فرهنگ امام(ره) ظرفيت جهاني دارد

نويسندگان ايراني درباره چگونگي پرداختن به زندگي و شخصيت حضرت امام خميني(ره) در ادبيات داستاني معاصر ايران نظرات گوناگوني دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ امام(ره) ظرفيت جهاني دارد

داستان‌نويسان از امام خميني(ره) مي‌گويند


نويسندگان ايراني درباره چگونگي پرداختن به زندگي و شخصيت حضرت امام خميني(ره) در ادبيات داستاني معاصر ايران نظرات گوناگوني دارند.


داستان‌نويسان معاصر کشورمان درباره موضوع پرداختن به زندگي و شخصيت امام خميني(ره) در آثار داستاني نظرات گوناگوني دارند که با ديدگاه‌هاي 3 نويسنده در اين‌باره آشنا مي‌شويم.

نويسندگان ايراني درباره چگونگي پرداختن به زندگي و شخصيت حضرت امام خميني(ره) در ادبيات داستاني معاصر ايران نظرات گوناگوني دارند. عده‌اي مانند حسين فتاحي، معتقدند که در اين باره داستان‌هاي زيادي نوشته شده که متاسفانه خوب معرفي نشده است و افرادي مثل اکبر خليلي هم اعتقاد دارند که فرهنگ و انديشه حضرت امام(ره) از طريق آثار ادبي به مراتب بيشتر از ساير رسانه‌ها انعکاس يافته است. در مقابل، سارا عرفاني، داستان‌نويس جوان کشورمان به نقش نويسندگان جوان در اين زمينه اميدوار است و مي‌گويد: اگر از داستان‌نويسان جوان حمايت شود، آثار موفق‌تري در اين زمينه خلق خواهد شد.

* حسين فتاحي؛ تفکر حضرت امام(ره) در آثار نويسندگان جاري است

حسين فتاحي، داستان‌نويس معاصر مي‌گويد: به اعتقاد من در حوزه ادبيات داستاني معاصر کشورمان درباره حضرت امام(ره) آثار ارزشمندي تا به حال توسط نويسندگان مختلف خلق شده که متاسفانه بسياري از آنها فرصت معرفي به نسل جوان‌تر را نيافته‌اند و اغلب اين آثار حتي تجديد چاپ هم نشده‌اند که بايد در اين زمينه حتماً تجديدنظر شود.

وي ادامه داد: البته اين موضوع به مسائل مختلفي مثل مسئله چاپ و نشر و توزيع کتاب در کشور ما هم بستگي دارد که متاسفانه در اين بخش‌ها هنوز مشکل جدي وجود دارد. با اين حال، به نظر من نويسندگان وظيفه اصلي خود که همانا پرداختن به مسئله تفکر و انديشه حضرت امام(ره) است عمل کرده‌اند و ما اکنون شاهد آثار ارزشمند بسياري در اين زمينه هستيم.

 سارا عرفاني، داستان‌نويس جوان کشورمان به نقش نويسندگان جوان در اين زمينه اميدوار است و مي‌گويد: اگر از داستان‌نويسان جوان حمايت شود، آثار موفق‌تري در اين زمينه خلق خواهد شد.

نويسنده کتاب «فصل کبوتر» معتقد است: به نظر من بسياري از نويسندگان به طور مستقيم به زندگي و شخصيت حضرت امام(ره) نپرداخته اند، اما در بررسي آثار اين گروه از نويسندگان به راحتي مي‌توان تفکر و انديشه بنيانگذار انقلاب اسلامي را ديد و اين از نظر ادبي قابل قبول‌تر است چون تاثيرگذاري به مراتب بيشتري دارد.

* اکبر خليلي؛ فرهنگ امام(ره) ظرفيت جهاني دارد

نويسند کتاب «گام به گام با انقلاب» درباره روايت زندگي و شخصيت حضرت امام(ره) در آثار داستان‌نويسان ايراني مي‌گويد:«حضرت امام خميني(ره) با خود فرهنگ ديني اسلامي را آورد که از همان ابتدا اين فرهنگ در آثار داستان‌نويسان ايراني هم خودش را نشان داد و ما اکنون در بررسي آثار نويسندگان معاصر کشورمان ردپاي اين فرهنگ اصيل انساني را به خوبي مي‌بينيم و حتي شاهد صدور پيام انقلاب از طريق ابزارهاي فرهنگي مثل ادبيات به گوشه و کنار جهان هستيم.

اکبر خليلي معتقد است: روح فرهنگ متعالي ديني اسلامي به ادبيات داستاني معاصر ما جان دوباره‌اي داد که باعث شکوفايي آن در بخش‌هاي مختلف مثل حوزه ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس شد.

نويسنده کتاب‌هاي «ترکه‌هاي درخت آلبالو» و «فتوا» مي‌گويد: ادبياتي که روح متعالي فرهنگ حضرت امام(ره) در آن دميده شده ظرفيت‌هاي فراواني براي جهاني شدن دارد و ما امروز نشانه‌هاي آن را در قيام‌هاي مسلمانان در کشورهاي خاورميانه مي‌بينيم.

*

سارا عرفاني؛ نويسندگان جوان نياز به شناخت بيشتري دارند

در ميان نويسندگان جوان کشورمان، سارا عرفاني از فعالان حوزه ادبيات متعهد محسوب مي‌شود که تا به حال آثار متعددي به قلم و کوشش او منتشر شده است. يکي از کتاب‌هايي که به کوشش اين نويسنده گردآوري و منتشر شده است، کتاب «رو به آسمان» - مجموعه داستان‌هاي کوتاه کوتاه جشنواره روح خدا؛ ويژه حضرت امام خميني(ره)- است.

عرفاني درباره حضور نويسندگان جوان در اين عرصه مي‌گويد: بسياري از نويسندگان جوان هنوز با آراء و انديشه‌هاي حضرت امام خميني(ره) به طور کامل آشنا نشده‌اند و اگر ما خواهان خلق آثار قوي‌تر در اين زمينه هستيم، بايد فضايي را فراهم کنيم که نويسندگان بتوانند به راحتي در اين زمينه فعاليت کنند. از جمله اين اقدامات مي‌تواند برگزاري جشنواره‌هاي مختلف ادبي و فراخوان‌هاي گوناگون براي خلق آثار در اين زمينه باشد.

نويسنده کتاب«لبخند مسيح» معتقد است، فعاليت در حوزه‌هاي ادبي اگر به صورت خودجوش باشد، آثار به مراتب قوي‌تري خلق خواهد شد، اما در مواردي مثل پرداختن به موضوع‌هاي مهمي مانند مسئله زندگي و شخصيت امام خميني(ره) اگر نهادهاي مربوطه تلنگري به خلوت نويسنده‌ها بزنند، اتفاق‌هاي خوبي خواهد افتاد.

بخش ادبيات تبيان


منبع: خبرگزاري فارس -گزارش: علي‌الله سليمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت