ييلاق در دل کوير

نام يزد با آب و هواي داغ و تابستان زودرس اين روزها هيچ سنخيتي ندارد اما اگر اهل تجربه سفرهاي متفاوت و ماجراجويانه هستيد، پيشنهاد مي کنيم يکي از همين روزها بار و بنه تان را جمع کنيد و يک بليط به مقصد استان يزد و شهرستان طبس بگيريد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ييلاق در دل کوير


نام يزد با آب و هواي داغ و تابستان زودرس اين روزها هيچ سنخيتي ندارد اما اگر اهل تجربه سفرهاي متفاوت و ماجراجويانه هستيد، پيشنهاد مي کنيم يکي از همين روزها بار و بنه تان را جمع کنيد و يک بليط به مقصد استان يزد و شهرستان طبس بگيريد و از آنجا يک راست به روستاي اصفهک طبس برويد. جايي که اين روزها آب و هواي خنک و لطيفي دارد و مي تواند به اندازه کافي شما را از هياهوي دنياي ماشيني تان دور کند.

 

شايد زيباترين وجه توريستي اصفهک، روستاي تخريب شده اي باشد که در کنار روستاي جديد قرار دارد و در زلزله سال 1357 از بين رفت. بعد از اين زلزله، مردم روستا تغيير مکان دادند و در کنار محل قديمي خانه هايشان را بنا کردند. بنابراين يک بافت مسکوني جديد در کنار بافت قديمي بنا شد تا گرشگران فرصت مقايسه اصفهک ديروز و امروز را در کنار هم داشته باشند.

خانه‌هاي روستا، اغلب در يک طبقه با سقف گنبدي، نورگير و در و پنجره‌هاي کوچک ساخته شده‌اند. خانه هاي قديمي اغلب با خشت و گل ساخته شده اند اما خانه‌هاي جديد بيشتر آجري و سيماني هستند.

روستاي اصفهک از توابع ديهوک است که در 38 کيلومتري طبس قرار دارد و مثل بيشتر روستاهاي طبس به سرسبزي و سرشاري معروف است. اين روستا به دليل آب و هواي منحصر بفردي که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزي است و يکي از گردشگرپذيرترين مناطق طبس به شمار مي رود.

اصفهک در کنار کوه قرار گرفته و به همين دليل در تابستان حداقل 5 تا 6درجه سردتر از طبس است. بنابراين مي توانيد با سفر به اصفهک شانس تماشاي شب هاي کوير را در خنکاي اين روستا پيدا کنيد.

مردم اصفهک اگرچه بيشتر به دامداري و کشاورزي مشغولند اما قالي‌بافي، مهم‌ترين صنعت دستي آنهاست و البته خرما و زعفران و نعنا هم مهم ترين سوغاتي هاي اين منطقه. اصفهکي ها به داشتن انواع آش و آبگوشت‌هاي محلي متنوع معروفند و اگر گذارتان به اين منطقه افتاد مي توانيد از محلي ها بخواهيد شما را به غذاهاي محلي شان مهمان کنند.

روستاي اصفهک، غني‌ترين منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ريزش آب چاه عميقي که آب شرب روستا را تأمين مي‌کند، از جاذبه‌هاي طبيعي اين روستا به شمار مي‌رود. آب اين منطقه، شيرين است و همين ويژگي سبب شده که چاه کوثر که آب شرب 39روستا را تامين مي‌کند در اين منطقه حفر شود.

 

 

رستم زاد

بخش گردشگري تبيان


مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت