یک سفر خیس!

خیس شدن، جزء لاینفک سفرهای طبیعت گردی است. حتی اگر تابستان باشد، باز این غارها و رودخانه های جنگلی هستند که می توانند سفر خیسی را برای شما رقم بزنند! بنابراین شاید هیچ چیز به اندازه پوشش مناسب در این سفرها اهمیت نداشته باشد. در رودخانه ها، تقریبا تکلیف شم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

يک سفر خيس!


 

خيس شدن، جزء لاينفک سفرهاي طبيعت گردي است. حتي اگر تابستان باشد، باز اين غارها و رودخانه هاي جنگلي هستند که مي توانند سفر خيسي را براي شما رقم بزنند! بنابراين شايد هيچ چيز به اندازه پوشش مناسب در اين سفرها اهميت نداشته باشد.

در رودخانه ها، تقريبا تکليف شما با خودتان مشخص است. لباس غواصي بهترين پوششي است که مي تواند شما را  در آب هاي عميق شناور نگه داشته و کل سطح پوست را در هنگام عبور از گذرگاه هاي کثيف پوشش دهد. اما در غارنوردي چطور؟

 


 

لباس هاي غواصي اگرچه براي غارنوردي در غارهاي آبي استفاده مي شوند، اما اين لباس ها معايبي دارند که ممکن است از پوشيدنشان صرف نظر کنيد.

اين لباس ها چون براي غارنوردان طراحي نشده اند به طور قابل توجهي حرکت پاها را محدود کرده و صعود را مشکل مي کنند. نتيجه چنين وضعي به طور مشخص افزايش خستگي و کاهش قواي جسمي است.

علاوه بر اين، در صورتي که از يک لباس شراط خيس در غار خشکي استفاده شود بسيار آزار دهنده خواهد بود چون حس مي کنيد عرق تان محبوس شده و در نتيجه دائما احساس خيسي مي کنيد.

اين لباس ها ميزان عايق بودني که ايجاد مي کنند بسيار کم است و براي اينکه بخواهيم گرم بمانيم بايد دائما در حال فعاليت باشيم و در صورتي که مجبور باشيم به دليلي مدت طولاني را متوقف باقي بمانيم به راحتي تا حد خطرناکي سردمان خواهد شد. در مقابل در هنگام صعود و يا حرکت هاي سريع در مسيرهاي خشک به شدت گرم مي شويد.

 

در مورد انتخاب کفش به ياد داشته باشيد که زيره هاي لاستيکي بهتر از

زيره هاي پلاستيکي چسبندگي دارند و خوب گير مي کنند ولي در عوض

زود تر و راحت تر نيز مستهلک مي شوند. در صورتي که اين کفش ها

بدون آستر باشند خيلي زود تر خشک مي شوند

 

چي بپوشيم؟

يک لباس مخصوص موج سواري که جنس آن neoprene سبک باشد و در قسمت هاي زانو و پشت آرنج وصله هايي براي افزايش مقاومت داشته باشد، خيلي خيلي بهتر از لباس هاي غواصي است. اين نوع طراحي با کليه حرکت هاي صعود سازگارتر است و به شمال اجازه مي دهد تا در مواقع لزوم هر دو دست خود را بالاي سرتان بکشيد و محدوديت ايجاد نمي کند.

لباس هاي از جنس نئوپرن neoprene بايد داراي آستر دوبل باشد و ضخيم تر از 5 ميليمتر نباشد و حتي براي غارهاي گرم نازک تر هم باشد.

لباس هايي که تا حدي گشاد باشند مي توانند در هنگام حرکت، آزادي بيشتري به شما بدهند و همچنين مي توانيد براي شرايط سرد يک لباس گرم هم زير آن بپوشيد.

لباس هاي شرايط خيس يک تکه سبک تر و ارزان قيمت تر از لباس هاي دو تکه هستند اما لباس هاي دو تکه راحت تر و همه فن حريف اند. زنان غارنورد نسبت به مردان, با لباس هاي دو تکه احساس راحتي بيشتري دارند. در نظر داشتن يک کلاه براي مواقع شيرجه زدن ست لباس شما را کامل مي کند.  با اين حال، در هر شرايطي يادتان باشد که ايمن ترين و راحت ترين راه در اکتشاف غارهاي سرد، خشک ماندن است!

 

دستکش ها وسيله اي ضروري هستند اما در نظر داشته باشيد پيدا کردن

 نوع مناسب آن کمي دشوار است. در حالت ايده ال، يک جفت دستکش بلند صنعتي از جنس PVC بسيار مناسب است

 

پوشش پا

کفش هاي لاستيکي يا چکمه در غارنوردي يکي از محبوب ترين و بهترين پوشش هاي پا هستند. اين کفش ها به خوبي از پاها و ساق پاها محافظت مي کنند و همچنين محکم هستند و پاها را در اغلب غارها خشک نگه مي دارند. ضمنا با قيمت کمي هم قابل تهيه هستند.

زيره هاي لاستيکي بهتر از زيره هاي پلاستيکي چسبندگي دارند و خوب گير مي کنند ولي در عوض زود تر و راحت تر نيز مستهلک مي شوند. در صورتي که اين کفش ها بدون آستر باشند خيلي زود تر خشک مي شوند.

در نظر داشته باشيد که قسمت بالاي چکمه خود را با يک کش و ادامه شلوار خود بپوشانيد تا مانع ورود شن و ماسه و آب به داخل آنها شويد. براي اينکار مي توانيد از نوار هاي لاستيکي از جنس تيوب استفاده کنيد. اين جنس به علت چسبندگي خوبي که دارد مانع لغزيدن و درآمدن هنگام راه رفتن مي شود.

براي برنامه هاي سبک، غارهاي تميز و يا غارهايي که بايد شنا کنيد، کفش هاي کتاني مناسب هستند. کفش هايي که به هدف راهپيمايي و از جنس چرم توليد شده اند براي غارهاي خيس مناسب نيستند زيرا زماني که خيس شوند سنگين مي شوند.

 

 

جوراب

جوراب هايي که براي شرايط خيس و از جنس neoprene هستند بسيار پر طرفدار و محبوبند. اين نوع جوراب ها پاها را به خوبي گرم نگه داشته و داراي لايه هاي خوبي هستند. جوراب هاي مناسب شرايط خيس با لباس هاي شرايط خيس ست خوبي هستند اما اگر پاها مدام در معرض آب نباشند بسيار آزاردهنده و خيلي زود غير قابل استفاده مي شوند.

زماني که کفش لاستيکي به پا داريد جوراب هاي پشمي بلند و يا الياف مصنوعي انتخاب مناسبي هستند. حتي بعد از يک برنامه طولاني امکان دارد پاها کماکان خشک مانده باشد.

 

دستکش

شايد در برنامه هاي کوتاه در غارهاي ساده با دست هاي بدون پوشش (دستکش) بتوان جان سالم بدر برد اما وقتي در برنامه اي طولاني, روزهاي متوالي غاري را پيمايش مي کنيد و دوست نداريد که بر اثر سرما يا آسيب به دست ها، چابکي و زبروزرنگي خود را از دست بدهيد، دستکش ها وسيله اي ضروري هستند اما در نظر داشته باشيد پيدا کردن نوع مناسب آن کمي دشوار است. در حالت ايده ال، يک جفت دستکش بلند صنعتي از جنس PVC بسيار مناسب است.

زماني که به پوشيدن دستکش عادت کرديد تا حدي که امکان دارد از آنها استفاده کنيد تا دست هاي خود را تميز و خشک و دور از آسيب هاي سطحي قرار دهيد. دستکش هاي بلند مانع ورود آب و گل به درون دستکش و آستين ها مي شود. در غارهاي آلوده مي توانيد با انداختن يک حلقه کشي يا نوار چسب به دور مچ لباس سرتاسري خود و دستکش از دست هاي خود محافظت کنيد. توجه داشته باشيد که حتي اگر نتوانيد دستکش مناسبي تهيه کنيد استفاده از هر نوع آن بهتر از استفاده نکردن است.

 

منابع: بقا در طبيعت

فدراسيون کوهنوردي

 


بخش گردشگري تبيان- الهام مرادي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت