ماه گرفتگي شب 13 رجب

اين روايات همه به اين حقيقت اشاره دارند که نماز انسان را به قدرت لايزالي پيوند مي دهد که همه مشکلات و سختيها براي او سهل و آسان است. چنين احساسي موجب مي شو دکه انسان در برابر حوادث و امور سهمناک، ترس و شکست و زبوني را از خود دور گرداند و با اتصال به قدرت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه گرفتگي شب 13 رجب


مقصود از آيات خورشيد گرفتگي، ماه گرفتگي، زلزله و ساير حوادث هولناک آسماني مانند رعد و برق بسيار شديد و بادهاي سياه و سرخ است، آنچنانکه بيشتر مردم بترسند.


شامگاه چهارشنبه 25خرداد 1390برابر با 12رجب 1432، ماه در ايران و بيشتر مناطق جهان ميگيرد .

در ايران ساعت 22:54دقيقه زمان شروع گرفت ماه يا خسوف است .

ساعت 23:54دقيقه  گرفت ماه کامل مي شود.

ساعت 1:31دقيقه ماه شروع به باز شدن ميکند و در ساعت 2:31دقيقه ماه کاملا از سايه زمين خارج و اصطلاحا خسوف و ماه گرفتگي به پايان ميرسد.

لازم به ذکر است اين پديده به دليل عبور ماه از ميان سايه زمين رخ ميدهد . اين پديده زمانياتفاق مي افتد که ماه در حالت بدر بوده و اصطلاحا در مقابله (زاويه 180درجه با خورشيد نسبت به زمين ) قرار دارد. 

ماه گرفتگي بعدي در ايران 19آذر 1390رخ خواهد داد.

 

نماز آيات را فراموش نکنيم!

تمام افرادي که از ماه‌گرفتگي اطلاع پيدا ‌کنند اگر در منطقه‌اي باشند که آن ماه‌گرفتگي قابل رؤيت است، نماز آيات بر آنها واجب مي‌شود.

وقت خواندن اين نماز را از زمان شروع ماه‌گرفتگي تا نقطه باز‌شدن ماه‌گرفتگي دانست و ‌افزود: از زماني که ماه‌گرفتگي شروع مي‌شود تا زماني که به نهايت مي‌رسد‌، ‌اين نماز بايد با نيت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامي که ماه گرفتگي شروع به بازشدن مي‌کند تا پايان‌ماه گرفتگي نماز آيات بايد با نيت مافي‌الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگي بايد با نيت قضا خوانده شود.

 

عوامل وجوب خواندن نماز آيات

نماز آيات به واسطه چهارچيز بر مسلمان واجب مي شود:

1- کسوف، خورشيد گرفتگي (اگرچه به مقدار کمي باشد)

2- خسوف، ماه گرفتگي(اگرچه به مقدار کمي باشد)

3- زلزله

4- رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانند اينها در صورتي که بيشتر مردم بترسند

خواندن نماز آيات در صورت وقوع زلزله، هيچ وقت قضا ندارد ولي چنانچه انسان نماز آيات به دليل خورشيد گرفتگي يا ماه گرفتگي را از زمان وقوع تا باز شدن ماه يا خورشيد به تاخير اندازد، بايد قضاي آن را بخواند.

طبق نظر مقام معظم رهبري، گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم» براي رفتن به رکوع کفايت نمي‌کند؛ بنابر‌اين بايد براي اولين رکوع و يا ششمين رکوع، بخشي از سوره نيز قرائت شود

چگونگي نماز آيات

نماز آيات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و قبل از هر رکوع، حمد و سوره خوانده مي شود و يا سوره اي را پنج قسمت کرده و قسمت اول را قبل از رکوع اول، بعد از حمد مي خوانيم وبه رکوع مي رويم، سپس از رکوع برخاسته و بدون خواندن حمد قسمت دوم آن سوره را مي خوانيم و به رکوع مي رويم، پس از رکوع قسمت سوم آن را مي خوانيم و باز به رکوع مي رويم، سپس مي‌ايستيم و همچنين تا رکوع پنجم و سپس به سجده مي رويم و رکعت دوم را هم به همين ترتيب بجا مي آوريم.

 

نکات نماز آيات

- سوره هايي که بعد از حمد خوانده مي شود ، نبايد جزء سوره هاي سجده دار باشد .

- طبق نظر مقام معظم رهبري، گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم» براي رفتن به رکوع کفايت نمي‌کند؛ بنابر‌اين بايد براي اولين رکوع و يا ششمين رکوع، بخشي از سوره نيز قرائت شود.

مستحبات نماز آيات

- اين نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پيش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنين مستحب است انسان ‌اين نماز را طولاني اقامه کند و تا پايان ماه‌گرفتگي نيز به ذکر و دعا مشغول شود.

- مستحب است اين نماز به جماعت خوانده شود که مأمومين بايد غير از حمد و سوره بقيه اذکار را قرائت کنند.

 

چرا نماز آيات بخوانيم؟

مقصود از آيات خورشيد گرفتگي، ماه گرفتگي، زلزله و ساير حوادث هولناک آسماني مانند رعد و برق بسيار شديد و بادهاي سياه و سرخ است، آنچنانکه بيشتر مردم بترسند. (1)

قبل ار اسلام بسياري از اقوام به هنگام خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي، طبل و دهل مي کوبيدند، تا اژدهاي غول پيکري که به گمان آنان درصدد بلعيدن ماه يا خورشيد هستند، بترسانند. يهوديان به هنگام خسوف بر طبل مي کوبيدند به تصور اينکه، ماه اين صدا را مي شنود و مي ترسد و آشکار مي گردد. ظهور اسلام اين سنتهاي جاهلي را دگرگون ساخت. (2)

در زمان رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در روز وفات فرزندش ابراهيم، کسوف روي داد. مردم تصور کردند که گرفتگي خورشيد در اثر وفات فرزند پيامبر است. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) براي از بين بردن اين افکار موهوم و خرافي بلافاصله جنازه فرزند خويش را رها کردند و در برابر مردم قرار گرفتند و پس از حمد و ثناي خداوند فرمودند:

"اي مردم!ماه و خورشيد دو آيت از آيات الهي هستند (نشانه اي از نشانه هاي قدرت و عظمت پروردگارند) بفرمان او جريان دارند و ا ز او اطاعت مي کنند و براي مرگ يا حيات کسي کسوف روي نمي دهد. هرگاه خسوف و کسوف پديد مي آيد نماز بگذاريد." آنگاه پيامبر به همراه مردم نماز آيات خواندند. (3)

امام رضا (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: " اقامه نماز توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است ..." (7)

قدر مسلم آن است که فلسفه نماز همان ياد خداست که بفرموده قرآن ياد خدا مايه اطمينان قلب هاست. (4)

امام علي (عليه السلام) مي فرمايد: "نماز وسيله تقرب هر پرهيزگاري است به سوي خدا. " (5)

امام صادق (عليه السلام) نيز مي فرمايد: "هنگامي که مشکل مهمي براي علي (ع) پيش مي آمد، حضرت به نماز برمي خواست و آنگاه اين آيه را تلاوت مي فرمود: و استعينوا بالصبر و الصلوة." (6)

امام رضا (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: " اقامه نماز توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است ..." (7)

اين روايات همه به اين حقيقت اشاره دارند که نماز انسان را به قدرت لايزالي پيوند مي دهد که همه مشکلات و سختيها براي او سهل و آسان است. چنين احساسي موجب مي شو دکه انسان در برابر حوادث و امور سهمناک، ترس و شکست و زبوني را از خود دور گرداند و با اتصال به قدرت لايزال الهي و اقرار به ربوبيت پروردگار، شکيبا و نيرومند گردد.

لذا اقامه نماز به هنگام خسوف و کسوف و ...، نشانة خضوع و خشوع انسان است در برابر عظمت پروردگار و هم درخواست و دريافت آرامش و اطمينان قلبي از درگاه رب جليل است.

 

پي نوشت ها :

1ـ رساله نوين امام خميني، ج1، ص109

2ـ همان

3ـ همان

4ـ رعد، 28

5ـ تفسير نمونه، ج 16 ص292

6ـ تفسير نمونه، ج1، ص219

7ـ تفسير نمونه، ج 16، ص294

فراوري: زهرا اجلال
بخش احکام اسلامي تبيان


منابع :

سايت حوزه

سايت پرسمان

سايت همشهري آنلاين

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت