممکن است مشکلات جنسي داشته باشند ويا به گونه‌اي  دچار انحراف جنسي باشند ولي چون متاسفانه مطرح کردن اينگونه از مسائل در جامعه ما تابو و به نوعي گناه محسوب مي‌شود و هميشه ممنوع بوده ، و از طرفي  مرکز درماني مشخصي براي  درمان اين افراد وجود ندارد و حتي اگر هم باشد فرد جرات مراجعه به آنجا را ندارد ، لذا با مشکل خود و با کليشه‌هاي اجتماعي پيرامون آن دست و پنجه نرم مي‌کند .

 شايد شما بگوييد هر کسي آزاد است تا هر نوع لباس يا سبکي را داشته باشد و نبايد تحقير يا توبيخ شود . اين عقيده شما درست است   ، اما بعضي از سبک‌ها علي الخصوص آرايش در بين مردهاي جوان و پسران نوجوان نمي‌تواند معناي عادي داشته باشد. چون محال است که در جامعه‌اي کليشه سازي براي اين افراد صورت نگيرد و به هيچ عنوان پديده پذيرفتني و عادي اجتماعي نيست .

فاطمه رئيسي

بخش اجتماعي تبيان


لينک‌هاي مرتبط :

• زن ايراني، شوهر خارجي

 • حجاب، يک ضرورت اما چه رنگي؟

• متلک‌پراني، مصداق خشونت جنسي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت