مرور پرونده‌هاي قضايي

قالب مستند داستاني همان طور كه از اسمش پيداست تركيبي است از فيلم و روايت‌هاي داستاني. يعني بخشي از آدم‌ها واقعي‌اند و بخشي بازيگر. بخشي از اتفاقات واقعي‌اند و بخشي تخيلي. اگر تا چند روز ديگر صبر كنيد يك مجموعه تلويزيوني كه در قالب مستند داستاني ساخته شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرور پرونده‌هاي قضايي


قالب مستند داستاني همان طور كه از اسمش پيداست تركيبي است از فيلم و روايت‌هاي داستاني. يعني بخشي از آدم‌ها واقعي‌اند و بخشي بازيگر. بخشي از اتفاقات واقعي‌اند و بخشي تخيلي. اگر تا چند روز ديگر صبر كنيد يك مجموعه تلويزيوني كه در قالب مستند داستاني ساخته شده به تلويزيون مي‌آيد.


مجموعه تلويزيوني «با من حرف بزن» به تهيه‌كنندگي و كارگرداني اصغر توسلي بر مبناي اتفاقات واقعي پرونده‌هاي قضايي ساخته شده است. حال و هواي اين سريال شبيه صفحه حوادث روزنامه هاست. در اين سريال هم گفت‌وگو با مجرم و متهم و شاكي و كلاهبردار را مي‌بينيد. البته از آنجا كه كارگردان مي‌خواسته يك داستان را روايت كند، بعضا در واقعيت دخل و تصرفي هم داشته است. شما به عنوان يك بيننده احساس مي‌كنيد همه چيز مستند است؛ اما در واقع خيلي از صحنه‌ها بازسازي شده‌اند.

بررسي جزئيات قتل فجيع يك پيرزن

عليرضا محمودي‌ايران‌مهر، نويسنده فيلمنامه با من حرف بزن در گفت‌وگو با «جام‌جم» جزئيات كار را اين گونه توضيح مي‌دهد: تمامي مصاحبه‌هايي كه در دادگاه انجام شده‌اند كاملا مستند هستند. يعني با متهم و مجرم و شاكي گفت‌وگوهايي صورت گرفته است، اما مصاحبه‌هايي كه در آنها شخصيت‌هاي داستان صحبت مي‌كنند براساس متن فيلمنامه انجام شده است.از او مي‌خواهم با ذكر يك مثال ماجرا را روشن‌تر كند. او مي‌گويد:‌ به عنوان مثال يكي از قسمت‌هاي ما لامبورگيني نام دارد كه ماجراي قتل فجيع يك پيرزن را روايت مي‌كند. اين پيرزن فردي خير و دوست داشتني بوده است. هنگام حادثه هيچ قفلي شكسته نشده است. اين سوال پيش مي‌آيد كه قاتلان چه انگيزه‌اي داشته‌اند. در پرونده قتل اين پيرزن آمده است كه پسر برادر او كه نوجواني 14 ساله است قاتل اصلي بوده. ما سراغ اين نوجوان رفتيم و با او مصاحبه كرديم. سراغ همسايه‌ها رفتيم و از آنها درباره خصوصيات اخلاقي پيرزن پرسيديم. دنبال اين مساله رفتيم كه پدر و مادر نوجوان قاتل چه كم‌كاري در تربيت او داشته‌اند. متوجه شديم كه دو مساله در بروز اين فاجعه دخيل بوده‌اند، يكي تربيت بد والدين و ديگري آرزوهاي خام پسر نوجوان. آن پسر آرزو داشت ماشين لامبورگيني داشته باشد و فكر مي‌كرد با كشتن پيرزن مي‌تواند به آرزويش برسد. محمودي‌ايران‌مهر ادامه مي‌دهد:‌ در همين قسمت لامبورگيني بعضي از آدم‌ها واقعي‌اند و بعضي بازيگر. با بعضي‌ها به دلايلي نتوانستيم صحبت كنيم، يا در زندان بودند يا اعدام شده بودند يا اين كه حاضر نمي‌شدند جلوي دوربين بيايند. برخي شخصيت‌ها را هم خودمان اضافه كرديم. مثلا شخصيت معلم اين دانش‌آموز را وارد داستان كرديم تا برخي حرف‌ها را از زبان او بشنويم.

مي‌خواهيم يك واكاوي روانشناختي در خلال اين روايت‌هاي داستاني داشته باشيم. هدف اصلي اين است كه بيننده حادثه‌اي را ببيند و به فكر فرو برود. مي‌خواهيم بيننده را ترغيب كنيم كه بفهمد دلايل وقوع اين حوادث ناگوار چيست و چه مسائلي در خانواده و روابط اجتماعي فرد وجود داشته كه اين اتفاقات رخ داده است.

وجدان عمومي نبايد جريحه‌دار شود

در 26 قسمت سريال با من حرف بزن‌ 26 داستان مختلف روايت مي‌شود. در اين سريال جرم‌ها ،جنايت‌ها و حوادث ناگواري كه در شهر تهران اتفاق مي‌افتد به تصوير كشيده شده است.اين نويسنده با بيان اين كه قوه قضاييه همكاري خوبي با مجموعه ما داشت، مي‌گويد: ما حدود 500 پرونده را بررسي كرديم كه هر كدامشان 300-200 صفحه حجم داشت. از هر كدامشان 20 صفحه متن داستاني در آورديم. در كنار گروه نويسندگان، روان‌شناساني هم بودند كه تحليل‌ها يي روان‌شناسي ارائه مي‌كردند.

 از محمودي‌ايران‌مهر مي‌پرسم معيارتان براي انتخاب موضوعات قضايي چه بود؟ او پاسخ مي‌دهد: همه مسائل قابليت پخش ندارند. بعضي تصاوير، وجدان عمومي را جريحه‌دار مي‌كنند. ما به دنبال داستان‌هايي بوديم كه متنبه‌كننده باشند و بيننده با ديدنش به اين نتيجه برسد كه من نبايد اين كار را انجام دهم. نمي‌خواستيم بگوييم كه ببينيد جامعه چقدر خشن است. نمي‌خواستيم كه با نمايش يك قتل، مردم را بترسانيم. مي‌خواستيم از مسائلي حرف بزنيم كه به زندگي روزمره مردم مربوط مي‌شود.

او ادامه مي‌دهد:‌ ما مي‌خواهيم يك واكاوي روانشناختي در خلال اين روايت‌هاي داستاني داشته باشيم. هدف اصلي اين است كه بيننده حادثه‌اي را ببيند و به فكر فرو برود. مي‌خواهيم بيننده را ترغيب كنيم كه بفهمد دلايل وقوع اين حوادث ناگوار چيست و چه مسائلي در خانواده و روابط اجتماعي فرد وجود داشته كه اين اتفاقات رخ داده است. اين طور كه محمودي مي‌گويد در اين سريال درباره موضوعاتي چون طلاق‌هاي توافقي،‌ بچه‌هاي ناقص‌الخلقه، فقر‌هاي ويرانگر و سرقت صحبت شده است.

نويسنده اين مجموعه تلويزيوني درباره عنوان با من حرف بزن مي‌گويد: ما مردم را دعوت به تفاهم مي‌كنيم. اين تفاهم از طريق ارتباط درست با ديگران به دست مي‌آيد.

نمايش نابهنجاري‌هاي اجتماعي و ريشه‌يابي آن

اصغر توسلي، كارگردان و تهيه‌كننده سريال نيز در گفت‌وگو با «جام‌جم» از پخش اين سريال در اوايل تيرماه خبر مي‌دهد و بيان مي‌كند:‌ هدفم از ساخت اين سريال نمايش نابهنجاري‌هاي اجتماعي و ريشه‌يابي آن بود.

او با بيان اين كه تصويربرداري كار آبان سال گذشته آغاز شده و فروردين امسال به پايان رسيده، مي‌گويد:‌ هم‌اكنون مشغول تدوين قسمت‌هاي پاياني سريال هستيم. سريال با من حرف بزن بزودي از شبكه تهران به صورت هفتگي پخش مي‌شود. صحرا فتحي، ميلاد رستميان، سولماز حصاري، فريبا طالبي، مهرانه به‌نهاد، زهره غلامي، مسعود خواجه‌وند، محسن بابايي و پرستو كرمي از جمله بازيگراني هستند كه در اين مجموعه تلويزيوني ديده خواهند شد.

بخش سينما و تلويزيون تبيان


منبع:احسان رحيم‌زاده / جام جم

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت