مشغله‌های خالق «گاو»

اگرچه «آسمان محبوب» مهرجویی انتظار بسیاری از طرفداران او را برآورده نکرد اما همچنان فعالیت‌های این کارگردان شهیر مورد توجه سینمادوستان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشغله‌هاي خالق «گاو»


اگرچه «آسمان محبوب» مهرجويي انتظار بسياري از طرفداران او را برآورده نکرد اما همچنان فعاليت‌هاي اين کارگردان شهير مورد توجه سينمادوستان است.


داريوش مهرجويي يکي از انگشت‌شمار نام‌هايي است که بلافاصله پس از ذکر يادي از «سينماي ايران» در ذهن شنونده خودنمايي مي‌کند. کارگردان پرکار و تجربه‌گرايي که با تمام فراز و فرودي که در کارنامه داشته است همچنان علاقمندان پروپاقرصي دارد. فيلم‌هاي ماندگاري چون «گاو»، «هامون»، «ميهمان مامان» و... بهترين دليلي براي علاقه علاقمندان سينما به کارنامه اوست. از ديگر سو ارجاع حضرت امام خميني (ره) در تشريح سينماي مطلوب در‌آستانه پيروزي انقلاب به فيلم «گاو» جايگاه متفاوتي براي اين فيلمسازان فراهم آورد. مهرجويي خود قبلاً درباره اين جايگاه ويژه گفته بود: «درشرايط اوايل انقلاب سينما موضوع ملعوني بود و مردم تمام سينماها را آتش مي‌زدند. چون مي‌گفتند سينما محل ترويج فساد است. به همين دليل توليد فيلم به صفر رسيد و سينماها تعطيل شد. دراين وضعيت تلويزيون به طور اتفاقي « گاو» را نشان داد و مرحوم امام(ره) اين فيلم را مشاهده کردند و در نطقي گفتند: ما نمي‌گوييم سينما اساسا بد است. نظير فيلم « گاو» مي‌تواند فيلم فرهنگي و آموزنده‌ باشد و فکر و روح بيننده را تعالي دهد. اين حرف امام براي سينماي ايران بسيار تعيين کننده بود.» کارگردان «گاو» معتقد است‌: «حضرت امام خميني(ره)، (با اظهارنظر درباره فيلم گاو) خطي مشي سينماي ايران را مشخص کرد که چگونه باشد. ايشان دليل وجودي سينما را مشخص کرد که عامل تعيين‌کننده و مهمي بود.»

تجربه نو در آستانه دهه 90

مهرجويي در واپسين روزهاي دهه هشتاد نمايش «درس» را روي صحنه برد تا پس از موسيقي، سينما و کتاب در عرصه تئاتر هم ورود کرده باشد. «درس» با حاشيه‌هاي بسياري تا اواخر فروردين ماه امسال روي صحنه بود و اتفاقاً تماشاگران سرشناسي از ميان سينماگران و سياست‌مردان را هم به خود جلب کرد. استقبال مخاطبان و منتقدان از اين نمايش شايد مهرجويي را براي تجربه‌اي ديگر در عرصه تئاتر وسوسه کرده باشد اما هنوز خبري از دغدغه اين فيلمساز براي اجراي ديگر منتشر نشده است. مهرجويي با پايان درس بارديگر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است تا مشخص شود برنامه بعدي خالق «گاو» چه خواهد بود.

استقبال مخاطبان و منتقدان از نمايش «درس» شايد مهرجويي را براي تجربه‌اي ديگر در عرصه تئاتر وسوسه کرده باشد اما هنوز خبري از دغدغه اين فيلمساز براي اجراي ديگر منتشر نشده است.

اولين فيلم سه‌بعدي خاورميانه!؟

از نخستين خبرهايي که درباره برنامه آتي داريوش مهرجويي منتشر شد ابراز تمايل اين کارگردان براي ساخت نخستين فيلم سه‌بعدي سينماي ايران (و البته خاورميانه) بود. خبري که با توجه به علايق داريوش مهرجويي و نيز با در نظر رگفتن امکانات فني سينماي ايران اندکي عجيب به نظر مي‌رسيد. مهرجويي اما واقعاً براي اين کار ابراز علاقه کرده است. او که در مراسم رونمايي از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و هوشمند ال‌جي مهمان ويژه شرکت گلديران بود با ابراز خوشحالي از ورود سريع جديدترين محصول و فناوري سه‌بعدي در ايران، گفت: ايراني‌ها هميشه توانسته‌اند با استفاده از هوش و استعداد خود فناوري‌هاي نوين را عليرغم سنگ‌اندازي‌هاي زياد در دست بگيرند و خود را به بهترين فناوري‌هاي روز دنيا وفق دهند. وي افزود: من نيز از ديدن سه‌بعدي فيلم در اين تلويزيون‌ها لذت مي‌برم و بزودي فيلمي را با استفاده از فناوري سه‌بعدي خواهم ساخت تا ايرانيان از تماشاي آن با اين تلويزيون‌ها لذت ببرند. نماينده شکرت گلديران هم در اين مراسم با استقبال از اين طرح و با تشکر از مهرجويي، آمادگي گلديران و ال‌جي را براي همکاري کامل و حمايت از نخستين فيلم سه‌بعدي ايراني توسط كارگردان نامدار كشور اعلام كرد.

«کيمياي رومي» به زبان انگليسي

اندکي پس از مخابره خبر ابراز تمايل براي ساخت نخستين فيلم سه‌بعدي خبر ديگر در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن مهرجويي در‌آينده‌اي نزديک فيلمنامه «کيمياي رومي» را در قالب يک پروژه بين‌المللي‌اش مقابل دوربين خواهد برد. براساس خبر سايت «کافته سينما» کيمياي رومي فيلمي است که داريوش مهرجويي در سال 2012 خواهد ساخت. بعد از مجيد مجيدي، داريوش مهرجويي هم براي ساخت يک پروژه جهاني دست به کار شده است. سرگذشت پر رمز و راز مولانا و شمس از نگاه يک دختر نوجوان داستان اين فيلم است . نوشتن و ترجمه فيلمنامه‌اش به پايان رسيده و در حال گذراندن يک پيش توليد طولاني براي آغاز فيلمبرداري است. مرجانه مقيم و موسسه درنا فيلم تهيه اين پروژه را به عهده گرفته‌اند. به گزارش کافه سينما جديدترين اخبار از اين پروژه از اين قرار است که با توجه به مشکلات ساخت فيلم در ترکيه احتمالا لوکيشن اين فيلم از قونيه به بمبئي در هند منتقل خواهد شد. امکانات مناسب و حمايت‌ها جهت فيلمسازي در هند از دلايل اين تصميم است. هر چند تلاش‌ها براي توليد فيلم در قونيه ادامه دارد. مهرجويي براي توليد اين فيلم در فکر يک تيم قدرتمند بين‌المللي است. تا اين لحظه از داريوش خنجي فيلمبردار شناخته شده جهاني به‌عنوان فيلمبردار اين فيلم نامبرده مي‌شود. اما شگفتي بزرگ اين فيلم تلاش براي قرارداد با  يک بازيگر بين‌المللي براي نقش شمس است. جرمي آيرونز گزينه نخست مهرجويي براي بازي در اين نقش است. سازندگان فيلم تبليغات آن را قبل از توليد آغاز کرده‌اند.

اما «مرد اسباب‌بازي فروش»

«برخلاف خبر برخي سايت‌هاي اينترنتي درباره يک پروژه بين‌المللي، داريوش مهرجويي تابستان امسال مرد اسباب بازي فروش را مي‌سازد.» اين تازه‌ترين خبر درباره برنامه‌هاي آتي خالق «گاو» است که در کورس رسانه‌اي براي اعلام برنامه بعدي او منتشر شده است.

اندکي پس از مخابره خبر ابراز تمايل مهرجويي براي ساخت نخستين فيلم سه‌بعدي خبر ديگري در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن مهرجويي در‌آينده‌اي نزديک فيلمنامه «کيمياي رومي» را در قالب يک پروژه بين‌المللي‌اش مقابل دوربين خواهد برد.

سايت خبري «سينماي ما» با انتشار اين خبر نوشت: داريوش مهرجويي تازه‌ترين فيلم خود «مرد اسباب بازي فروش» را اوايل تابستان سال جاري کليد مي‌زند. يحيي منصور مويد، مجري طرح آخرين ساخته داريوش مهرجويي در اين باره گفت: بازبيني لوکيشن‌هاي فيلم به پايان رسيده و هم اکنون در مرحله انتخاب عوامل هستيم. وي در گفت وگويي بدون اشاره به داستان فيلم افزود: «مرد اسباب بازي فروش اولين ساخته مهرجويي در ژانر کودک و نوجوان است و تصميم داريم در ابتداي تابستان اين فيلم را کليد بزنيم. منصور مويد در مورد فيلم «آسمان محبوب» فيلم قبلي داريوش مهرجويي که در جشنواره فيلم فجر سال گذشته به نمايش در آمد هم گفت: در انتظار پروانه نمايش هستيم تا اين فيلم را اکران کنيم.

 فرآوري: اميد صبوري

بخش سينما وتلويزيون تبيان


منابع: سايت کافه سينما/ سايت سينماي ما

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت