معاونت سينمايي حذف مي‌شود؟

آيا تبديل معاونت سينمايي به «سازمان سينمايي» آن‌گونه که بسياري اميد به آن بسته‌اند تأثيري در بهبود حرکت سينماي ايران خواهد داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاونت سينمايي حذف مي‌شود؟


تبديل معاونت سينمايي به «سازمان سينمايي» آن گونه که بسياري اميد به آن بسته‌اند تأثيري در بهبود حرکت سينماي ايران خواهد داشت؟


تازه‌ترين اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره سرانجام يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي در دست اجراي مديران سينمايي براي ايجاد تحول در سيستم سياست‌گذاري سينماي ايران نشان از امکان تحقق اين برنامه در آينده‌اي نزديک دارد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه جلسه هيأت دولت درباره فعاليت‌هاي شوراي عالي سينما گفت: «اين شورا دو جلسه با حضور رييس‌جمهور تشكيل داده‌است كه حاصل آن تاسيس سازمان سينماي كشور است و شروع به كار آن آخرين مراحل اجرايي را طي مي‌كند.» تشکيل سازمان سينمايي کشور که مستلزم تعطيلي معاونت سينمايي و ارتقاء سطح تصميم‌گيري، سياست گذاري و هماهنگي با ساير ارگان‌هاست، در صورت تحقق حکم تجربه‌اي تازه در مسير تحول مديريت سينماي کشور خواهد داشت اما اين تجربه الزامات و توجهاتي را هم مي‌طلبد.

بايد زودتر اتفاق مي‌افتاد

يک کارگردان پيشکسوت سينماي ايران در اين زمينه معتقد است‌: چاره‌اي جز محقق شدن سازمان سينمايي در کشور نيست و هر روز که اين موضوع به تعويق بيافتد براي سينما خسران‌آور خواهد بود. حبيب کاوش گفت: موضوع ارتقاي معاونت سينمايي به سازمان سينمايي از قبل هم مطرح شده بود‌. وي ادامه داد: زماني که آقاي شمقدري مشاور رئيس جمهور بود طي جلسه‌اي با برخي از سينماگران و براي برون رفت از مشکلات کلان سينما موضوع ارتقاي معاونت به سازمان از طرف بنده و چند تن از دوستان ديگر مطرح شد و معتقد بوديم که در غالب معاونت سينمايي‌، هيچگاه مسائل و مشکلات سينما به دليل گستردگي و دخالت برخي از سازمان‌هاي مختلف که در امر سينما فعال هستند امکان پذيرنخواهد بود.

 تشکيل سازمان سينمايي کشور که مستلزم تعطيلي معاونت سينمايي و ارتقاء سطح تصميم‌گيري، سياست گذاري و هماهنگي با ساير ارگان‌هاست، در صورت تحقق حکم تجربه‌اي تازه در مسير تحول مديريت سينماي کشور خواهد داشت

کارگردان فيلم «دادشاه» اضافه کرد‌: ما در آن جلسه و جلسه ديگري که بعد از تصدي آقاي شمقدري بر معاونت سينمايي با ايشان داشتيم بر محقق شدن سازمان سينمايي تاکيد داشتيم و معتقد بوديم که امور سينمايي بايد زير نظر مستقيم رياست جمهوري باشد و همان زمان نيز طرحي ارائه شد و دلايل آن را هم اعلام کرديم به طور مثال مطرح شد؛ وقتي نهاد سينمايي مثل حوزه هنري بيش از نيمي از سينماهاي کشور را در اختيار دارد و معاونت سينمايي نمي‌تواند به طور مستقيم در بحث اکران و نمايش نظارت داشته باشد يا وقتي که تلويزيون سياست‌هاي خاص خودش را دارد و يا اماکني که در دست وزارت ارشاد نيستند؛ اما در بحث سينما فعاليت مي‌کنند مي‌تواند براي سينما ناهماهنگي‌هايي را ايجاد نمايند که بايد سازمان بزرگ و قوي‌اي به نام سازمان سينمايي براي سر و سامان دادن به هم اين مشکلات ايجاد شود؛ بنابراين منطقي است که يک کاسه شدن سينما به نفع اهالي سينما و کليت سينماي کشورخواهد بود‌. کاوش درمورد ضرورت محقق شدن هرچه زودتر سازمان سينمايي به برخي نارسايي‌هاي سينما مثل سينماي کود ک اشاره کرد و گفت‌: ‌درحالي که متولي هرنوع سينما وزارت ارشاد است اما مشاهده مي‌شود که نهاد‌هاي مختلفي همچون کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان يا آموزش و پرورش و نهادهاي ديگري در موضوع سينماي کودک فعال هستند که اگرچه کار خوبي است اما اين پراکنده کاري مي‌تواند لطماتي را بر اين نوع سينما به همراه داشته باشد و

زماني هم که اين سينما دچار مشکل مي‌شود تنها جايي که مورد انتقاد قرار مي‌گيرد همين وزارت ارشاد است؛ لذا لازم است که سازمان سينمايي هرچه زودتر تشکيل شود تا بتواند اشراف بيشتري برسياست‌هاي سينما داشته باشد. اين کارگردان پيشکسوت سينماي ايران تصريح کرد: بسيارخوشحاليم که موضوع سازمان سينمايي در اولين جلسه شوراي عالي سينما مطرح شده است چرا که بر اين باوريم اين کار، کار بسيارخوبي است اما بايد ديد که با چه وسعتي و با چه نوع نگاهي اجرا مي‌شود. کارگردان فيلم «آتش پنهان» خاطرنشان کرد‌: ظرف «معاونت سينمايي» براي توقعي که از آن مي‌رود کافي نيست و چاره‌اي جز ايجاد «سازمان سينمايي» نيست و هر روز که اين موضوع به تاخير بيافتد براي سينما خسران آور خواهد بود.

فرقي به حال سينما نمي‌کند 

مشاور سابق رسانه‌اي رئيس جمهور هم در اين باره نظر جالبي دارد. مهدي کلهر معتقد است: معاونت سينمايي اصلا يک سازمان است و اتفاقا تنها معاونتي است که از قبل از انقلاب، مرکز سمعي وبصري سينمايي کشور بوده و با سايرمعاونت‌ها متفاوت است. کلهر درمورد ارتقاي معاونت سينمايي به سازمان سينمايي افزود: معاونت سينمايي خودش مرکز است و از نظر قانوني با سايرمعاونت‌هاي وزارت ارشاد فرق دارد؛ موضوعي که اهميت دارد مديريت اين مجموعه است چرا که يکي ازجنبه‌هاي مديريت قوي، ارتقاي تشکيلات است درحالي که جنبه‌هاي ديگري نيزدارد. وي تصريح کرد: تبديل معاونت سينمايي به سازمان فقط  جايگاه راس آن را تغييرمي‌دهد، يعني در راس آن معاون رئيس جمهور قرار مي‌گيرد و اين تنها تفاوتش است که البته اين هم بحث ديگري است، درحالي که به عقيده من مشکل سينماي ما مشکل تشکيلاتي نيست و ارتقاي معاونت به سازمان سينمايي فرقي به حال سينماي کشور نمي‌کند.

هوشنگ توکلي: وقتي قرار است حجم پروسه مديريت سينما بزرگ شود و ازمعاونت به سازمان تبديل شود، به نوعي ازحل مشکلات فرار مي‌کنيم چرا که اين مشکلات درسازمان بزرگتري مثل سازمان سينمايي، گم مي‌شود.

اول مشکلات اساسي حل شود

يک بازيگر پيشکسوت سينما و تلويزيون معتقد است قبل از تبديل شدن معاونت سينمايي به سازمان سينمايي بايد همه مشکلات سينما حل شود تا اين مشکلات به سازمان راه پيدا نکند. هوشنگ توکلي مي‌گويد:  قبل ازارتقاي معاونت سينمايي به يک سازمان، همه مشکلاتش حل شود وآنگاه وارد پروسه جديد شود. وي ادامه داد: اکنون ما شاهد مشکلات تاريخي سينما هستيم که سال‌ها گريبانگير آن بوده است و اين مشکلات هنوز حل نشده‌است؛ لذا طبيعي است وقتي قرار است حجم پروسه مديريت سينما بزرگ شود و ازمعاونت به سازمان تبديل شود، به نوعي ازحل مشکلات فرار مي کنيم چرا که اين مشکلات درسازمان بزرگتري مثل سازمان سينمايي، گم مي‌شود و آنگاه ريشه مي‌دواند و در آينده نزديک بحراني‌تر خودش را نشان مي‌دهد. اي‌کاش قبل ازاينکه اين نقل و انتقالات صورت بگيرد مشکلات سينما را رفع مي کرديم. اين بازيگر تصريح کرد: اگربعد ازقانونمند شدن همه مراحل توليد، وارد پروسه بزرگترشويم مي‌توان اميدوار بود که دستاوردهاي خوبي ازآن سازمان بيرون خواهد آمد ولي اگرمشکلات خود را به سازمان سينمايي ببريم اين مشکلات همچون غده‌هاي سرطاني، سازمان را هم از بين خواهند برد، اگراين مشکلات حل نشود حتما ايجاد سازمان سينمايي با شکست روبروخواهد شد.

فرآوري: اميد صبوري

بخش سينما و تلويزيون تبيان


 منبع: سايت هنرنيوز/ خبرگزاري سينماي ايران

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت