آيا در مورد نقشه برداري از مغز شنيده ايد؟

کارشناسان قادر به ساخت هدستي شدند که با استفاده از آن ديگر نياز به استفاده از Joystick و ساير وسايل دستي براي بازي ها نمي باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيا در مورد نقشه برداري از مغز شنيده ايد؟


کارشناسان قادر به ساخت هدستي شدند که با استفاده از آن ديگر نياز به استفاده از Joystick و ساير وسايل دستي براي بازي ها نمي باشد.


علم تا سطحي پيشرفت کرده است که روياها و تصورات را جامه عمل مي پوشاند چند روز پيش مطلبي نوشتيم که بحث در مورد برنامه دارپا بود که قصد دارد اطلاعات را از طريق کاتدهايي که در مغز جايگزاري مي شود به سربازان خود مخابره کند پس از آن اين موضوع تبديل به بحثي علمي و اخلاقي شد که تا چه حد اين موضوع اخلاقي است و همچنين پزشکان براي کمک به افراد معلول از آن استفاده مي کنند.

موضوع امروز نيز بي ربط به آن نيست زيرا افرادي همچون کساني که ذوق بازي هاي کامپيوتري دارند و يا شايد از اين مسير پول خوبي در مي آورند هم به اين دسته از افراد پيوستند.

اگر بخواهيد از آنچه در اين زمينه که بسيار گستره بزرگي از تحول را براي بشريت رقم زده است اطلاعات کلي داشته باشيد مي توان گفت در ارتباط ميان مغز و ماشين در حال حاضر در زمينه هاي زير استفاده مي شود:

 کاربرد پزشکي/ کلينيکي

  کنترل ويلچير يا موشواره کمکي براي افراد معلول توسط  تکنولوژي‌

•  بازي‌هاي بي‌سيم که بدون استفاده از دست، انجام مي‌شوند (Hands Free)

•  ارزيابي تبليغات و بسته‌بندي آنها بر اساس مطالعه امواج مغزي مشتريان

 

** در اين مقاله قصد داريم تحليلي هرچند کوچک در مورد سوم داشته باشيم.

سازندگان بازي ها مي خواهند بازي هر چه بيشتر طبيعي جلوه کند و بيشترين لذت را براي بازي کنان به ارمغان آورد بد نيست که در مورد نحوه ساخت و انجام اين عمل تحليلي علمي داشته باشيم.

 

چقدر در مورد نقشه برداري از مغز شنيده ايد؟

حتما شنيده ايد فرد يا افرادي که در اثر آسيب هاي جسماني به مغز، مانند ضربه مغزي، دچار مشکل شده اند و باز گشت به اين جهان را نداشته و حتي اعضاي بدنشان اهداء شده است.

آسيب هاي مغزي جريان عادي پالس هاي الکتريکي در  مغز را دچار وقفه مي کند.

به همين گونه، آسيب هاي سمي، اختلال هاي حمله اي (صرع)، بيماري آلزايمر، کم اکسيژني و عفونت مغز (براي نمونه، ورم مغزي مزمن لايم) فعاليت هاي امواج مغزي را تغيير مي دهد.

OCD, ADD، اضطراب، افسردگي، و ناتواني يادگيري "معرفه" هاي موج مغزي خاص خود را دارند.

EEG ... نوعي ثبت فعاليت هاي امواج مغزي است.  QEEG … ، که بيشتر به عنوان نقشه برداري مغز شناخته مي شود، به تجزيه و تحليل همه جانبه فرکانس هاي گستره باندي که EEG خام را تشکيل مي دهد اشاره مي کنند.

QEEG به همان روش EEG ثبت مي شود، اما داده هاي به دست آمده در اين ثبت براي ايحاد مکان نگاري و نقشه هاي رنگي که فعاليت هاي الکتريکي قشر مخ را تصوير مي کند مورد استفاده قرار مي گيرد... 

همانطور که گفتيم کارشناسان از اين نقشه برداري ها براي ساخت بازي استفاده کرده اند؛  چگونه؟؟؟

Gizmag مي نويسد:

کارشناسان قادر به ساخت هدستي شدند که با استفاده از آن ديگر نياز به استفاده از Joystick و ساير وسايل دستي براي بازي ها نمي باشد.

بدين صورت که اين هدست امواج مغز را خوانده و  کاري که شخص مي خواهد انجام دهد را بر روي محيط بازي اجرا مي کند.

«اولين هدست بي‌سيم دنيا که بر اساس EEG مغزي است» معرفي شد ، Mynd  نام داشت که در ماه مارس 2011 معرفي شد، اين هدست در ابتدا به منظور تحقيقات توسط شرکت Neurofocus توليد و فقط به شرکت‌هاي پژوهشي فروخته شد.

Mynd :

• 
بصورت بي سيم عمل مي کند

 از الکترودهاي هوشمند استفاده مي  کند

 با استفاده از آرايش حسگرهاي EEG کار مي کند

 مغز را به طور کامل تحت پوشش قرار مي دهد

 قادر است هر کدام از  فعاليت امواج مغز را تا 2 هزار بار در ثانيه دريافت کند

 موارد متمايز آن تعداد الکترودها يا حسگرهاست

 EEG از 19 الکترود استفاده مي‌کند؛ بدين معني که 19 کانال اطلاعاتي از طريق جمجمه خوانده مي‌شود

 در بعضي موارد تجمع الکترودها به 250 يا بيشتر هم مي‌رسد!!

 

توجه:  هرچه  تعداد حسگرها بيشتر باشد ، به اين  معني مي باشد که دريافت اطلاعات از امواج مغزي و دستيابي به «راه‌حل‌هاي فکري» بيشتري صورت گرفته است.

 

به منظور اتصال ترمينال‌هاي مغز با الکترودهايي که روي جمجمه سوار مي شوند تا کنون براي استفاده از امواج مغز از ژل استفاده مي شده است اما در حال حاضر  Mynd با تکيه بر چربي طبيعي پوست و تعرق آن ، اتصل لازم را ايجاد مي کند که نتايج بدست آمده با استفاده از ژل ميز برابر مي باشد.

از جمله استفاده‌هاي ديگر از هدست‌هاي EEG براي بازي، ، بايد طرحي براي تبديل فکر به عمل پيدا کرد. افکار مانند اينکه «توپي شما فاصله مي گيرد» مي‌توان تبديل به «حرکت شخصيت هاي  بازي به سمت عقب» باشد، يا حرکات صورت مثل بالا بردن ابرو، به شليک کردن تعبير شود!

هدست‌هاي EEG از آزمايشگاه به  دنياي واقعي قدم گذاشتند و با وجود اينکه تعداد آنها محدود است، پيشرفت سريعي خواهند داشت. در  آينده، اميد به پيشرفت وسايل هيجان‌انگيز، مخصوصا در زمينه معلوليت، وارد بازار شوند.

 

 

فائزه سيد خاموشي

بخش دانش و زندگي تبيان


منابع:

 .iricss مجله  , gizmag

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت