کليتي بر سخت افزار ربات ها

رباتها بايد داراي اجزائي باشند که بتواند نبود ماهيچه و عصب انسان را جبران کند، پس آنها براي جبران کمبودهاي خود در مقايسه با انسان و حيوان چه سخت افزاري دارند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کليتي بر سخت افزار ربات ها


رباتها بايد داراي اجزائي باشند که بتوانند نبود ماهيچه و عصب انسان را جبران کند، پس آنها براي جبران کمبودهاي خود در مقايسه با انسان و حيوان چه سخت افزاري دارند؟

به جاي ورودي هاي انساني که مي تواند حواس پنجگانه باشد در ربات بخش ورودي مي تواند يک کليد ، دوربين ، حسگر گرمايي ، رطوبتي ، فشار ، نور و ... باشد.

بخش خروجي که سعي دارد گفتگو و حرکات دست و پا و حتي گاهي احساسات چهره را نشان دهد شامل رله ، موتور ، اهرم مکانيکي ، لامپ ، صفحه نمايش و ... است.

قسمت پردازنده که مغز ربات و به نوعي اصلي ترين بخش آن محسوب مي شود، و قاعدتا قرار است به جاي ذهن ما کار کند شامل تراشه هاي پردازنده است که وظيفه کنترل سيستم رابرعهده دارند.

آي سي هاي ميکروکنترولر plc و cpu معروفترين تراشه هاي پردازشگر هستند . به دليل اينکه در يک محيط صنعتي به توان الکتريکي بيشتري براي راه اندازي عملگرها نياز است و همچنين به دليل وجود نويزهاي الکتريکي و مغناطيسي ، طراحان سيستم هاي اتوماسيون صنعتي از  plc استفاده مي کنند .

 

کمي درباره PLC بدانيم

اولين PLC در سال 1969 توسط شركت Modicon با استفاده از طرح Robert Morley (موسس شركت)  جهت صنايع خودرو سازي General Motors ساخته شد. از آنجا كه اين PLC هشتاد و چهارمين پروژه ساخته شده شركت بود، نام تجاري 084 را به خود اختصاص داد. چهار سال بعد يعني در سال 1973 اولين PLC تجاري امروزي با نام 184 توسط فردي به نام Michael Greenberg از مهندسين شركت Modicon اختراع و وارد بازار گرديد.

از آن زمان تا كنون شركت هاي بسياري به توليد PLC روي آوردند بطوري كه هم اكنون قريب به 450 شركت در سرتاسر دنيا اقدام به ساخت PLC مي نمايند.

 

در گذشته از کنترل کننده هاي رله اي استفاده مي شد که مي توان از معايب آن به:

 مصرف توان زياد

• اتلاف همان توان به صورت گرما و حرکت

 سرعت کم

• حجم زياد

اشاره نمود. که سبب گرديد سيستم هاي مبتني بر PLC جايگزين گردند.

 

اما با گسترش شبکه هاي اتوماسيون و افزوده شدن انتظاراتي همچون قابليت اتصال و تبادل و يکپارچه سازي داده هاي بنگاه ، سيستم هاي مبتني بر PLC هم ديگر جوابگو نبودند.

توليد کنندگان تجهيزات اتوماسيون به منظور برآوردن اين نيازها، سامانه اي ارائه کردند که از يک سو داراي قطعيت PLCبراي کنترل فرايند بوده و از سوي ديگر از انعطاف پذيري و قابليت يکپارچه شدن PC ها برخودار باشد.

چنين سامانه اي را کنترل کننده اتوماسيون قابل برنامه ريزي يا PAC ناميدند.

براي مشخص شدن مفهوم به بررسي يک ربات صنعتي از اين حيث مي پردازيم رباتي را در نظر بگيريد که وظيفه جابه جايي شيشه هاي مسطح را برعهده دارد.

ورودي اين ربات بايد حسگري باشد که وجود شيشه در مکان اوليه را تشخيص دهد .

مکنده هاي قوي روي بازو و همچنين موتورهاي روي مفصل هاي ربات خروجي ها هستند.

در قسمت پردازنده نيز مي توان از PLC ها استفاده کرد .

صفحه نمايش و صفحه کليد به منظور کنترل ربات توسط کاربر  قرار داده مي شود.

اولين PLC در سال 1969 توسط شركت Modicon با استفاده از طرح Robert Morley (موسس شركت)  جهت صنايع خودرو سازي General Motors ساخته شد

اگر شما بدانيد که امروزه در تمامي صنايع و كارخانجات اتوماسيون و مكانيزاسيون سيستم هاي سنتي و تبديل روشهاي انجام كار از دستي به ماشيني يا از ماشيني به اتوماسيون (اتوماتيك) جزء برنامه هاي اصلي است ولي نيروهاي متخصص در اين زمينه بسيار كم هستند مي توانيد در اين زمينه فعاليت نموده و يکي از متخصصين اين زمينه باشيد.

ولين PLC در سال 1969 توسط شركت Modicon با استفاده از طرح Robert Morley (موسس شركت)  جهت صنايع خودرو سازي General Motors ساخته شد.

توجه داشته باشيد که علي رغم اينكه در مشاغل ديگر تعداد افراد ماهر يا متخصص بيشتر از نياز صنايع است و باعث بيكار بودن اين افراد مي شود ولي در خصوص فارغ التحصيلان رباتيك و مكاترونيك اين چنين نيست بطوري كه افراد داراي اين تخصص براحتي و با شرايط مطلوب در شركتهاي مختلف جذب و استخدام مي‌شوند.

متخصصان اين رشته عمدتا در سه بخش زير مشغول بكار مي‌شوند:

 واحد هاي فني مهندسي

در اين واحد ها ابتدا امكان سنجي و سپس طراحي و يا ساخت سيستم هاي جديد شامل ماشين آلات و خطوط توليد انجام مي شود. اين مكانيزم ها يا براي توليدات جديد طراحي مي شوند و يا براي مدرن سازي توليد از روشهاي سنتي به روشهاي پيشرفته استفاده مي شوند و عموما كساني قادر به انجام اين كار هستند كه دروس عملي و تئوري رباتيك و مكاترونيك را گذرانده باشند.

واحد هاي مهندسي ساخت

فارغ التحصيلان رباتيك علاوه بر توان طراحي ماشين آلات اتوماتيك و تبديل روشهاي قديمي توليد به روشهاي پيشرفته، مهارت و تخصص خوبي نيز در زمينه ساخت اين مكانيزم ها و رباتها كسب خواهند نمود كه اين تخصص نيز به شدت مورد نياز صنايع است و يكي از مشاغل جديد بازار است.

 واحد نصب تجهيزات

هر شركتي كه دستگاههاي جديد اتوماتيك و رباتيك بسازد و يا از شركتهاي داخلي و خارجي خريداري نمايد براي نصب اين تجهيزات نياز به مهندسين و تكنسين هاي كارآزموده و متخصص رباتيك دارد. پروژه هاي نصب عمدتاً توسط نيروهاي نصاب كه از دانش آموختگان همين رشته ها انتخاب مي‌شوند انجام مي پذيرد، گاهي نيز چند نفر از كارشناسان رباتيك شركت هاي مهندسي نصب تشكيل داده و در همين زمينه فعاليت مي‌نمايند.

واحدهاي تعميرات و نگهداري

ماشين آلات رباتيك همان حساسيتي را كه در زمان طراحي و ساخت دارند را در زمان نصب و پس از آن در زمان كار نيز دارا هستند بنابر اين تعميرات و نگهداري آنها هم بايد با همان دقت و حساسيت انجام شود، نگهداري و تعميرات شامل:

• برنامه هاي منظم تعميرات پيش بينانه

 پيش گيرانه و تعميرات اتفاقي و ضروري

مي‌باشد. كه اين كار نيز فقط بدست افرادي محقق مي‌شود كه قبلاً تخصص و مهارت اين كار را كسب كرده باشند.

 

 

فرآوري: فائزه سيدخاموشي

بخش دانش و زندگي تبيان


منابع:

 differencebetween.net

PLC Magazine

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت