مهرجویی بهترین کارگردان

مراسم پایانی بخش بین‌الملل بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، شامگاه سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهرجويي بهترين کارگردان

غيبت ستاره‌هاي سينماي ايران


مراسم پاياني بخش بين‌الملل بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر، شامگاه سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.


آيين اختتاميه جشنواره فيلم فجر در بخش بين‌الملل مانند مراسم افتتاحيه با نيم ساعت تاخير شروع شد، تلاوت آياتي از قرآن کريم و پخش سرود ملي بخش‌هاي ابتدايي مراسم بود.

-ايرج نوذري مجري اختتاميه زماني که روي سن آمد، پس از خيرمقدم گفتن به حضار، به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، اسپانيايي و هندي هم به مهمانان خارجي خير مقدم گفت.

- پس از پخش کليپي کوتاه، مهدي مسعودشاهي دبير جشنواره فيلم فجر روي سن آمد و خطاب به حضار گفت: اميدوارم به مهمانان خارجي در اين روزهايي که ت سر گذاشتيم خوش گذشته باشد، بخش بين‌الملل امشب با موفقيت به کارش پايان مي‌دهد، از همکاري اين دوستان سپاسگذارم و اميدوارم روزهاي آينده هم در ايران به آنها خوش بگذرد.

 

- اجراي برنامه موسيقي توسط گروه رستاک يکي ديگر از بخش‌هاي مراسم بود که با استقبال حضار روبرو شد.

- هميشه اختتاميه بخش بين‌الملل خلوت‌تر از بخش‌هاي ديگر جشنواره است، ديشب هم سالن اصلي برج ميلاد کاملا پر نشد، چهره‌هاي سينمايي در مراسم غايب بودند و حتي طبقه دوم کاملا خالي بود.

- اهداي جوايز با جايزه بخش بين‌الاديان شروع شد، هيئت داوران اين بخش روي سن آمدند و جليل عرفان‌منش داور ايراني بيانيه را خواند: ضمن تقدير از کليه فيلمسازاني که به مضامين ديني توجه کردند، ضمن تبادل نظر با قدرداني از فيلم‌هاي "آينه‌هاي روبرو" و "آسمان محبوب" جايزه به "گلچهره" تعلق مي‌گيرد.

- وحيد موسائيان کارگردان "گلچره" از معدود چهره‌هاي سينمايي حاضر در سالن براي دريافت جايزه‌اش روي سن رفت. براي مهمانان ميکروفن يا امکان صحبت کردن فراهم نبود و موسائيان به سرعت سن را ترک کرد.

- در بخش بيرق طلايي، نوذري گفت: اين جايزه به پاس و ياد فيلمساز درگذشته مصطفي عقاد اهدا مي‌شود که ايراني‌ها او را با فيلم "محمد رسول الله" (ص) و عمر مختار مي‌شناسند.

سيمرغ بلورين بهترين فيلم در اين بخش به "لولا" از فيليپن اهدا شد.

- مهدي مسعودشاهي در اين بخش روي سن آمد و جايزه را به احمدرضا معتمدي کارگردان فيلم سينمايي "آلزايمر" اهدا کرد. معتمدي در سالن حضور داشت و جايزه‌اش را دريافت کرد.

- در بخش مسابقه سينماي آسيا پس از پخش تيزر و معرفي داوران، عليرضا شجاع‌نوري و بقيه داوران اين بخش روي سن آمدند: جبار پتل، ناصر سعيداف، سلما المصري و محمد الدراجي.

- عليرضا شجاع نوري که سابقه اجراي بخش بين‌الملل جشنواره‌هاي مختلف را دارد از نوذري خواست ابتدا به فارسي صحبت و سپس حرف‌هايش را ترجمه کند، جمعيت با تشويق‌شان صحبت شجاع‌نوري را تائيد کردند.

- در بخش دستاوردهاي هنري و فني داوران به دليل طراحي فوق‌العاده و تحقيق دقيق دوره تاريخي جايزه را به پروين صفري براي "راه آبي ابريشم" به کارگرداني محمد بزرگ‌نيا اهدا کردند.

- در بخش فيلمبرداري سيمرغ بلورين به بهرام بدخشاني براي فيلمبرداري "راه آبي ابريشم" اهدا شد.

- هيئت داوران اين بخش گروه بازيگران فيلم سينمايي "آلزايمر" را شايسته جايزه دانستد. مهتاب کرامتي، فرامرز قريبيان، مهدي هاشمي و مهران احمدي. از ميان اين افراد، مهتاب کرامتي و مهران احمدي در سالن حضور داشتند و نورا هاشمي به جاي پدر جايزه را دريافت کرد.

- مهران احمدي پس از دريافت جايزه‌اش گفت: خبردار مي‌ايستم و احترام مي‌گذارم به کارگردان شريف اين فيلم :احمدرضا معتمدي. نوذري حرف‌هاي احمدي را براي مهمانان ترجمه کرد.

- جايزه ويژه هيئت داوران در اين بخش به فيلم "دهکده يک نفره" از لبنان اهدا شد.

- جايزه بهترين فيلمنامه اين بخش را فيلم سينمايي "مادر مغولي من" از چين به دليل پرداخت بي‌نظر شخصيت‌ها و نمايش روابط انساني به دست آورد.

- جايزه بهترين کارگرداني به فيلم سينمايي "در اعماق ابرها" به کارگرداني ليو جيو به دليل حضور دوربين در روستا بدون اين‌که مزاحم و بيگانه به نظر برسد تعلق گرفت.

- جايزه بهترين فيلم به "مادر مغولي من" تعلق گرفت، به دليل نمايش درست عشق يک مادر چادرنشين به يتيمان، رويکرد صادقانه به روابط انساني و توجه به يتيمان.

-در بخش جايزه حقوق بشر جواد شمقدري هم روي سن آمد و جايزه را به جمال شورجه براي کارگرداني فيلم "33 روز" اهدا کرد، شورجه پس از دريافت جايزه گفت: من نمي‌دانم هيئت داوران کدام نسخه از فيلم را ديدند، از آنها سپاسگذارم اما هنوز روي نسخه نهايي فيلم کار مي‌کنم و آنچه داوران ديدند نسخه کامل فيلم نبود، از همه دوستانم در اين فيلم سپاسگذارم به ويژه پير داغر که در سالن حضور دارد. از بازيگران سوري و لبناني فيلم سپاسگذارم.

- در بخش ديگري از مراسم بانوي يوناني کاترينا پائولو که بخشي از قرآن کريم را حفظ بود تقدير شد، جواد شمقدري با اهداي يک قرآن نفيس از اين بانو تجليل کرد. پائولو که منقلب شده بود گفت: از مهمان‌نوازي شما ايراني‌ها سپاسگذارم، شما تاريخ و فرهنگ غريبي داريد و انقلاب شما يکي از مهمترين رويدادهاي قرن بيستم است.

- در بخش جام جهان‌نما لوح افتخار هيئت داوري به محمد الدراجي براي کارگرداني فيلم "پسر بابل" تعلق گرفت و سيمرغ بلورين را فيلم "عسل" از ترکيه دريافت کرد.

- هيئت داوران اين بخش با کمال خرسندي جايزه بهترين بازيگر را به دو زن کهنسال فيلم سينمايي "لولا" از فيليين اهدا کرد. جايزه بهترين فيلمبرداري را فيلم سينمايي "چه طور من اين تابستان را گذراندم" از روسيه دريافت کرد.

- داريوش مهرجويي در اين بخش سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني را براي فيلم سينمايي "آسمان محبوب" به دست آورد، او در سالن حضور نداشت و جايزه را تهيه‌کننده فيلم دريافت کرد.

- جايزه ويژه هيئت داوران اين بخش به فرشته طائرپور تهيه‌کننده و نگار آذربايجاني کارگردان فيلم سينمايي "آينه‌هاي روبرو" تعلق گرفت.

- سيمرغ بلورين بهترين فيلم در اين بخش به "لولا" از فيليپن اهدا شد.

- ساعت 22:30 مراسم به پايان رسيد، جواد شمقدري معاون سينمايي، عليرضا سجادپور، سيداحمد ميرعلايي، احمد نجفي، داود رسوليان، مهتاب کرامتي، محسن علي‌اکبري در اين مراسم حضور داشتند.

سينما و تلويزيون تبيان


مهر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت