نقش موبايل در روابط درون خانوادگي

نيازي به آمار گرفتن نيست. کافي است خود شما يک روز به هر دليلي از دسترسي به تلفن همراهتان محروم شويد.در زندگي امروزه وابستگي انسان يه موبايل تا حدي است که اگر نگوييم شمار زيادي از مردم به آن اعتياد دارند بايد بگوييم بيشتر مردم با حذف آن از زندگي نمي توانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش موبايل در روابط خانوادگي


نيازي به آمار گرفتن نيست. کافي است خود شما يک روز به هر دليلي از دسترسي به تلفن همراهتان محروم شويد.در زندگي امروزه وابستگي انسان يه موبايل تا حدي است که اگر نگوييم شمار زيادي از مردم به آن اعتياد دارند بايد بگوييم بيشتر مردم با حذف آن از زندگي نمي توانند زندگي نرمالي داشته باشند و دچار نارضايتي مي شوندو از جمله استفاده هاي که مردم از موبايلشان مي کنند، براي درارتباط بودن با افراد خانواده و دوستان و حتي حل و فصل کردن کارهايشان است.به گزارش هفت صبح در اين زمينه توجه نماييد.


 موبايل باعث تقويت روابط خانوادگي و  اجتماعي مي شود و ارتباطات را تسريع مي بخشد و حتي جايگزين مناسبي براي صله رحم است. آن هم در روزگاري که به دليل مشغله فراوان، آدم ها کمتر امکان به جاي آوردن اين سنت را به شکل حضوري دارند.او مي گويد: حضور موبايل باعث شده دسترسي هاي غير فيزيکي و اطلاع از يکديگر افزايش يابد و اين نقش مهمي در روابط خانوادگي ايفا مي کند.

 

 

اما همه چيز به همين خوبي و خوشي برگزار نمي شود. شايد بتوان گفت يکي از مهم ترين چالش هايي که اين وسيله ارتباطي به همراه دارد ميزان تاثير گذاري و چگونگي تاثير گذاري آن بر روابط خانوادگي است. عده اي بر اين باورند که استفاده گسترده اي از تلفن همراه و سرويس هاي اينترنتي موجب از هم پاشيدگي و گسست خانواده ها مي شود(به دلايلي چون به وجود آمدن سوء تفاهم ها، گسترش روابط برون خانوادگي افراد، غير فيزيکي شدن روابط...) عده اي نيز بر اين تلاشند تا با بررسي درون خانواده ها صحت اين طرز تفکر را زير سوال ببرند.

يک وسيله ارتباطي چون موبايل به تنهايي نمي تواند اثري سازنده يا مخرب در روابط خانوادگي داشته باش بلکه مي تواند اعتماد يا عدم اعتمادي که براساس پارامترهاي متعدد ميان افراد خانواده شکل گرفته را تقويت يا تضعيف کند.

تاثير مثبت يا منفي مساله اين است

به طور مثال چند سال پيش در يک بررسي مشخص شد زندگي خانوادگي در اثر استفاده از اينترنت و تلفن همراه تضعيف نشده است، اما خانواده ها با استرس و شتاب حاصل از زندگي مدرن که حاصل انبوه تماس هاي تلفن همراه، emailها، پيامک ها و ديگر اشکال ارتباطات مدرن است دست و پنجه نرم مي کنند.

 

 خانواده ها از ابتکارات مختلف عرصه فناوري خشنود هستند، زيرا با استفاده از اين فناوري در طول روز به سادگي به يکديگر دسترسي داشته و مي تواننداز اقدامات يکديگر مطلع شوند. به عبارت ديگر فناوري هاي جديد باعث شده عدم حضور فيزيکي اعضاي خانواده در کنار هم منجر به قطع روابط عاطفي و احساسي آنان نشود.

 

 به طور کلي اين وسيله مي تواند تماما در جهت استحکام بخشي روابط خانوادگي به کار گرفته شود اما در عين حال روابط جديدي که ممکن است اين وسيله ايجاد کند و يا تماس هايي که يه دليل سوء تفاهم مشکوک به نظر برسد روابط زن و شوهر رادچار مشکل کند وآن بخش تقويت شده ارتباط دچار اختلال شود.

 

با سوء تفاهم به جايي نمي رسيم

 روابط زن وشوهر ها و مشکلات و سوء تفا هم هايي که ميان آنها به وجود مي آيد يا حتي از آن سو ميزان رضايت مندي آنها از رابطه شان تابع داشتن يا نداشتن نيست بلکه تابع پارامتر هاي مختلفي ازشرايط اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي گرفته تا رضايت مندي آنها از روابط زن و شوهري است.

 

نوجوانان ، خانواده و موبايل

اما بحث آسيب شناسي حضور موبايل در خانواده اين روزها دامنه اش به جوانان و نوجوانان و حتي کودکان خانواده نيز کشيده شده است. در حالي که در اين باره هم عده اي معتقدند در اختيارقراردادن موبايل براي فرزندان خانواده نوعي کنترل آنها محسوب مي شود و امنيتي را براي والدين به همراه دارد، عده اي نير بر اين باورند که عدم کنترل کافي روي ارتباطاتي که فرزندان با اين وسيله مي توانند برقرار کنند و حتي در برخي موارد اعتياد آنها يه اين وسيله تاثيرات مخربي بر آنها مي گذارد.

 

به طور کلي اين وسيله مي تواند تماما در جهت استحکام بخشي روابط خانوادگي به کار گرفته شود اما در عين حال روابط جديدي که ممکن است اين وسيله ايجاد کند و يا تماس هايي که يه دليل سوء تفاهم مشکوک به نظر برسد روابط زن و شوهر رادچار مشکل کند وآن بخش تقويت شده ارتباط دچار اختلال شود.

روان شناسي مي گويد : توصيه من محروم کردن گروه هاي سني از اين وسيله ارتباطي نيست بلکه بالا بردن ميزان آموزش هاي تربيتي در خانواده ها ومدارس براي شناساندن مخاطرات وتهديدهاي آن است . از طرف ديگر مي توان خدماتي روي موبايل فرزندان نصب کردکه کل مکالمات را کنترل کند.

 

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع : جهان

 

مقالات مرتبط :

پسران و دختران اس ام اس باز

تلفن همراه، عامل طلاق

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت