دوغ ‌پاي؛ غذاي زاهدان

اين بار سري خواهيم زد به زاهدان تا با عادات غذايي مردم اين شهر آشنا شويم. در ادامه يکي از غذاهاي معروف اين شهر را شرح داده ايم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوغ ‌پاي؛ غذاي زاهدان


اين بار سري خواهيم زد به زاهدان تا با عادات غذايي مردم اين شهر آشنا شويم. در ادامه يکي از غذاهاي معروف اين شهر را شرح داده ايم.


يادتان باشد تفاوت عمده اين غذا آن است که به جاي آب، گوشت به کار رفته در اين غذا با دوغ، پخته مي‌ شود و همين باعث نامگذاري عجيب و غريب آن شده است يعني دوغ پا.

 

عادت‌ هاي غذايي زاهداني ‌ها

خرما در رژيم غذايي روزانه ي زاهداني ‌ها سهم بسزايي دارد و غذايي معروف به چنگال را از اين ميوه شيرين تهيه مي ‌کنند که جزو شيريني ‌هاي شان است و آن را در ماه رمضان بيش از هر خوراکي ديگري تهيه کرده و مي‌ خورند.

بلوچ ‌هاي اين شهر غذاي شان را بيشتر با گوشت گوسفند مي ‌پزند و دوغ، پاي ثابت سفره ‌هاي شان است به طوري که نوشيدني پرمصرف ميان مردم زاهدان به حساب مي ‌آيد. در ضمن، آن ها با شير شتر در وعده صبحانه از ميهمان ‌هاي شان پذيرايي مي ‌کنند و با اين که نزديک به هند و پاکستان هستند اما غذاهاي شان پُرادويه و تند تهيه نمي‌ شود.

 

نکته

در صورتي که دوغ ‌تان ترش است به اين غذا ليموعماني اضافه نکنيد. در غير اين صورت ليموعماني جزء ديگري است که در تهيه ي دوغ پاي به کار برده مي ‌شود.

 

مـواد لازم براي 4 نفر

گوشت گوساله                                           300 گرم                             500 کيلوکالري

لپه                                                              1 ليوان                               240 کيلوکالري

پياز خرد شده                                              1 ليوان                                  25 کيلوکالري

رب گوجه ‌فرنگي                                          2 قاشق ‌غذاخوري              000 کيلوکالري

دوغ                                                            6 ليوان                                150 کيلوکالري

روغن آفتابگردان                                          2 قاشق‌ غذاخوري              180 کيلوکالري

نمک، فلفل سياه، زردچوبه و زعفران            به ميزان دلخواه                     0 کيلوکالري

 

طـرز تـهـيـه

براي شروع، پياز خرد شده را در روغن تفت دهيد و بعد از افزودن ادويه‌ ها(البته به غير از زعفران) و رب، تکه ‌هاي گوشت و لپه را اضافه کنيد و بعد از چند بار هم زدن به جاي آب در اين محتويات دوغ بريزيد و بگذاريد تا کاملا پخته شوند.

پس از پخت، دوغ پا را همراه برنج سرو کنيد.

 

اين غذا چند کالري دارد؟

اين غذا تقريبا 1100 کيلوکالري انرژي دارد. در صورتي که اين حجم به 4 قسمت تقسيم شود هر واحد داراي 275 کيلوکالري انرژي خواهد بود. البته خوردن برنج با اين غذا به اين ميزان انرژي، اضافه خواهد کرد.

 

همراه اين غذا

اين غذا با برنج سرو مي ‌شود که بهتر است به صورت کته شده استفاده شود.

همراه شدن سالاد سبزيجات يا حتي سبزي خوردن با اين غذا در کنار گوشت و برنجي که در دوغ پا وجود دارد به تکميل شدن اين وعده کمک بسياري مي‌ کند.

 

اگر فشارتان بالاست

بهتر است نمکي که به اين غذا اضافه مي ‌کنيد، کم باشد. به جاي رب گوجه ‌فرنگي به آن گوجه ي رنده شده ي تازه بيفزاييد و لپه ي بيشتر و برنج را کمتر استفاده کنيد تا با خوردن اين غذا، انرژي دريافتي ‌تان بيش از ميزان مورد نياز نشود.

 

اگر کم خون هستيد

گوشت استفاده شده در اين غذا از منابع آهن است که توصيه مي ‌شود همراه آب مرکبات تازه به مصرف برسد. به اين ترتيب آهن بيشتري جذب خواهد شد.

در ضمن، همراه شدن سبزيجاتي مانند هويج، فلفل‌ دلمه ‌اي رنگي و گوجه فرنگي از ديگر اقداماتي است که جذب آهن را افزايش مي‌ دهد.

 

اگر سيگاري هستيد

از آن جايي که نياز به ويتامين 2 B در شما بالاست، بهتر است که اين غذا را با يک ليوان دوغ يا يک کاسه ماست نيز همراه کنيد. به اين ترتيب ويتامين بيشتري دريافت خواهيد کرد. نکته ي ديگر اين که غذاي تان را با سبزيجات تازه نظير يک بشقاب سبزي خوردن بخوريد زيرا سيگار کشيدن نياز به ويتامين C را نيز بالا مي ‌برد.

بخش تغذيه و آشپزي تبيان


منبع: هفته نامه سلامت – شماره ي 313 - سارا حسنلو

 

مطالب مرتبط:

آشنايي با طرز تهيه ي چند غذاي محلي ديگر

آشنايي با طرز تهيه ي چند خورش ديگر

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت