قضیه را شیعه سنی نکنید

به رغم این که انقلاب بحرین یک انقلاب مردمی است و در آن مردم تلاش دارند به حقوق طبیعی خودشان برسند، مقامات بحرینی همچنان اصرار دارند که حرکت مسالمت‌آمیز مردم را طایفه‌ای جلوه دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قضيه را شيعه سني نکنيد

به رغم اين که انقلاب بحرين يک انقلاب مردمي است و در آن مردم تلاش دارند به حقوق طبيعي خودشان برسند، مقامات بحريني همچنان اصرار دارند که حرکت مسالمت‌آميز مردم را طايفه‌اي جلوه دهند. شيخ خالد خليفه، وزير امور خارجه بحرين در تازه‌ترين اظهار نظر خود اذعان کرده است که کشورش در بحران شديد سياسي به سر مي‌برد ولي در عين حال گفته آنچه مردم مي‌خواهند صرفا مطالبات طايفه‌اي است. اظهار نظرهايي از اين دست حتي صداي روزنامه‌هاي متمايل عربستان که در حال حاضر در خاک بحرين نيروي نظامي دارد را نيز در آورده است.


روزنامه الشرق الاوسط، که وابستگي‌اش به حکومت عربستان شهره عام و خاص است در يادداشتي به قلم عبدالرحمن راشد، سردبير اين روزنامه نسبت به مواضع اخير حکومت بحرين واکنش نشان داده و نوشته است: آقاي شيخ خالد خليفه وزير امور خارجه بحرين در گفتگو با روزنامه الحيات مشکل جاري در کشورش را مساله‌اي طايفه‌اي ميان سني و شيعه دانسته و گفته مسئله فعلي کشور مشکل ميان حکومت و اپوزسيون نيست. معلوم نيست آقاي خليفه چگونه به اين نتيجه رسيده در حالي که اپوزسيون را همه دنيا مي‌دانند چه کساني هستند. از مرد اول ديپلماسي بحرين بعيد بود که چنين اظهار نظر کند. اگر بخواهيم بگوييم در بحرين اختلاف شيعه و سني وجود دارد، اين اختلاف چيز تازه‌اي نيست و سابقه تاريخي دارد و حکومت‌ هم مسئوليتي براي دخالت در اين زمينه ندارد چون حکومت بايد نماينده همه باشد و منافع همه مردم را در قالب مملکت بحرين در نظر بگيرد.

وي اذعان مي‌کند که بحران اخير بحرين طايفه‌اي نيست و در ادامه مي‌نويسد: بحران بحرين فقط در مرحله اخير آن رنگ و بوي طايفه‌اي به خود گرفت، آن هم زماني بود که اختلاف‌هاي حکومت و طرفدارانش با مخالفان به اوج رسيد. چون حکومت به خواسته‌هاي مخالفان توجهي نکرد زمينه‌هاي دخالت خارجي نيز فراهم شد و از اين جا به بعد بود که تحولات بحرين کمي رنگ و بوي طايفه‌اي به خود گرفت و الا قبل از آن اعتراض‌هاي مردم بحرين به هيچ وجه رنگ و بوي طايفه‌اي نداشت.

عبدالرحمن راشد سپس به دخالت‌هاي خارجي در بحرين اشاره مي‌کند و مي‌نويسد: اين که طرف‌هاي خارجي متمايل به طايفه‌هاي شيعه يا سني در بحرين حضور فعال داشته‌اند و با يکديگر رقابت مي‌کرده‌اند چيز تازه‌اي نيست. اين که الان مي‌گويند مثلا فلان کشور شيعي يا فلان کشور سني در تحولات بحرين نقش موثري ايفا مي‌کنند، حرف جديدي نيست. سال‌ها است که کشورهاي مختلف خارجي بنا به صلاح‌ديد مصالحشان در منطقه و در کشورهاي مختلف عربي در جاهاي مختلف حضور دارند و تلاش مي‌کنند بر نفوذ خود بيفزايند.

وي سپس خطاب به حکومت بحرين مي‌نويسد: حکومت بحرين توانايي آن را دارد که اکثريت شهروندان خود را که شيعه هستند به سمت خود جذب کند و سياست‌هايي اتخاذ کند که مورد توافق همگان باشد. سياست‌هايي که بايد از طريق گفتگو با اپوزسيون حاصل شود و به يک راه حل مسالمت‌آميز که هم بازگوکننده مسائل سياسي و هم مسائل معيشتي مردم باشد، برسد. اين در حالي است که به اعتقاد من ايران و حزب الله موفق شده‌اند طي دو سال گذشته خود را به عنوان رهبران جريان شيعي در خارج از محدوده جغرافيايي خود معرفي کنند.

حکومت بحرين توانايي آن را دارد که اکثريت شهروندان خود را که شيعه هستند به سمت خود جذب کند و سياست‌هايي اتخاذ کند که مورد توافق همگان باشد

عبدالرحمن راشد در يادداشت خود تلاش مي‌کند که به مخالفان حکومت بحرين ارج نهد و مي‌نويسد: حقيقت اين است که بسياري از نيروهاي شيعه بافرهنگ و فعال بحرين که اکنون در صف اپوزسيون ايستاده‌اند از هر گونه افراط و تندروي اجتناب کرده و تاکيد کرده‌اند که فقط خواهان اصلاحات در حکومت هستند. کما اين که اين وضعيت را در صفوف مردم با فرهنگ اهل تسنن بحرين نيز مي‌بينيم، آنها نيز از هر گونه نزديکي به جريان افراط اجتناب کرده‌اند. هيچ کدام از اين جريان‌ها که نام‌هاي مختلفي را بر خود دارند به هيچ کشور يا جريان خارجي وابسته نيستند و تنها مي‌خواهند حقوق معطل و ضايع شده مردم بحرين تامين شود.

وي در نهايت مي‌نويسد: نبايد فراموش کنيم که بحرين به استثناي عراق و لبنان تنها کشور نه تنها خليج فارس بلکه کل جهان عرب است که اجازه داده شيعيان مخالف حکومت نسبت به ديگر کشورهاي عربي بيشترين فعاليت را در حکومت داشته باشند و اين که اکنون همين افراد شيعي که در حکومت بحرين نقش داشتند را متهم به تعقيب خواسته‌هاي طايفه‌اي‌شان کنيم دور از انصاف است. آنچه در بحرين مي‌گذرد بر خلاف اظهارات مقامات بحريني فقط سياسي است و به هيچ وجه رنگ و بوي طايفه‌اي ندارد و اين که برخي مقام‌هاي بحريني تلاش مي‌کنند آن را طايفه‌اي معرفي کنند حرکتي بسيار خطرناک است که مي‌تواند عواقب بسيار سختي در پي داشته باشد. حکومت بايد براي خروج از بحران يک برنامه منسجم سياسي که شامل حال همه طايفه‌هاي کشور شود طراحي کرده و به اجرا بگذارد. اين هزينه‌اي است که حکومت علي رغم ميل باطني‌اش هر چقدر هم که برايش سنگين باشد بايد براي رسيدن به آزادي مردم بحرين بپردازد. آقايان فراموش نکنند، بحرين سال‌هاي طولاني به عنوان کشور زندگي مسالمت‌آميز همه طوايف در کنار هم مطرح بوده و نبايد با انديشه‌هاي طايفه‌اي اعتبار آن خدشه‌دار شود.  

بخش سياست تبيان


منبع: ديپلماسي ايراني

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت