جدایی نادر از سیمین ادامه فیلم‌های قبلی‌ام است

کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین این فیلم را ادامه منطقی تجربه‌های قبلی‌اش در سینما دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"جدايي نادر از سيمين" ادامه فيلم‌هاي قبلي‌ام است


کارگردان فيلم سينمايي "جدايي نادر از سيمين" اين فيلم را ادامه منطقي تجربه‌هاي قبلي‌اش در سينما دانست.

 نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي "جدايي نادر از سيمين" به کارگرداني اصغر فرهادي، شامگاه جمعه 22 بهمن‌ماه در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

در اين نشست اصغر فرهادي نويسنده و کارگردان، محمود کلاري مدير فيلمبرداري، پيمان معادي، ساره بيات، شهاب حسيني، مريلا زارعي، و سارينا فرهادي بازيگران، کيوان مقدم طراح صحنه و لباس و هايده صفي‌ياري تدوين‌گر حضور داشتند و اجراي جلسه را سعيد قطبي‌زاده منتقد سينما برعهده داشت.

فرهادي درباره توليد اين فيلم گفت: دشواري‌هاي ساخت اين فيلم به اندازه دشواري‌هاي ساختن هر فيلم ديگري در ايران است. بخت من اين بود که اين مشکلات خارج از گروه فيلمسازي بود. از ساختن فيلم لذت بردم و هرآنچه بعد از آن اتفاق بيفتد به مثابه يک هديه است. من مسيرم را ادامه مي‌دهم.

کلاري درباره همکاري با فرهادي توضيح داد: کار با فرهادي مثل يک حادثه است. در طول 30 سال کار در سينما با بسياري از بزرگان کار کرده‌ام اما درس‌هايي که هنگام فيلمبرداري "جدايي نادر از سيمين" گرفتم، نه سينما بلکه فراتر از سينما و خود زندگي بود.

فرهادي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: من به دنيا و زندگي نگاه مطلق ندارم. ديدم نسبت به همه چيز نسبي است و اين انديشه و نگاه در کارهايم نمود دارد.

مريلا زارعي بازيگر اين فيلم گفت: حضور در صحنه فيلم فرهادي حضور در دنيايي ديگر با استانداردهاي ديگر است. اتفاقات در اين فضا از درون به بيرون منتقل مي‌شود و در آن زندگي جاري است. آرزوي من اين است که بازيگران سينماي ايران سعادت بازي در يکي از فيلم‌هاي آقاي فرهادي را داشته باشند.

دشواري‌هاي ساخت اين فيلم به اندازه دشواري‌هاي ساختن هر فيلم ديگري در ايران است. بخت من اين بود که اين مشکلات خارج از گروه فيلمسازي بود. از ساختن فيلم لذت بردم و هرآنچه بعد از آن اتفاق بيفتد به مثابه يک هديه است. من مسيرم را ادامه مي‌دهم.

سارينا فرهادي درباره حضور در اين فيلم گفت: اوايل بازي برايم سخت بود و فيلمبرداري را جدي نمي‌گرفتم. پس از چند بار حضور در صحنه و ديدن جديت عوامل به ويژه پدرم، انگيزه پيدا کردم و موقع فيلمبرداري يا صحبت‌هاي پيش از فيلمبرداري اصلا فکر نمي‌کردم که پدرم دارد من را هدايت مي‌کند.

پيمان معادي بازيگر اصلي فيلم درباره همکاري با فرهادي گفت: پيش از آغاز فيلمبرداري يک ماه با فرهادي تحليل‌هاي مفصلي درباره نقش داشتيم. وقتي به جزئيات رسيدم ديگر کار سختي نبود. به نظر من سختي کار مراحل کشف و شناخت نقش است و ايفاي آن اصلا کار دشواري نبود.

شهاب حسيني درباره نقش کوتاهش در اين فيلم گفت: من در پذيرفتن نقش مکمل در فيلم‌هايي که براي آقاي فرهادي بازي کردم هرگز ترديد نکردم، اصطلاحاتي مثل سوپراستار و نقش اصلي از بيرون به بازيگر وصل مي‌شود و به آن باور ندارم. دعوت آقاي فرهادي مثل دعوت به يک کشتي مجهز و بزرگ است. من فقط لذت مي‌برم و مي‌آموزم.

کلاري درباره فيلمبرداري "جدايي نادر از سيمين" گفت: کار با فرهادي گرچه بسيار با ظرافت، دقت و هوشمندانه است اما سخت نيست چون اگر او را درک کنيد به بهترين شکلي هم هدايت خواهي شد. براي من سخت بود که از قالب کلاسه شده و قاعده‌مند سال‌هاي گذشته بيرون بيايم و وارد دنيايي بشوم که آنقدر آزاد و سيال است که فضايي مثل فيلمبرداري با موبايل را تداعي کند.

فرهادي درباره شباهت مضمون "جدايي نادر از سيمين" با ديگر فيلم‌هايش گفت: مضمون و تم "جدايي  نادر از سيمين" به نوعي در امتداد "درباره الي" است. شاکله‌‌اش از "شهر زيبا" مي‌آيد، در "چهارشنبه ‌سوري" پررنگ‌تر شد، در "درباره الي" آشکارا بيان شد و ادامه‌اش را در "جدايي نادر از سيمين" ديديم.

شهاب حسيني در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: بعد از پروژه کمال تبريزي که دو سال ديگر ادامه دارد، براي مدتي کار  نخواهم کرد. دوست دارم ادامه تحصيل بدهم، چيزهايي را ياد بگيرم که در حال حاضر ندارم.

سينما و تلويزيون تبيان


مهر

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت