جهان بدن انسان

کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهي به سوي خداشناسي» است، براي کودکان تهيه شده و آنان را با دنياي وسيع و جالب بدنشان آشنا و از اين طريق، خداشناسي و توحيد را در اين گروه سني تقويت مي‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان بدن انسان


کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهي به سوي خداشناسي» است، براي کودکان تهيه شده و آنان را با دنياي وسيع و جالب بدنشان آشنا و از اين طريق، خداشناسي و توحيد را در اين گروه سني تقويت مي‌کند.


«دنياي شگفت‌انگيز بدن ما»

راهي به سوي خداشناسي

نويسنده: هارون يحيي

مترجم: عليرضا عياري

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

4000 تومان

103 صفحه

معرفي کتاب

«خودتان را آماده کنيد تا قدم به دنيايي وسيع و شگفت‌انگيز بگذاريد. جهاني پر از رمز و راز و پر از نکته‌هاي جالب و تعجب برانگيز، جهان بدن ما که با دقت در آن به توانايي‌هاي خالق هستي و رحمت و بخشندگي او بيشتر

پي مي‌بريم.»

کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهي به سوي خداشناسي» است، براي کودکان تهيه شده و آنان را با دنياي وسيع و جالب بدنشان آشنا و از اين طريق، خداشناسي و توحيد را در اين گروه سني تقويت مي‌کند.

در واقع، کودکان با مطالعه اين کتاب به اين باور و نتيجه خواهند رسيد که بزرگي و عظمت ويژه خداوند متعال است و همه بايد شکرگزار محبت‌هاي بي‌دريغ خداوند بي‌همتا باشند.

نويسنده در مقدمه کتاب کودکان را مخاطب قرار مي‌دهد و مي‌نويسد: «بچه‌هاي عزيز! خودتان را آماده کنيد تا قدم به دنيايي وسيع و شگفت‌انگيز بگذاريد. بي‌ترديد اين جهان عجيب شما را حسابي سرگرم مي‌کند. اگر چه ممکن است تا به حال به تريليون‌ها کارگر اين جهان که يک‌نفس براي شما کار مي‌کنند توجهي نداشته‌ايد. تعجب کرديد، اين‌طور نيست؟

اين جهان شگفت‌انگيز بدن شماست و کارگرهايي که برايتان کار مي‌کنند، سلول‌هاي بدنتان هستند. هر ذره از بدن شما از سلول‌هايي تشکيل شده است. در همين لحظه تعداد بسيار زيادي از سلول‌هاي بدنتان در حال خدمت کردن به شما هستند. آنها حتي همين حالا که اين کتاب را مي‌خوانيد، مشغول کارکردن هستند. براي مثال، سلول‌هاي چشم دائما در حال انجام کارهايي هستند تا بتوانيد مطالعه کنيد. وقتي نفس مي‌کشيد، ناي و سپس سلول‌هايي در قسمت شُش فعال مي‌شوند. در همان حال و به طور همزمان، سلول‌هايي در معده شما در حال هضم کردن غذايي هستند که چند ساعت پيش خورده‌ايد.

اينها، تنها چند نمونه از فرآيندهايي است که به طور مستمر در بدن شما انجام مي‌شود. تمام اين مراحل بدون اين که کوچک‌ترين آگاهي از آنها داشته باشيد، انجام مي‌شوند.

چطور ممکن است تريليون‌ها سلول کنار هم گرد بيايند و بدانند چه بايد بکنند و چگونه با هماهنگي هم، مشغول فعاليت باشند؟ و تازه، هيچ مشکلي هم در طول اين مراحل به وجود نيايد؟

هيچ سلولي در کار سلول ديگر دخالت نمي‌کند و وظيفه خودش را به خوبي انجام مي‌دهد. علاوه بر همه اينها، اين مراحل با سرعت فوق‌العاده‌اي اتفاق مي‌افتد.

 مانند تمام موجودات ديگر روي کره زمين، خداوند ما را به طور کامل خلق کرده است و هر چه را که نياز داريم به ما داده است. در عوض ما بايد شکرگزار نعمت‌هاي خداوند بزرگ باشيم؛ نعمت‌هايي که از هر هديه‌اي در اين جهان با ارزش‌تر است

خداوند متعال است که همه چيز را به وجود آورده است؛ ما را دوست دارد و از تمامي ضعف‌ها و نيازهاي ما آگاه است.

هر يک از اين تريليون‌ها سلول در بدن ما کار خود را کامل انجام مي‌دهد و اين نتيجه طراحي درست و کامل خداوند است که مي‌توانيد بدون هيچ مشکلي به زندگي خود ادامه دهيد. هر روز صبح از خواب برمي‌خيزيد و به مدرسه مي‌رويد؛ طعم شيرين عسل را مي‌چشيد؛ بدون هيچ مشکلي نفس مي‌کشيد؛ در حياط مدرسه راه مي‌رويد و با دوستانتان بازي مي‌کنيد، مي‌نويسيد، مي‌خوانيد و هزاران کار ديگر انجام مي‌دهيد. همه اينها به خاطر بخشندگي، مهرباني و محبت خداوند بزرگ است.

مانند تمام موجودات ديگر روي کره زمين، خداوند ما را به طور کامل خلق کرده است و هر چه را که نياز داريم به ما داده است. در عوض ما بايد شکرگزار نعمت‌هاي خداوند بزرگ باشيم؛ نعمت‌هايي که از هر هديه‌اي در اين جهان با ارزش‌تر است.

ما بايد درباره نعمت‌هايي که خداوند متعال به ما ارزاني داشته است، بينديشيم. در کتاب آسماني ما، قرآن کريم، خداوند متعال در آيات متعددي مثال‌هاي زيادي براي تفکر انسان‌ها آورده است. مثل اين آيه: در آفرينش آسمان‌ها و زمين، و آمد و شد شب و روز، و کشتي‌هايي که در دريا به سود مردم در حرکتند، و آبي که خداوند از آسمان نازل مي‌کند و با آن زمين را پس از مرگ، زندگي مي‌بخشد و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (هم‌چنين) در تغيير مسير بادها و ابرهايي که ميان زمين و آسمان مسخرند، نشانه‌هايي است (از ذات پاک خدا و يگانگي او) براي مردمي که عقل دارند و مي‌انديشند. (سوره بقره، آيه 164).

در اين اثر به شرح بدن انسان‌ها ‌پرداخته شده  و مخاطب را متوجه مي‌سازد که بدن انسان چقدر کامل و دقيق توسط خداوند متعال خلق شده است. خواننده اين اثر بعد از خواندن کتاب، بيشتر به خداوند بزرگ علاقه‌مند مي‌شود.

نويسنده در پايان با يک نتيجه‌گيري، کتاب را چنين به اتمام مي‌رساند: « تلويزيون، يخچال، رايانه، موادي که استفاده مي کنيد و خلاصه هرچيزي طراح و توليدکننده اي دارد. معلوم است که دستگاه کامل بدن انسان نمي تواند تصادفي و از روي اتفاق به وجود آمده باشد.

به احتمال زياد تعجب مي‌کنيد که چطور برخي افراد فکر مي‌کنند چنين دستگاه شگفت‌انگيزي که اين طور کامل کار مي‌کند، در نتيجه تصادف به وجود آمده است.

 

اين غيرمنطقي‌ترين استدلالي است که مي‌تواند مطرح شود. نظم خارق‌العاده‌اي که در بدن انسان وجود دارد نمي‌تواند تصادفي به وجود آمده باشد. اين نظم عالي، نشان‌دهنده وجود و حضور طراحي است که هوش و خردي برتر و والا دارد و حاصل خلقت خالقي است برتر؛ يعني خداوند متعال.

خداوند مهربان در قرآن کريم مي‌فرمايد که نسبت به بندگان خود بخشنده و مهربان است. آن چه ما بايد انجام دهيم اين است که کاملا مطيع او باشيم و از دستوراتش پيروي کنيم و براي تمام زيبايي‌هايي که به ما داده است، شکرگزار باشيم. در قرآن کريم، خداوند متعال ما را اين‌گونه مورد خطاب قرار مي‌دهد: «(آري) اين است خداوند، پروردگار شما! هيچ معبودي جز او نيست؛ آفريدگار همه چيز است؛ او را بپرستيد و او نگهبان و مدبر همه موجودات است. (سوره انعام ـ آيه 102).»

مطالب اين کتاب در 30 فصل درباره اندام مختلف بدن انسان و کارآيي آنها براي گروه‌هاي سني «ج» و «د» گردآوري شده است.

 

فرآوري: رويا فهيم

بخش کتاب و کتابخواني تبيان


منبع: کتاب «دنياي شگفت‌انگيز بدن ما»

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت