بازهم حکايت سينما و رمضان

به رغم ناکامي طرح اذان تا اذان در دومين سال اجراي خود شوراي صنفي اکران قصد احياي اين طرح در رمضان 90 را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازهم حکايت سينما و رمضان


به رغم ناکامي طرح اذان تا اذان در دومين سال اجراي خود شوراي صنفي اکران قصد احياي اين طرح در رمضان 90 را دارد.

سال 88 وقتي سالن هاي سينما براي اولين بار تا نيمه هاي شب فيلم نمايش مي داد، ابتدا کسي فکر نمي کرد که از اين طرح استقبال شود اما کم کم عنوان «اذان تا اذان» را همه شناختند و در سينماها جستوجو کردند. هرچند روزهاي اول اين طرح چندان هم با اقبال روبه رو نشد اما کم کم جاي خود را ميان مخاطبان و علاقه مندان به سينما باز کرد و از هفته دوم ماه رمضان سالن هاي ديگري به اين طرح اضافه شد و عملا سالن هاي سينما رونق دوباره اي پيدا کرد و همين مسئله سبب شد تا سال گذشته دوباره سينما داران به فکر اجراي مجدد طرح «اذان تا اذان» بيفتند و آن را اجرا کنند. در ابتدا همه يز نشان از تکرار استقبال مخاطبان داشت چه اينکه سال گذشته مسئولان براي اجراي طرح از امتياز برنامه ريزي و هماهنگي قبلي و نيز بهره گيري از تجربه يک دوره برگزاري، برخوردار بودند. اما در عمل اتفاق به گونه اي ديگر رخ داد. حوزه هنري اولين مرکزي بود که سالنهاي تحت پوشش خود را از همراهي با طرح منع کرد و همين اتفاق از سوي بزرگترين نهاد سينمادار کشور باعث شد در توفيق طرح اما و اگرهايي مطرح شود. مخاطبان هم تحت تأثير همين فضاي ترديد چندان روي تجديد خاطرات سال گذشته خود حساب باز نکردند. هم زمان با اين شکاف در ميان مسئولان اجراي طرح از بيرون نيز انتقاداتي نسبت به اين طرح مطرح شد تا جايي که کار به تريبون هاي نمازجمعه کشيد و برخي ائمه جمعه اين طرح را در تقابل با مساجد دانستند. در چنين فضايي شکست طرح دور از انتظار نبود و همين هم شد. در دومين سال اجراي طرح اذان تا اذان مخاطبان ديگر استقبال سال 88 (که تا 85 درصد باعث افزايش آمار مخاطبان سينما شده بود) را تکرار نکردند  و طرح شکس خورد.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش به طرح اکران اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرحي به شوراي صنفي نمايش ارايه شده که سينماها در طول روز تعطيل باشند و تنها از اذان تا اذان فعال باشند.

نامگذاري "اذان تا اذان" نادرست بود

پس از اين شکست نقد و تحليل هاي بسياري عنوان شد که مهمترين آن ها از زبان وزير ارشاد رسانه اي شد. سيد محمد حسيني درباره واکنش انتقادي برخي ائمه جمعه نسبت به اين طرح گفت: «شايد نامگذاري اين طرح درست نباشد. خود من هم اين را قبول دارم. اين اسم ممکن است اين تداعي را ايجاد کند که يک عده مي آيند از افطار تا سحر در سينما مي نشينند و پشت سر هم فيلمهاي متفاوت و متعددي برايشان نمايش داده مي شود در حالي که اصلا اين جور نيست. هر فردي يک سانس به سينما مي آيد و فيلمي را مي بيند و مي رود و به کارهاي ديگرش مي رسد. همانطوري که خيلي ها مي نشينند و بعد از افطار يک سريال تلويزيوني مي بينند يا به خريد مي روند و ورزش مي کنند. مثلا ديدم در برخي استانها که اصلا اين طرح در آن اجرا نمي شود برخي رفته اند از تريبون هاي عمومي به اجراي اين طرح اعتراض کرده اند. اين را هم بايد ياد آور شوم که به هر حال حساسيت هايي که از ناحيه علما و روحانيون وجود دارد جاي تقدير و تشکر دارد و نشان مي دهد که آنها مسائل را دنبال مي کنند و ما هم از نقدهايي که صورت مي گيرد استقبال مي کنيم. در مورد هر مسئله اي هم اگر از ما سوالي شود و بخواهند ما مي رويم برايشان توضيح مي دهيم تا اين تصور ايجاد نشود که ما نسبت به اين مسائل بي توجه هستيم. خود ما خيلي دغدغه مسائل ديني و مذهبي را داريم و سابقه کاري مان هم در جاهاي ديگر همين مسئله را نشان مي دهد.»

وزير ارشاد: شايد نامگذاري اين طرح (اذان تا اذان) درست نباشد. اين اسم ممکن است اين تداعي را ايجاد کند که يک عده مي آيند از افطار تا سحر در سينما مي نشينند و پشت سر هم فيلمهاي متفاوت و متعددي برايشان نمايش داده مي شود در حالي که اصلا اين جور نيست

ارائه طرح جديد براي رمضان 90

با وجود تمام اين تفاسير روز گذشته حبيب کاوش از ارائه طرح جديد اکران اذان تا اذان براي نمايش فيلم در ماه رمضان به شوراي صنفي نمايش خبر داد. سخنگوي شوراي صنفي نمايش به طرح اکران اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرحي به شوراي صنفي نمايش ارايه شده که سينماها در طول روز تعطيل باشند و تنها از اذان تا اذان فعال باشند که در حال بررسي است اما براي اين ‌كه ماه مبارک رمضان پرباري را داشته باشيم تسهيلات ويژه‌اي از جمله کپي فيلم‌ها و هفته‌هاي نمايش و... براي فيلم‌هاي درخور توجهي که در ماه مبارک رمضان اکران خواهند شد در نظر گرفته‌ايم که به زودي اعلام خواهيم کرد. بايد منتظر ماند و ديد امسال بازخورد اجراي اين طرح در ميان مخاطبان چگونه خواهد بود.

فرآوري: اميد صبوري

بخش سينما و تلويزيون تبيان


 منبع: خبرگزاري فارس، خبرگزاري مهر

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت