رشته‌ جنگ سايبري در آمريکا

ايالات متحده آمريکا رشته درسي جديدي را در دانشگاه‌هاي خود عرضه مي‌کند: تخصص در جنگ سايبري. دانش‌آموختگان اين رشته سربازان ارتشي خواهند بود که در جبهه مجازي به جنگ با دشمن سايبري خواهند رفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 رشته‌ي تحصيلي «جنگ سايبري» در دانشگاه‌هاي امريکا عرضه مي‌شود

 


ايالات متحده آمريکا رشته درسي جديدي را در دانشگاه‌هاي خود عرضه مي‌کند: "تخصص در جنگ سايبري". دانش‌آموختگان اين رشته سربازان ارتشي خواهند بود که در جبهه مجازي به جنگ با دشمن سايبري خواهند رفت.  


ايالات متحده آمريکا رشته درسي جديدي را در دانشگاه‌هاي خود عرضه مي‌کند: "تخصص در جنگ سايبري". دانش‌آموختگان اين رشته سربازان ارتشي خواهند بود که در جبهه مجازي به جنگ با دشمن سايبري خواهند رفت.

افزايش حمله‌هاي سايبري آمريکا را به فکر ايجاد رشته‌اي جديد در دانشگاه انداخته است. قرار است "ارتش سايبري" در آينده محافظ نهادهاي نظامي، مالي و اقتصادي و هم‌چنين شرکت‌هاي خصوصي در مقابل حملات هکرها باشد.

با توجه به داغ بودن جنگ در دنياي مجازي، شغل‌هايي اين چنين آينده درخشاني دارند و پيش‌بيني مي‌شود که حدود ?? هزار شغل جديد در اين زمينه ايجاد گردد.

حفاظت سايبري، وظيفه‌اي ملي

دولت آمريکا دفاع در برابر حملات سايبري را يکي از مهم‌ترين اهداف دفاع ملي اعلام کرده است. متخصصان اين رشته در آمريکا امکان "فاجعه سايبري" را منتفي نمي‌دانند؛ فاجعه‌اي که هنوز رخ نداده است، ولي به باور آن‌ها ايجاد يک سپر دفاعي مطمئن در مقابل آن ضروري است.

دست‌کم پس از حملات سايبري متعدد اخير و نمونه ويروس "استاکس‌نت"، ضرورت ايجاد چنين سپر دفاعي به مسئله روز بسياري از کشورها تبديل شده است.

ايران اولين کشوري بود که هدف کرم اينترنتي استاکس‌نت قرار گرفت. اين ويروس به گفته متخصصان «نوعي اسلحه است» که ويژه برنامه هسته‌اي ايران ساخته شد. طراحي و ساخت چنين "اسلحه"‌اي تنها از عهده دولت‌هايي بر‌مي‌آيد که داراي امکانات براي سازمان‌دهي باشند. بسياري از کارشناسان انگشت اتهام را به سوي دولت آمريکا نشانه رفته‌اند.

ايالات متحده آمريکا رشته درسي جديدي را در دانشگاه‌هاي خود عرضه مي‌کند: "تخصص در جنگ سايبري". دانش‌آموختگان اين رشته سربازان ارتشي خواهند بود که در جبهه مجازي به جنگ با دشمن سايبري خواهند رفت

حملات سايبري مدام هدف‌ها و روش‌هاي جديدي را آزمايش مي‌کنند و همين کار مقابله با آن‌ها را سخت مي‌کند. به عنوان مثال قرار است در آينده نزديک شبکه‌هاي برق‌رساني هوشمندي راه‌اندازي شوند که به کمک آنها ميان دستگاه‌هاي برقي نوعي تبادل اطلاعات صورت ‌گيرد تا به عنوان مثال ميزان مصرف برق در طول روز بهتر توزيع شود و فشار بر نيروگاه‌هاي برق کاهش يابد. اما کارشناسان مي‌گويند اين تکنيک جديد مي‌تواند در را به روي حمله‌هاي سايبري بگشايد.

در آلمان نيز خطر حمله‌هاي سايبري به زيرساخت‌هاي حساس اين کشور موضوعي است که به شدت جدي گرفته مي‌شود. ?? درصد از شرکت‌هاي آب، گاز و برق‌رساني اعلام کرده‌اند که ويروس استاکس‌نت را در سيستم‌هاي خود يافته‌اند.

«حمله تروريستي بعدي سايبري است»

تقاضا براي سربازاني که در جبهه جنگ سايبري بجنگند بسيار بالاست. ادارات دولتي، شرکت‌هاي خصوصي و مراکز پژوهشي همه به دنبال مکانيسم‌هاي حفاظتي و دفاعي هستند.

کالج کارزول (Carswell College) در ايالت مريلند آمريکا يکي از مهمترين مراکز آموزش اين رشته تحصيلي است. آموزش "امنيت سايبري" در اين کالج پاييز گذشته با ???? دانشجو شروع شد. اين دانشجويان ظرف دوسال اين رشته را به پايان مي‌برند. در بسياري از دانشگاه‌هاي ديگر آمريکا نيز اين رشته تدريس مي‌شود. به گفته گردانندگان کالج کارزول، «ايالات متحده ارتش سايبري خود را سازمان مي‌دهد».

لئون پانتا، رئيس سازمان سيا، نيز چند روز پيش اعلام کرد که به احتمال قوي حمله تروريستي بعدي به آمريکا در فضاي مجازي صورت خواهد گرفت.

تله‌هاي سايبري

آمريکا هم اکنون هم داراي يک ارتش سايبري است که در صورت لزوم در کنار ارتش کلاسيک آن وارد عمل مي‌شود.

مقام‌هاي آمريکايي اطمينان مي‌دهند که اين ارتش تنها براي دفاع سازماندهي شده است و نه حمله. آمريکا اتهام دست داشتن در حمله کرم استاکس‌نت به برنامه هسته‌اي ايران را رد مي‌کند.

البته کالج کارزول تاکيد مي‌کند که اين دفاع بسيار "خشن" است و در آن از "تله‌هاي سايبري" هم براي به دام انداختن هکرها استفاده خواهد شد.

بخش ارتباطات تبيان


منبع: خبرانلاين

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت