مهارت‌هاي زندگي خانوادگي

بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت‌هاي زندگي خانوادگي


معرفي مختصري از کتاب‌هاي «مهارت‌هاي زندگي خانوادگي در آيينه آيات و روايات»، «خانواده و کودک با ناتواني‌هاي چندگانه» و «مديريت استرس براي افراد پر مشغله».


«مهارت‌هاي زندگي خانوادگي در آيينه آيات و روايات»

تدوين: زهرا آيت اللهي

انتشارات: پژوهشکده فرهنگ و معارف نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها

قيمت: 3800 هزار تومان

اين کتاب در شش فصل نگارش يافته که اين فصل‌ها به ترتيب به موضوعات تشکيل خانواده و همسر، روابط همسران، اقتصاد خانواده، گستره خانواده، بهداشت خانه و تغذيه خانواده و بحران در خانواده مي‌پردازد.

در پيشگفتار اين کتاب آمده است: «معمولاً آيات و روايات، معيارهاي کلي براي زندگي موفق خانوادگي را ارايه مي‌کنند و بسياري از راهکارهاي اجرايي و عملي براي تحقق اين معيارها را بايد با بهره گيري از عقل و خرد دريافت کرد، اين امر امروزه با عنوان مهارت‌هاي زندگي خانوادگي مطرح مي‌شود. اين کتاب درصدد است ارايه اين مهارت‌ها نيست، همان‌گونه که درصدد ارايه همه شاخص‌هاي زندگي موفق نيست، زيرا برخي از اين شاخص‌ها را بايد از آن دسته متون روايي دريافت که ويژه مباحث خانوادگي نيستند، بلکه معيارهاي کلي زندگي موفق را ارايه مي‌کنند.».

«خانواده و کودک با ناتواني‌هاي چندگانه»

مريم باشعور لشگري

انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنايي

151 صفحه

بها: 2000 تومان

اين اثر راهکارهايي را به والدين کودکان چند معلوليتي براي طراحي برنامه‌هاي آموزشي ويژه ارايه مي‌کند.

خانواده‌هاي داراي فرزندان عادي مي‌توانند به منابع بسياري مراجعه کنند که در آن براي تسهيل دسترسي والدين به فعاليت‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي آينده و پيشرفت کودک به شيوه تخصصي يا ساده بحث شده است، اما کمتر کتابي را مي‌توان يافت که براي والدين کودکان با نيازهاي

 

ويژه طراحي شده باشد.

کودکان استثنايي و خانواده‌هاي آن‌ها ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارند که توجه بيشتري را طلب مي‌کند. در اين خانواده‌ها مشکلات ويژه‌اي بروز مي‌کند که از مشکلات فرزند ناشي مي‌شود و مي‌تواند نه تنها زندگي کودک را تحت تأثير قرار دهد، بلکه اساس خانواده را متزلزل سازد.

در نخستين بخش اين نوشتار، مراحل مختلف زندگي والدين داراي کودکان با ناتواني‌هاي چندگانه خلاصه شده است و پيشنهاد مي‌شود والدين و متخصصان نظراتشان را به گروه بين‌رشته‌اي بياورند تا برنامه‌هاي مناسب‌تر و مؤثرتر براي اين دسته از کودکان تهيه شود.

در دومين بخش از اين اثر توصيه‌هايي به والدين ارايه شده که علايق و ترجيح‌ها والدين را در برخورد با کودکان داراي ناتواني‌هاي چندگانه تحت تأثير قرار مي‌دهد.

در بخش‌هاي پاياني، نمونه‌هايي از دفترچه‌ها و بروشورهاي آموزشي مورد نياز والدين معرفي شده‌اند.

«همدلي با فرزند ناتوان»، «تدوين انجام تحليل تکليف»، «مهارت‌هاي ارتباطي و راهکارهاي آن براي کودکان با ناتواني ارتباط»، «چگونه کودک با مشکلات حرکتي مي‌تواند ارتباط برقرار کند»، «مراقبت‌ها و مهارت لازم براي کودکان با ناتواني» و «مراقبت‌هاي بهداشتي» عناوين برخي از فصول اين اثرند.

«مديريت استرس براي افراد پر مشغله»

نويسنده: کارول ا. تورکينگتون

مترجم: رقيه بلالي و فرشته باعزت

انتشارات بعثت

192 صفحه

بها: 5000 تومان

اين کتاب راهبردها و روش‌هاي موثر براي مقابله با استرس، تنظيم برنامه براي کاهش استرس در زندگي و تمرين‌هاي تنش‌زدايي در محيط کار و منزل را تشريح کرده است.

در بخشي از پيشگفتار کتاب آمده است: «چيزي که در هزاره جديد، سلامتي و بهداشت رواني افراد را تهديد مي‌کند، سرطان يا بيماري‌هاي قلبي نيست، بلکه استرس عامل اصلي آن خواهد بود. طي مطالعات مشخص شده که استرس و عکس‌العمل‌هاي مرتبط با اضطراب و افسردگي باعث مي‌شود نسبت به زماني که تحت استرس نيستيم، سريع‌تر دچار سرماخوردگي و بيماري‌هاي ديگر شويم. شايد در صورت ابتلا به انواع سرطان‌ها، اگر تحت استرس يا افسردگي باشيم، دچار مرگ زودرس مي‌شويم.».

در اين کتاب بيان شده که استرس در حالاتي چون پرش پلک چشم، دردهاي شکمي و پريدگي رنگ صورت مي‌تواند به سرعت کنترل فرد را از بين برده و بيماري‌هاي ديگري نيز به دنبال داشته باشد.

کتاب حاضر داراي يازده فصل با عنوان‌هايي چون «چگونه استرس بر شما اثر مي‌گذارد»، «شناسايي استرس‌ها، مقابله همه جانبه با استرس»، «از ميان بردن رفتارها و افکار استرس‌زا»، «استرس شغلي»، «مهار استرس در خانه»، «برطرف کردن استرس با کش و قوس دادن بدن و تنفس»، «رژيم غذايي و استرس»، «ورزش» و «تکميل و اتمام اهداف» تدوين شده است.

در پايان کتاب نيز دو ضميمه با عناوين «فهرستي از پايگاه‌هاي شبکه اينترنت در زمينه استرس» و «استرس و تست شيوه‌هاي مقابله» ارايه شده است.

 

فرآوري: رويا فهيم

بخش کتاب و کتاب‌خواني تبيان


منابع: مرکز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، خبرگزاري کتاب ايران

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت