رقابت فیلمسازان نسل اول انقلاب در جشنواره فیلم فجر

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر عرصه رقابت فیلمسازانی است که فعالیت سینمایی‌شان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرده‌اند و می‌توان از آنها به عنوان فیلمسازان نسل اول انقلاب اسلامی یاد کرد، شاخص‌ترین چهره این دوره از جشنواره ابراهیم حاتمی‌کیا است که با فی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت فيلمسازان نسل اول انقلاب در جشنواره فيلم فجر

حضور پررنگ فيلمسازان نسل اول انقلاب اسلامي در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر يکي از ويژگي‌هاي اين دوره است.

به گزارش خبرنگار مهر، بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر عرصه رقابت فيلمسازاني است که فعاليت سينمايي‌شان را پس از پيروزي انقلاب اسلامي شروع کرده‌اند و مي‌توان از آنها به عنوان فيلمسازان نسل اول انقلاب اسلامي ياد کرد، شاخص‌ترين چهره اين دوره از جشنواره ابراهيم حاتمي‌کيا است که با فيلم سينمايي "بانوي شهر ما" در جشنواره حضور دارد.

حاتمي‌کيا در "بانوي شهر ما" مانند "دعوت" به دنياي زنان پرداخته است و اين بار در قالب قصه‌اي اجتماعي مسائل و مشکلات اين قشر را به تصوير کشيده است. رويا نونهالي و مريلا زارعي بازيگران نقش‌هاي اصلي فيلم تازه حاتمي‌کيا هستند که در مرحله توليد، اخبار و حاشيه‌هاي فراوان داشت که نشان از اهميت اين کارگردان و سينمايش دارد.

کمال تبريزي يکي ديگر از کارگردان‌هاي هم‌نسل حاتمي‌کيا است که امسال با فيلم سينمايي "خيابان‌هاي آرام" به جشنواره مي‌‌آيد، در کارنامه تبريزي فيلم "پاداش" هم ديده مي‌شود که وضعيت اکران آن مشخص نيست و اگر رايزني‌ها براي حل مشکل اين فيلم به ثمر برسد تبريزي با سه فيلم متفاوت به اين ضيافت سينمايي مي‌آيد.

 

فيلم سينمايي "گنجينه شرق" به کارگرداني تبريزي که درباره يک دونده ژاپني است هم در جشنواره امسال روي پرده مي‌رود، در "خيابان‌هاي آرام" که يکي از پربازيگرترين فيلم‌هاي اين دوره است تبريزي با گروهي از بازيگران حرفه‌اي همکاري کرده، نيکي کريمي، محمدرضا فروتن، حسن معجوني و لعيا زنگنه در اين فيلم مقابل دوربين رفته‌اند و بخش‌هايي از فيلم در ارمنستان ساخته شده است.

محمدمهدي عسگرپور که پيش از اين فيلم‌هاي سينمايي "قدمگاه"، "اقليما" و "هفت و پنج دقيقه" را در  جشنواره فيلم فجر داشته با فيلم "اتوبوس" در بيست و نهمين دوره جشنواره حاضر مي‌شود، در اين فيلم تلويزيوني شاهرخ فروتنيان و حبيب دهقان‌نسب بازي کرده‌اند.

رضا ميرکريمي کارگردان فيلم تحسين شده "خيلي دور، خيلي نزديک" پس از غيبت دو دوره‌اي امسال با فيلم سينمايي "يه حبه قند" به جشنواره مي‌آيد، اين فيلم هم يکي از آثار پربازيگر جشنواره است که بر خلاف "به همين سادگي" فيلم قبلي اين کارگردان تجربه‌اي قصه‌گو است داستان خانواده‌اي است که براي ازدواج يکي از اعضايش آماده مي‌شود، رضا کيانيان، نگار جواهريان، فرهاد اصلاني، پريوش نظريه و ... بازي کرده‌اند. "يه حبه قند" هم يکي از پربازيگرترين فيلم‌هاي اين دوره است. فيلمي که بازيگران سينما و تئاتر را در آن کنار هم مي‌توان ديد.

فيلم سينمايي "گنجينه شرق" به کارگرداني تبريزي که درباره يک دونده ژاپني است هم در جشنواره امسال روي پرده مي‌رود، در "خيابان‌هاي آرام" که يکي از پربازيگرترين فيلم‌هاي اين دوره است

رسول صدرعاملي با فيلم سينمايي "شب و قسم به دلتنگي" و "زندگي با چشمان بسته" در جشنواره فيلم فجر حضور دارد، صدرعاملي که در ادوار مختلف از چهره‌هاي موثر اين رويداد سينمايي بوده با اين دو فيلم که قصه و فضايي متفاوت دارند مي‌تواند دوست‌داران سينمايش را راضي کند. در "زندگي با چشمان بسته" ترانه عليدوستي و حامد بهداد ايفاي نقش کرده‌اند، فيلم داستاني اجتماعي دارد اما "شب و قسم به دلتنگي" که حميد فرخ نژاد و پريوش نظريه بازيگر نقش اصلي آن هستند در ادامه فيلم‌هايي قرار مي‌گيرد که صدرعاملي با موضوع زيارت ساخته است.

فيلم سينمايي "جنوب آسماني" به کارگرداني جمال شورجه يکي ديگر از فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره است، فيلم در لبنان و با بازيگراني از کشورهاي مختلف عربي ساخته شده و داستاني درباره جنگ 33 روزه دارد، شورجه پيش از اين هم در خارج از ايران و البته درباره مهاجران ايراني فيلم ساخته اما "جنوب آسماني" تجربه‌اي تازه در کارنامه اين کارگردان سينماي دفاع مقدس است.

کيانوش عياري هم با فيلم سينمايي "خانه پدري" به بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر مي‌آيد، فيلم روايتي است که نقبي به تاريخ معاصر مي‌زند و مهدي هاشمي و شهاب حسيني در آن بازي مي‌کنند، عياري که از سينماگران مهم نسل اول انقلاب اسلامي است سال‌ها درگير ساخت مجموعه "روزگار قريب" بود و "خانه پدري" بازگشت دوباره او پس از سال‌ها غيبت به جشنواره فيلم فجر است.

يکي از مهمترين و باافتخارترين فيلمسازان نسل اول انقلاب مجيد مجيدي در اين دوره از جشنواره غايب است، او که پس از فيلم ستايش شده و موفق "آواز گنجشک‌ها" در جشنواره حضور نداشته است، اين روزها پشت دوربين است تا فيلمي درباره پيامبر اکرم (ص) بسازد، فيلمي که مي‌تواند سال آينده در جشنواره حضور داشته باشد و مورد توجه قرار بگيرد.


منبع : مهر

تنظيم : سينما و تلويزيون تبيان /  مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت