انتقاد بی سابقه مهدوی کیا از قطبی

مهدی مهدوی‌کیا از وقتی از تیم ملی خداحافظی کرده، زیاد در مورد فوتبال ملی حرف نزده ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد بي سابقه مهدوي کيا از قطبي

مهدي مهدوي‌کيا از وقتي از تيم ملي خداحافظي کرده، زياد در مورد فوتبال ملي حرف نزده. ولي شرايط فعلي فوتبال ايران او را هم نگران آينده کرده؛ آينده‌اي که از نظر مهدوي‌کيا، با ادامه روند فعلي تيره خواهد بود.

او آينده فوتبال ايران را روشن نمي‌داند. آن‌قدر نسبت به روند فعلي فوتبال انتقاد دارد که معتقد است اگر همين روند ادامه داشته باشد، فوتبال ايران به جايي مي‌رسد که پيروزي، آروزي اهالي آن مي‌شود. مهدوي‌کيا در اين گفت‌وگو انتقادهاي بي‌سابقه‌اي از تيم ملي و وضعيت فوتبال ايران کرده است.

 تيم ملي حذف شد همه حرف زدند غير از مهدي.

مشکل فوتبال ما اين نيست که من حرف بزنم يا نزنم. اين همه کارشناس حرف زدند مشکلي حل شد؟ مگر با حرف زدن فوتبال ما مشکلش حل مي شود؟

بازي هاي تيم ملي چطور بود؟

دو بازي اول را ترکيه بوديم و نديدم. بازي با امارت را ديدم، تيم داشت خوب و روان بازي مي کرد. ولي ما در نتيجه گيري برابر کره همان مشکل هميشگي را داشتيم.

چه مشکلي؟

ما فوتبال خوبي بازي نکرديم. موقعيت هاي زيادي نداشتيم.

خيلي ها مي گويند ترسو بوديم..

اين بستگي به تاکتيک سرمربي تيم دارد. متاسفانه در اين بازي سه هافبک دفاعي داشتيم. قطبي در خيلي از بازي‌ها از آن استفاده مي کرد و خيلي روي اين تاکتيک اصرار داشت. تو بازي حساس با کره هم از همين سيستم استفاده کرديم که باعث مي شد خيلي دير به 18 حريف برسيم و در حمله هم به خاطر اين تاکتيک نفرات دير اضافه مي شدند.

سرمربي کره قبل از بازي گفته بود که ايران مي خواهد بازي را به پنالتي بکشاند و وقت تلف مي کند...

اينجوري هم نبود. ولي ما چون سه هافبک دفاعي داشتيم براي رسيدن به دروازه حريف مشکل داشتيم. کاش دو هافبک دفاعي در زمين مي گذاشتيم و يکي از هافبک ها مهاجم کاذب مي شد تا راحت تر به دروازه حريف برسيم.

خيلي از قطبي انتقاد مي شود و مي گويند او فقط وعده مي داده که محقق نشدند؟

وعده و وعيد که زياد بود و در عمل هيچ اتفاقي نيفتاد. آن از جام جهاني ، اين هم جام ملتها. همه چيز فوتبال ما مثل گذشته بود و تغييري هم ايجاد نشد. همان مشکلات قديمي را داشتيم و داريم. قبل از شروع مسابقات ، بازي تدارکاتي خوب نداريم، موقع شروع بازي‌ها حاشيه‌ها به راه مي افتند. اين بار هم مسئله مربي خارجي و رفتن قطبي به تيم ژاپني بود. بعد هم نتيجه نمي گيريم مي افتيم به حرف زدن درباره علت ها. يکي دو هفته اي انتقاد مي کنيم. يکي به اين گير مي دهد، ديگري به آن يکي . يکي دنبال کوبيدن اين است و ديگريدنبال کوبيدن آن ، بعد هم همه چيز فراموش مي شود و دوباره همان آش است و همان کاسه. دوباره همان در جا زدن فوتبال است. بايد بپذيريم که فوتبال مان از شرقي ها جا مانده. اگر به اين نتيجه برسيم که فوتبال درجه يک نيستيم شايد به يک جايي برسيم ولي هميشه فکر مي کنيم مثل گذشته است که هر تيمي را راحت مي برديم. خودمان را گول مي زنيم ، مردم را اميدوار مي کنيم و آخرش هم فاصله مان بيشتر و بيشتر مي شود و در نتيجه گيري هيچي به هيچي!

خودت فکر مي کردي در جام ملتها چه کاري مي کنيم؟

از گروه که بايد صعود مي کرديم چون توان ذاتي مان اين قدر هم کم نيست. اگر قرار بود صعود نکنيم که اصلا بهتر بود نرويم به بازي ها اما نبايد همه چيز را ناديده بگيريم. انصافا در مرحله مقدماتي 3 برد خوب داشتيم و تنها 9 امتيازي بوديم. با اين وجود هميشه يک چهارم خيلي مهم و کليدي بوده است. به طوري که اگر اين مرحله را رد کني موفق لقب مي گيري اما اگر اينجا حذف شوي ، ناکام هستي. من اين مرحله را خيلي خوب لمس کردم. ما در يک چهارم 5 بار با کره بازي کرديم . 2 بار رويايي برديم و سه بار هم ناکام بوديم. هميشه يکي در ميان مي برديم اما اين بار نشد.

اين بار هم دل به خرافات بسته بوديم که ببريم!

فوتبال خرافات نيست ، فوتبال يک نبرد مردانه است. هرکس هوشيار تر باشد مي برد. کره بهتر از ما بود. مگر نديديد استراليا چه بلايي سر ازبکستان آورد؟ مگر خرافات جلوي 6 گل را مي گيرد؟

موج انتقادات عليه قطبي خيلي شديد است؟

من کاري با شخص ندارم و هيچ وقت درباره اشخاص حرف نزدم. اينجا اما اتفاقي افتاده. مربي قبل از جام ملتها تکليفش را مشخص کرده بود و مي دانست که دارد مي رود. اين وسط مقصر کساني هستند که اين شرايط را به وجود مي آورند و حالا ما مي گوييم او وعده داد ، اگر اين طور بود چرا ما پاي اين وعده ها ايستاديم. تا حالا در اين باره حرفي نزدم چون مي گفتم قبل از جام ملتها تيم آرامش مي خواهد. اين دو سال را نگاه کنيد . ما جام جهاني را از دست داديم ، اين هم جام ملتها. قطبي قشنگ حرف مي زد اما در عمل نتايجي که رقم مي خورد بر خلاف قولي بود که به مردم مي دادند. همان اتفاقاتي که قبلا افتاده بود ، باز هم افتاد. يک وقت هايي مي بازي اما زيبا بازي کردي. اما اين بار باختيم و بد هم بازي کرده بوديم. قطبي رفت سراغ تيم جديدش و ما مانديم با 4 سال عقب ماندگي.

خيلي ها مي گويند قطبي با بازيکن هاي بزرگ نمي توانست کار کند ، براي همين با کريمي به مشکل مي خورد يا با مجيدي يا از خداحافظي کيا خوشحال مي شد.

من درباره خودم مي گويم؛ مهدي خودش خواست که خداحافظي کند و اجباري در کار نبود. دوست ندارم درباره شخص حرف بزنم. درست نيست بعد از رفتنش درباره اش غيبت کنيم ، با حرف زدن پشت سر قطبي ، مشکل فوتبال ما حل نمي شود. آخر نمي دانم با کدام منطق و قانوني و کدام برنامه ريزي و سازمان دهي و تفکر و تشکيلاتي بايد از کره و ژاپن را ببريم. يک نگاهي به زمين هاي فوتبال اين مملکت بياندازيد؛ يک نگاهي به امکانات ورزشي مان بياندازيد. کجاي امکانات ما با کره و ژاپن قابل قياس است. برويد امارات و عربستان چه امکاناتي دارند. اگر امارات را مي بريم به اين دليل است که استعداد هاي ورزشي بيشتري داريم و يک سري غيرت بچه هاست. کره شمالي که اصلا بحثش جداست. آنها کشور خاصي هستند که با همه تفاوت دارند. ما کدام ورزشگاه استاندارد را ساختيم؟ کدام ورزشگاه مان چمن درست و حسابي دارد؟ فقط داريم حرف مي زنيم و مي گوييم قهرمان مي شويم. آخر با کدام برنامه ريزي ؟ با کدام امکانات؟ با کدام مديريت؟

مدام مي رويم مي بازيم و بر مي گرديم ، از دلايل باخت مي گوييم و مي رويم تا 4 سال بعد. چشم به هم بزنيم المپيک از راه رسيده و به المپيک هم نرفتيم. از 1996 که بازيکن المپيک بودم و مربي مان حسن حبيبي بود تا همين الان که هنوز به المپيک نرفتيم هر روز شرايط مان بدتر شده که بهتر نشده است. واقعا خنده دار است. تيم المپيک ما مربي ندارد اما مي خواهيم طلسم شکني کنيم و برويم المپيک. بعد هم مدام وعده مي دهيم که طلسم مي  شکنيم. آخرش هم مي گوييم قطبي وعده مي داده است. خودمان که از او هم بدتريم استقلال و پرسپوليس را ببينيد ، اين ها تيم هاي بزرگ کشورند با ميليون ها طرفدار ولي يک زمين تمرين ندارند. اين ها واقعيت فوتبال ماست. اين ها درد ماست. چشم‌هاي مان را روي واقعيت ها نبنديم. برويم امکانات باشگاهي مان را با کشورهايي مثل ژاپن ، کره ، استراليا و امارات مقايسه کنيم. بعد از 12 سال که برگشتم ايران، يکسري چيزها را از نزديک لمس مي کنم. هفته قبل تهران برف آمد و کل فوتبال مملکت خوابيد. همه تيم ها در به در شدند. چند تيم رفتند سالن ، چند تا روي چمن مصنوعي و باز خدا را شکر که ليگ تعطيل بود و خيلي از تيم ها در اردوهاي خارجي. اين اتفاق ها درست زماني بود که تيم ملي در جام ملتها بود و ما اينجا مدام به مردم اميد قهرماني مي داديم. آخر روي کدام حساب و کتاب؟ چرا به مردم اميد واهي مي دهيم؟ يک ليگ برگزار مي کنيم که 4 بار تعطيل مي‌شود، بازيکن بايد 4 بار بدنسازي کند. مربي 4 بار بايد از اول برنامه ريزي کند. کجاي دنيا اين جوري مي شود؟ تا اين چيزها را درست نکنيم بايد خواب بردن ژاپن و کره را ببينيم و هر روز بيشتر عقب مي افتيم. به شما قول مي دهم اگر وضع به همين شکل باشد بردن اين تيم ها براي مان مي شود يک رويا. در بحث سخت افزاي حتي با امارات هم قابل مقايسه نيستيم. از اين تيم هاي ايراني که در دبي اردو زدند برويد بپرسيد ببيننيد آنها چي دارند و ما چي. حتي به شما قول مي دهم که فاصله غرب و شرق بيشتر و بيشتر مي شود.

ولي استعداد هاي مان هم دارد ته مي کشد!

استعداد تا کي؟ وقتي هيچ چيز درست نيست سر استعدادهاي مان هم بلاهايي مي آيد که مي بينيد. مثلا عراق که شکل ماست يک بار قهرمان جام ملتهاي آسيا مي شود ، دفعه بعدي وجود ندارد اما اين تيم ها که اصولي کار مي کنند نمي گذارند اتفاق ها زياد براي تيم هايي مثل ما و عراق تکرار شود. آنها به ما اجازه عرض اندام نمي دهند.

الان هم از نکونام و شجاعي ايراد مي گيرند...

دو بازي اول را که نديدم ولي جلوي کره ما يک مشکل کلي داشتيم و نه فردي. تيم ملي ، ملي است نه نفري و فردي. زماني هم که ما اروپا بوديم و به تيم ملي مي آمديم اگر تيم نتيجه نمي گرفت همين داستان ها براي ما تکرار مي شد ، فوتبال يک بازي دسته جمعي است . شايد کاپيتان کره که يار منچستر است نتوانست همان بازي هايي را در تيم ملي انجام دهد که در منچستر انجام مي دهد اما کره به مشکل نمي خورد. ما بايد منطقي باشيم و با دليل حرف بزنيم. دل بستن به ستاره ها تا يک جايي جواب مي دهد. فوتبال ما سال 96 کره را 6 بر 2 برد سال 2004 هم 4 بر 3 برديم اما قرار نيست هميشه اين اتفاقات بيفتد.

يعني آن دو برد هم اتفاق بوده؟

نه اتفاق نبود و آن بازي ها فوق العاده بوديم. 2004 تيم يک دستي داشتيم اما با اتفاقاتي که در فوتبال مان مي افتد مي رويم که بردن براي مان رويا شود.

نسل شما که رفت دچار خلا شديم. تيم ملي کيا ، کريمي ،هاشميان ، دايي و عابدزاده ندارد...

چه انتظاري داريد وقتي جلوي در تيم بانک ملي قفل بزرگ مي زنند يعني اينکه فوتبال مملکت هر سال خواب 5 بازيکن با استعداد را مي‌بيند. برويد ببينيد در تيم هاي پايه چه خبر است. تيم هاي پايه اي استقلال و پرسپوليس هيچ چي نيستند وقتي تيم بزرگسال شان امکانات ندارد انتظار کار اصولي در پايه ها داريد؟ فوتبال ما از ريشه ويران است. فوتبال ايران در سال هاي 70 تا 75 را با الان مقايسه کنيد آن وقت نتايج جالبي مي گيريد. نتايجش مي شود چيزي که مي بينيد. من واقعا نمي دانم درباره چه فوتبالي حرف مي زنيم . همين الان تيم بزرگسالان ما مربي ندارد ، قول رفتن به المپيک داديم و مربي اميد نداريم . تيم جوانان هم که کسي بالاي سرش نيست ، تيم بانوان و ساحلي هم که مربي ندارند. پس کدام فوتبال؟ کدام برنامه ريزي؟ از چي حرف مي زنيم؟

حرف از فوتبال پايه زدي. تو همين فوتبال پايه نصف و نيمه هم پولدارها ستاره مي شوند و استعداد ها مي سوزند!

چرا اين ها را به من مي گويي ؟ شما رسانه داريد بايد اين ها را براي مردم بگوييد. وقتي در فوتبال بزرگسالان يکسري دلال ريختند که نابودش مي کنند معلوم است آن پايين چه مي شود. اصلا ببينيد آن مربياني که بچه هاي مان را مي سپاريم دست شان صلاحيت دارند!

 از قطبي ايراد مي گيريم که چرا قبل جام ملتها قرارداد بسته ولي درد خودمان را نمي بينيم. خودمان اول حرف از مربي خارجي زديم. واقعا تاسف دارد ، در کوران جام ملتها هر روز حرف از مربي هاي خارجي بود که چه کسي مي آمد. از تروسيه گرفته تا يکي ديگر بعد مي گوييم چرا بعد از 35 سال قهرمان نشديم.

به نکته جالبي اشاره کردي. کارمان درست بود قبل از جام ملتها؟

کجايش درست بود؟ اگر قطبي بد بود چرا نگه اش داشتيد؟ چرا وسط جام ملتها يادتان افتاد مربي مي خواهيد؟ با اين حرف ها تيم را به حاشيه بردند و نتيجه مي شود باخت تيم ملي و اينکه قطبي ساکش را بست و رفت ژاپن و ما مانديم با مردمي که دلزده تر از فوتبال شدند.

با اين شرايط فکر مي کني جام ملتهاي بعد چه مي شود؟

هيچ اتفاقي نمي‌افتد. روز به روز بدتر مي شويم. بعيد مي دانم فوتبال ما با اين افکار حتي شاهد معجزه باشد. يا حتي معجزه کمکي به آن کند. اميدوارم تيم ملي اميد باعث نشود دوباره اين حرف ها را تکرار کنيم. البته حرف از ليگ قهرمانان شد. بايد به ذوب آهن و سپاهان اشاره کنم. دو باشگاهي که نشان دادند داشتن امکانات و برنامه ريزي مي تواند موفقيت را به همراه بياورد ولي باقي فوتبال مان چي؟ تمامش شده حاشيه. ما با اين داستان ها به جايي نمي رسيم

فکر مي کني کدام تيم قهرمان باشد ؟ ژاپن يا استراليا؟

فکر کنم ژاپن چون ژاپن سرعتي بازي مي کند و تيم بهتري دارد، چون هم جوانتر است و هم بهتر.

بخش ورزشي

منبع: خبر آنلاين

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت