اشك ها و لبخندها با مجموعه هاي تلويزيوني

فصل بهار در حالي به پايان مي رسد كه بخش عمده مجموعه هاي تلويزيوني در اين فصل را نمايش‌هاي عاطفي و خانوادگي تشكيل داده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشك ها و لبخندها با مجموعه هاي تلويزيوني


فصل بهار در حالي به پايان مي رسد كه بخش عمده مجموعه هاي تلويزيوني در اين فصل را نمايش‌هاي عاطفي و خانوادگي تشكيل داده بودند.


فصل بهار با تمامي فراز و نشيب هايش براي رسانه ملي در حالي رو به پايان است كه تابستاني گرم و طولاني را پيش رو داشته و مي بايد ساعت هاي زيادي را در اين شب ها پر كند.

درنگاهي كوتاه به مجموعه هاي بهاري سيما (به استثناي نوروز ) اشك ها و لبخندهاي بسياري را در نمايش هاي خانوادگي مي‌بينيم.

شبكه هاي مختلف سيما در اين مدت مجموعه هايي را روي آنتن بردند كه هركدام ويژگي هاي خاص خود را داشتند اما در يك موضوع اشتراك داشتند كه همانا توجه به ملودرام هاي خانوادگي بود.

شبكه اول با مجموعه آسمان هميشه ابري نيست ساخته سعيد عالم زاده به دنياي نوجوان هاي دبيرستاني نقب زده و چند داستان موازي را روايت كرد. البته اين كار را به ضعيف ترين شكل ممكن انجام داده و به واسطه همين ضعف هم نتوانست پيام ارزشمند خود را به طور كامل به بينندگانش منتقل سازد.

در نقطه مقابل آن مجموعه تماشايي گمشده به كارگرداني راما قويدل قرار دارد كه يكي از بهترين نمونه هاي همكاري تلويزيون با سازماني دولتي (هلال احمر) بوده و به نحو ظريفي فعاليت هاي مهم و انساني سازمان ياد شده را در قالبي نمايشي به تصوير كشيده است.

از نقاط قوت گمشده مي توان به فيلمنامه محكم و اصولي آن در كنار بازي روان ميترا حجار و عليرضا جلالي تبار اشاره كرد كه بازي كوتاه اما درخشان مرضيه بروند در نقشي متفاوت آن را تكميل كرده است.

پليدي و زشتي اعتياد در اين مجموعه تلويزيوني بي آنكه گل درشت جلوه كند به تصوير كشيده شده و مي‌تواند جنبه بازدارنده داشته باشد.اما اين موضوع جذاب در اجرا لطمات زيادي ديده كه عمده آن به بازي هاي سطحي و ضعيف برخي از بازيگران آن بازمي گردد.

شبكه دوم سيما نيز به مانند سال گذشته، بهار پرفروغي در زمينه مجموعه هاي تلويزيوني نداشته و پرهزينه ترين مجموعه اش(ساختمان 85)كه اميد زيادي به موفقيتش مي رفت نيز با شكست نسبي روبرو شده و مورد توجه تماشاگران عام هم قرار نگرفت. فخيم زاده در اين كار آنچنان كه بايد فيلمنامه را جدي نگرفته و با افزودن بر شخصيت ها، عملا فرصت شخصيت پردازي را از خود گرفته و كاملا به تيپ متوسل شده است.نمونه آن را مي توان در نويسنده تازه كاري كه مي خواهد براساس قتل ها، داستاني جذاب بنويسد، مشاهده كرد.

در كنار اين مجموعه مي توان به ستاره هاي سربي محمد رضا آهنج اشاره كرد كه با وجود ضعف هاي بسيار در قياس با ساختمان 85، بهتر از كار درآمده بود.

تمركز روي معضل جهاني اعتياد به مواد مخدر، نقطه قوت ستاره هاي سربي است كه در برخي موارد تكان دهنده و تاثيرگذار از كار درآمده است. به عنوان مثال مي توان به مادر معتادي اشاره كرد كه به سبب اعتياد، نوزادش زودتر از موعد به دنيا آمده و با مشكلات بسيار روبرو شده بود.

پليدي و زشتي اعتياد در اين مجموعه تلويزيوني بي آنكه گل درشت جلوه كند به تصوير كشيده شده و مي‌تواند جنبه بازدارنده داشته باشد.اما اين موضوع جذاب در اجرا لطمات زيادي ديده كه عمده آن به بازي هاي سطحي و ضعيف برخي از بازيگران آن بازمي گردد. به عنوان نمونه مي توان از چكامه چمن ماه نام برد كه هنوز هم پس از پانزده سال كار در اين عرصه، مشكلات عديده اي در بيان خود دارد!.

شبكه سوم سيما كه عملا بخش عمده اي از برنامه هايش را به ورزش اختصاص داده در باب مجموعه هاي تلويزيوني نيز حضوري نسبتا موفق داشته است. دو مجموعه ستايش ساخته سعيد سلطاني و ساختمان پزشكان به كارگرداني سروش صحت از موفق ترين كارهاي اين شبكه هستند كه در دو گروه كاملا متفاوت جاي مي گيرند.

ستايش داستاني كاملا خانوادگي در بستري از جنگ داشته كه به نقد سنت ها نيز پرداخته است.اما داستان جذاب ستايش از نيمه به بعد افت كرده و سير حوادث به گونه اي رقم خورده كه تنها عواطف بينندگان را هدف قرار دهد!. با اين حال ستايش لحظات درخشاني دارد كه مي توان ضعف هايش را به خاطر آنها ناديده گرفت.

اما ساختمان پزشكان كمدي تازه اي است كه در تلويزيون تا به حال سابقه نداشته و مخاطبين خاصي را هدف قرار داده است.كمدي اي مبتني بر هجو و موقعيت هاي كاملا پوچ(ابسورد)كه بسياري از شوخي هايش را از مجموعه هاي مشهور غير ايراني مانند:دوستان و ...وام گرفته است.بازي فوق العاده بهنام تشكر در نقش دكتر افشار و حضور غافلگيركننده شقايق دهقان در نقش منشي دكتر از مهمترين نقاط قوت ساختمان پزشكاني است كه در راس آن پيمان قاسم خاني با آن طنز درخشانش قرار گرفته است.

شبكه تهران نيز با زمين انسانها ساخته ابوالحسن داودي توانسته بينندگان زيادي را براي خود دست و پا كرده و به رقابت با ديگر شبكه ها بپردازد.زمين انسانها كه ايده اوليه اش را از مجموعه جذاب و پرطرفدار پرستاران گرفته، زندگي و كار گروهي از پزشكان را دستمايه خود قرار داده و به لايه هاي كمتر ديده شده زندگي اين قشر پرمشغله پرداخته است.مشكل بزرگ اين مجموعه سردي بيش از حد شخصيت هاي اصلي داستان و فضاي يخ زده آنست كه كاملا در تضاد با نمونه شاخص خارجي اش مي باشد. با اين حال بخش هاي مربوط به اتاق عمل واقعي از كار درآمده و كارگردان به خوبي تصاوير خود را با تصاوير دوربين هاي اتاق عمل ميكس كرده است.

انتخاب غلط بازيگران نيز در زمين انسانها كاملا به چشم خورده و لطمه شديدي به كيفيت كار وارد كرده است.براي مثال مي توان از عسل بديعي در يكي از نقش هاي اصلي ياد كرد كه بازي ضعيفي را ارائه كرده و از نقش كاملا دور شده است.

بخش سينما و تلويزيون تبيان


منبع:ايرنا / محمد جليلوند

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت