نقدی بر مجموعه قلب یخی

اين سريال تجربه‌ي قوي و موفقي به حساب نيامده و نتوانسته است رضايت مخاطبانش را در طيف گسترده را جلب كند. قرار بود «قلب يخي» در ژانر جنايي ـ اجتماعي تلاش متفاوتي داشته باشد، كارگردان و تهيه‌كننده‌ي اين سريال تصميم گرفته بودند با نوعي تازگي در شيوه‌ي روايت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدي بر قلب يخي

رحمت اميني در نقد «قلب يخي»:

محمد حسين لطيفي نتوانست رگ خواب مخاطبش را به دست آورد

رحمت اميني درباره‌ي سريال «قلب يخي» گفت: اين سريال تجربه‌ي قوي و موفقي به حساب نيامده و نتوانسته است رضايت مخاطبانش را در طيف گسترده را جلب كند.

اين نويسنده و كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي سريال «قلب يخي» عنوان كرد: قرار بود «قلب يخي» در ژانر جنايي ـ اجتماعي تلاش متفاوتي داشته باشد، كارگردان و تهيه‌كننده‌ي اين سريال تصميم گرفته بودند با نوعي تازگي در شيوه‌ي روايت و ساخت، بتوانند مخاطباني را در بين مخاطبان سينماي خانگي پيدا كنند.

وي ادامه داد: در شرايطي كه مخاطب مي‌تواند به راحتي سريال‌هاي زيرنويس و دوبله شده را از شبكه‌هاي ماهواره‌اي ببيند و يا با قيمت ارزان خريداري كند، كسي كه وارد عرصه‌ي نمايش خانگي مي‌شود، بايد توانمندي‌ها و يا ويژگي‌هايي را در كارش لحاظ كند تا در مصاف با رقباي خود كه تلويزيون و سينما و ديگر توليدات نمايش خانگي است، بتواند موفق شود.

اميني در ادامه خاطرنشان كرد: «قهوه تلخ» به عنوان ديگر سريال‌ شبكه‌ي نمايش خانگي، موفق‌تر است و موفقيت اين سريال در برابر «قلب يخي» دلايلي دارد كه از آن جمله مي‌توان به امتحان پس دادن در نوع طنز‌سازي، قصه‌پردازي و خود مقوله‌ي طنز اشاره كرد.

اين مدرس دانشگاه بيان كرد: سريال «قلب يخي» را يك تجربه‌ي معمولي مي‌بينم و فكر مي‌كنم سود اقتصادي قوي‌ هم براي سازندگانش در پي نداشته است.

رحمت اميني در عين حال افزود: «قلب يخي» سريال ضعيفي نيست اما آقاي لطيفي در كارگرداني اين سريال نتوانسته جلوه‌گري‌ داشته باشد.

قرار بود «قلب يخي» در ژانر جنايي ـ اجتماعي تلاش متفاوتي داشته باشد، كارگردان و تهيه‌كننده‌ي اين سريال تصميم گرفته بودند با نوعي تازگي در شيوه‌ي روايت و ساخت، بتوانند مخاطباني را در بين مخاطبان سينماي خانگي پيدا كنند.

وي با اشاره به اينكه سينمايي «ملك سليمان» به علت ابعاد فني، در شرايط نامناسب سينماي ما توانست جلوه‌گري كند، در اين زمينه بيان كرد: در «قلب يخي» نه در كارگرداني، نه در مضمون و محتوا و نه در بازيگري، جلوه‌گري ديده نمي‌شود و ورود به عرصه‌ي اين چنين، مسائلي را مي‌طلبد كه «قلب يخي» به عنوان سريال معمولي شبكه‌ي خانگي جلوه مي‌كند.

اين منتقد هم‌چنين با اشاره به تلخي‌هاي سريال‌هاي ماه رمضان و نقدي كه بر آنها داشته، به خبرنگار ايسنا، گفت: در بين فيلمساز‌اني كه به سمت مسائل جنايي مي‌روند، آنهايي موفق هستند كه وجه ديگري را نشان دهند؛ موفقيت «قهوه تلخ» به دليل همان طنز خاصي بود كه بينند‌گان نمونه‌هايش را در كارهاي ديگر آقاي مديري ديده بودند.

رحمت اميني اظهار كرد: سريالي نظير «لاست» كه موفق مي‌شود و كل جهان را در برگيرد، به علت جلوه‌هاي خاصي است كه در آن مطرح مي‌شود؛ بنابراين تصورم اين بود كه آقاي لطيفي حداقل مثل «صاحبدلان» به سمت مضموني برود كه رگ خواب مخاطبانش را براي مواجه ‌شدن با يك ايده‌ي تازه به دست آورد، ولي در «قلب يخي» حرف تازه‌اي در مضمون مطرح نكرده است.

اميني در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه بازيگران «قلب يخي» را كه تلفيقي از بازيگران سينما و تلويزيون هستند، چگونه ارزيابي مي‌كند؟ گفت: بازي بازيگران معمولي است؛ آنها همان بازي‌هايي كه در سينما و تلويزيون ارائه مي‌دادند را اينجا هم ارائه دادند.

وي تاكيد كرد: بازيگران جلوه‌ي خاصي در سريال «قلب يخي» نداشتند، چه بسا بعضي‌ از آنان مانند امين حيايي و حميد فرخ‌نژاد از بازي‌هاي قبلي‌شان هم كمي پايين‌تر بودند.

اين نويسنده و كارگردان در پايان عنوان كرد: در كل، ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني شبكه‌ي خانگي را تاييد مي‌كنم، چراكه رقابت ايجاد مي‌كند؛ ورود به اين عرصه بايد ورودي محكم و قدرتمند باشد كه در حيطه‌ي تبليغي سريال «قهوه تلخ» موفق‌تر بوده است.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت