فيس بوک جاسوس موساد

فيس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصي و علايق سياسي کاربران خود در اختيار سازمانهاي جاسوسي راه شناسايي افراد مستعد براي جاسوسي در کشورهاي مختلف را براي آنها هموار ساخته است ، علاوه بر اين ها فيس بوک عاملي براي ايجاد آشوب و ترور در کشورهاي هدف مي باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فيس بوک جاسوس موساد


 فيس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصي و علايق سياسي کاربران خود در اختيار سازمانهاي جاسوسي راه شناسايي افراد مستعد براي جاسوسي در کشورهاي مختلف را براي آنها هموار ساخته  است ، علاوه بر اين ها فيس بوک عاملي براي ايجاد آشوب و ترور در کشورهاي هدف مي باشد.


رسانه ها و تکنولوژي هاي ارتباطي يک ابزار اطلاعاتي بي طرف يا صرف يک وسيله ارتباطي نيستند بلکه هر تکنولوژي ويژگي هاي خاصي را در بر دارد و جنبه هاي خاصي از واقعيت را برجسته مي سازد  ، البته بايد توجه داشت که هر خبر و پيامي صرفا با واقعيت مطابقت نداشته و ممکن است با اهداف خاصي نشر پيدا کرده باشند که طبيعتا مورد تحريف نيز واقع شده اند .

تاکنون عادت کرده ايم عرصه ي سياست را به عرصه هاي جغرافيايي تقسيم کنيم ، اما امروزه غربي ها بر اين باورند که شبکه هاي اجتماعي ، جامعه را به پاره هايي همپيوند و پراکنده تقسيم مي کند ، شبکه هاي اجتماعي الکترونيک خواسته يا ناخواسته سياست را به سمت يک دموکراسي مشارکتي سوق خواهند داد .

پيشتر تصور مي شد که دموکراسي فرآيندي است لزوما غربي ساز ، اما امروزه اين باور به مرحله ي يقين رسيده است.  دموکراسي مشارکتي نوين مبتني بر رسانه هاي الکترونيک ، به تمامي اقليت هايي که تاکنون به دليل عدم دسترسي به رسانه ها ، محو شده بودند ، امکان سخن گفته و شنيده شدن خواهد داد و فرآيندي است پراکنده ساز و تنوع آفرين که به تمامي سلايق و گروه هاي موجود در جامعه امکان حضور و بروز و فعاليت مي دهد ، اما بايد توجه داشت که اين شعائر عقايد کشورهاي سکولار غربي بوده و کشورهاي اسلامي به مردم سالاري ديني اعتقاد دارند. از همين رو براي تمام کشورهاي دنيا، همزمان عرصه هايي از تهديد و  فرصت پديد آورده است.

فيس بوک يک گنجينه اطلاعاتي بسيار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختيار اين شبکه اجتماعي قرار مي دهند ولي اين ابزار توسط دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا مورد بهره برداري قرار مي گيرد

مي توان ادعا کرد امروزه هرکسي که به اينترنت دسترسي دارد ، حتي اگر درسايت فيس بوک عضويت هم نداشته باشد با آن آشنايي دارد . فيس‌بوک facebook شرکت ايجاد کننده وب‌گاه فيس‌بوک است که در ? فوريه ???? به وجود آمد . فيس بوک از شبکه‌هاي اجتماعي مجازي مي باشد که به واسطه آن مي‌ توان با دوستاني که داراي حساب کاربري در فيس بوک هستند عکس ، فيلم يا پيغام به اشتراک گذاشت.

بنيان گذار اين شبکه "مارک زوکربرگ" و دفتر مرکزي آن در کاليفرنيا مي باشد ، "جوليان آسانژ" موسس وب سايت ويکي ليکس مي گويد:

"فيس بوک تنفر آميز ترين ابزار جاسوسي است که تاکنون خلق شده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه ي اجتماعي فيس بوک اضافه مي کند بايد بداند که به شکل رايگان در خدمت دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکاست و اين گنجينه ي اطلاعاتي را براي آنها تکميل مي کند."

بايد توجه داشت که فيس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصي و علايق سياسي کاربران خود در اختيار سازمانهاي جاسوسي راه شناسايي افراد مستعد براي جاسوسي در کشورهاي مختلف را براي آنها هموار ساخته  است ؛ علاوه بر اين ها فيس بوک عاملي براي ايجاد آشوب و ترور در کشورهاي هدف مي باشد که نمونه ي چنين استفاده اي از اين ابزار شوم را آشکارا در فتنه ي 88 مشاهده کرديم .

حتماً تا کنون به تيترهاي همچون "فيس بوک عامل آشنايي با موساد" و "فيس بوک عامل جذب جاسوس براي سيا" برخورد کرده ايد ، بطن اين عناوين و کمي تفحص در باب آن چه که در پشت پرده هاي اين شبکه ي مخوف در حال وقوع است ، چهره ي واقعي اين شبکه را هويدا مي سازد.

فيس بوک يک گنجينه اطلاعاتي بسيار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختيار اين شبکه اجتماعي قرار مي دهند ولي اين ابزار توسط دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا مورد بهره برداري قرار مي گيرد . دسترسي اين دستگاه هاي اطلاعاتي به اطلاعات ذخيره شده در فيس بوک آن را به يک ابزار خطرناک بدل کرده است .

موسس وب سايت ويکي ليکس مي گويد:

"فيس بوک تنفر آميز ترين ابزار جاسوسي است که تاکنون خلق شده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه ي اجتماعي فيس بوک اضافه مي کند بايد بداند که به شکل رايگان در خدمت دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکاست و اين گنجينه ي اطلاعاتي را براي آنها تکميل مي کند"

اما مسئولين فرهنگي ما هنوز نگاهي سنتي به حوزه ي رسانه ها داشته و تصور مي کنند که از طريق رسانه هاي شفاهي مي توانند فرهنگ جامعه را اصلاح کنند ، نگاه آنها به حوزه ي رسانه هاي الکترونيک مبتني بر فيلترينگ است. اگر بپذيريم در آينده ي نه چندان دور وضعيت شبکه هاي اجتماعي و اينترنت مانند سرنوشت ويدئو و ماهواره خواهد بود ، بهتر است از هم اکنون دست کم به سمت و سوي توسعه ي شبکه هاي اجتماعي وطني گام برداريم و مطالعات دقيق تر و بيشتري را بر روي تضمنات نهان و عيان شبکه هاي اجتماعي بر ساخت قدرت و سياست داشته باشيم.

فرآوري: آزاده مرني

بخش ارتباطات تبيان


منابع: ويکيپديا / سايت سياست ما

 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت