وضعیت تدوین در سینمای ایران

تدوین در سینمای ایران در گفتگو با حسن حسن‌دوست، نازنین مفخم ، شهرزاد پویا و ایرج گل‌افشان حسن حسن‌دوست، ایرج گل‌افشان، نازنین مفخم و شهرزاد پویا از تدوینگران فیلم‌های سینمایی در گفتگوهایی به اظهار نظرهایی متفاوت درباره حرفه‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" کلیشه علیه کلیشه"

وضعیت تدوین در سینمای ایران در گفتگو با حسن حسن‌دوست، نازنین مفخم ، شهرزاد پویا و ایرج گل‌افشان

حسن حسن‌دوست، ایرج گل‌افشان، نازنین مفخم و شهرزاد پویا از تدوینگران فیلم‌های سینمایی در گفتگوهایی به اظهار نظرهایی متفاوت درباره حرفه‌شان پرداختند.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، حسن حسن‌دوست كه امسال با فیلم‌های «زمستان است»، «جایی در دور دست» و «سفر به هیدالو» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، وضعیت تدوین را در سینمای ایران روبه‌ رشد ارزیابی می‌كند و می‌گوید: تدوین در قبل از انقلاب زیاد جدی گرفته نمی‌شد و در بعد از انقلاب اسلامی و با ورود

جوا ن‌هایی كه تحصیلكرده این رشته بودند و همچنین حضور این افراد در كنار پیشكسوتان باعث شد این رشته كم‌كم جا باز كند و تثبیت شود.

وی معتقد است: این حرفه روز‌به روز بهتر و محكم‌تر و نگاه جدی‌تری به آن خواهد شد و این موضوع باعث امیدواری است.

حسن‌دوست درادامه به دغدغه‌های كاریش اشاره كرد و گفت:هنوز با شیوه روز كاملا منطبق نشده‌ایمو امكانات ما ضعیف است و وسایلی كه وارد ایران می‌شود بدون هیچگونه پشتیبانی و مطالعه است كه باعث شده است دچار یك نوع پراكندگی تكنولوژیك شویم.

وی افزود:انواع و اقسام امكانات وارد می‌شود ،اما بدون اینكه توجه شود كدامیك از این امكانات به درد سینمای ما می‌خورد.

وی یك پیشنهاد مطرح می‌كند و می‌گوید: گروههایی از حرفه‌های مختلف سینما جمعی راتشكیل دهند و درباره خرید امكانات تصمیم گیری واقدام نمایند، تا هزینه‌های اضافی صورت نگیرد و ابزار هم با هم همخوانی داشته باشد.

نازنین مفخم وضعیت تدوین را مثل سایر حوزه‌ها در سینما ارزیابی می‌كند وبه ایسنا می‌گوید:متاسفانه تهیه‌كنندگان برای صرفه‌جویی به بعضی عوامل توجهی نمی‌كنند و توجه‌شان فقط به سطح ماجرا همچون بازیگر و.... آنچه كه دیده می‌شود است.

این تدوینگر معتقد است: اگر ما یك سینمای حرفه‌ای و به قول آقایان استاندارد می‌خواهیم آیا با عوامل و ابزار غیرحرفه‌ای و غیر استاندارد ممكن است به آن دست پیدا كنیم؟

در ادامه ایرج گل‌افشان تدوین را بدون مشكل دانست وگفت: مشكل اصلی كمبود فیلم وتولیدات سینمایی است، اگر فیلم باشد تدوین هم می‌شود ضمن آنكه ما چون فیلم‌هایمان از نظر تكنیك و كار در یك حد متوسط است تدوین هم در همان حد صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: ما كه فیلم خارق‌العاده‌ای نساخته‌ایم كه ببینیم می‌توانیم مونتاژ خارق‌العاده‌ای انجام دهیم یا نه، یك مقدار قصه‌پردازی روی نوار فیلم د اریم كه نباید آنها را آنقدر بزرگ كنیم.

گل‌افشان معتقد است: در سینمای ایران همه در یك حد متوسط راه خود را ادامه می‌دهند.

شهرزاد پویا كه بیش از یك سال وقت خود را معطوف تدوین نمایش‌های بهرام بیضایی نموده است درپایان صحبت كردن راجع ‌به تدوین را كلیشه‌ای ارزیابی می‌كند و ترجیح می‌دهد نظری در خصوص حرفه‌اش نداشته باشد.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت