اختلافی که دیگر تکذیب شدنی نیست

به رسم مالوف ورزش ایران که پیروزیها صد پدر و مادر دارد و شکست بی پدر و مادر است، چند روز پس از پایان بازیهای آسیایی گوانگجو، محمد علی آبادی و علی سعیدلو با وجود مشترکات فراوانی که با هم داشتند، رقابت برای بر عهده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلافي که ديگر تکذيب شدني نيست

بخش ورزشي- به رسم مالوف ورزش ايران که پيروزيها صد پدر و مادر دارد و شکست بي پدر و مادر است، چند روز پس از پايان بازيهاي آسيايي گوانگجو، محمد علي آبادي و علي سعيدلو با وجود مشترکات فراواني که با هم داشتند، رقابت براي بر عهده گرفتن مسووليت موفقيت در بازيهاي آسيايي را آغاز کرده اند.

پيش از شروع بازيهاي آسيايي گوانگجو، اختلاف بين روساي سابق و فعلي سازمان تربيت بدني علني شد. البته ابتدا نه علي آبادي اين اختلاف را تاييد ميکرد و نه سعيدلو اما هر چه زمان به آغاز بازيهاي آسيايي نزديک تر مي شد، اختلاف اين دو هم با شدت بيشتري در رسانه ها بروز پيدا ميکرد تا جايي که ديگر کسي نمي توانست اين اختلافات را تکذيب کند. حالا هم پس از پايان بازيها و کسب نتايج درخشان  ورزش ايران در گوانگجو، اين دو تلاش دارند به نوعي خود را مسوول اصلي قهرماني هاي ورزشکاران ايراني در بازيهاي آسيايي به مردم و رسانه ها معرفي کنند. با اين حال اختلاف سعيدلو و علي آبادي در زمان برگزاري بازيها آنقدر علني شده بود که حتي چيني ها هم متوجه اين اختلاف شده بودند.

محمد کاظم روحاني نژاد خبرنگار صدا و سيما در شرق آسيا که براي پوشش اين بازي ها به چين رفته بود در يادداشتي که بر روي وبلاگ شخصي خود قرار داده آورده است: «دعوا و قهر وآشتي سعيدلو، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني و علي آبادي رئيس کميته ملي المپيک هم ماجرايي است. اختلاف اين دو به گونه‌اي بود که چيني‌ها هم مي‌دانستند داستان چيست و نبايد کاري کنند که اوضاع به هم بريزد. مثلا در هر پيروزي و کسب نشاني و پس از پايان مبارزه ورزشکاران ايراني رقابت اين دو با يکديگر براي اعطاي نشان به فرد پيروز آغاز مي‌شد که دست آخر با وساطت خودي‌ها، يکي نشان را به گردن ورزشکار قهرمان مي‌انداخت و ديگري دسته گل به او مي‌داد تا سهم هر يک در عکس و تصوير و خبر محفوظ بماند».

به اين اتفاقات مي توان به اظهار نظرهاي علي آبادي و خصوصا سعيدلو هم اشاره کرد که چگونه سعي داشتند، نقش طرف مقابل را در موفقيت هاي اخير کمرنگ کنند. مثلا علي آبادي که پس از بازي هاي آسيايي دوحه در سال 2006 مقام چهارمي را براي ورزش ايران در گوانگجو پيش بيني کرده بود، چند ماه قبل از شروع بازيهاي آسيايي گفت که "با وضع مالي موجود رسيدن به مقام چهارمي محال است". البته اين اظهار نظر پيش از حرفهاي سعيدلو بود که پيش بيني علي آبادي را حرکتي "پهلوانانه" خوانده بود.

* علي آبادي مسوول است يا سعيدلو

علي آبادي مدعي است که کميته بين المللي المپيک، کميته ملي کشورها را به عنوان متولي اصلي ورزش کشورهاي مختلف قبول دارد و از آن طرف هم سعيدلو مي گويد کسي مسووليت دارد که روساي فدراسيون ها و مديران کل تربيت بدني استانها را منصوب مي کند. دعواي اصلي  بين علي آبادي و سعيدلو هم سر اين اصل شکل گرفت. علي آبادي که خود در دولت نهم مسووليت سازمان تربيت بدني را بر عهده داشت، در زمان حضورش در سازمان همين دعوا را با رضا قراخانلو رييس وقت کميته ملي المپيک داشت.

او آن زمان معتقد بود که مسووليت شکست در المپيک پکن با کميته ملي المپيک است و اين کميته و رييس اش هستند که بايد پاسخگوي رسانه ها، مردم و مجلس باشند. هر چند آن زمان با توجه به اينکه علي آبادي رييس ورزش دولت نهم بود و قراخانلو از دولت سيد محمد خاتمي آمده بود، اين اختلاف طبيعي به نظر مي رسيد اما براي خيلي ها قابل هضم نيست که چگونه سعيدلو و علي آبادي که خاستگاه سياسي مشترکي دارند با هم به اختلاف خورده اند.

با اين حال اگر قرار باشد سهم هر کدام از اين دو رييس را در موفقيت اخير مشخص کنيم، بايد نقش علي آبادي را پررنگ تر بدانيم. به هر حال طرح آمايش استاني از طرحهاي موفقيت آميزي بود که در زمان حضور علي آبادي در سازمان تربيت بدني آغاز شد و انجام اين طرح يکي از دلايل اصلي کسب مدال هاي رنگارنگ براي ورزش ايران در بازيهاي آسيايي گوانگجو بود.ضمن اينکه مي توان به ساخت و سازهاي اماکن ورزشي در دولت نهم هم اشاره کرد که نقش زيادي در موفقيت ورزشکاران ايراني در گوانگجو داشت.

البته در کنار اين مساله بي انصافي است که از نقش انگيزشي سعيدلو هم بگذريم. او يک ماه پيش از اعزام ورزشکاران به گوانگجو بر سر اردوي تمامي تيم ها حاضر شد و با هر کدام از ورزشکاران صحبت کرد و به آنها مبلغي بين پنج تا ده ميليون تومان پاداش داد. ضمن اينکه قول پرداخت 150، 75 و 50 سکه طلا به قهرمانان ايراني گوانگجو داد و اعلام کرد که اين پاداش ها به محض ورود ورزشکاران به ايران پرداخت خواهد شد.

* آينده اي دشوار پيش روي دو رييس

حداقل تا المپيک لندن، علي سعيدلو و محمد علي آبادي مجبورند همديگر را تحمل کنند.علي آبادي تا آن زمان رييس کميته ملي المپيک خواهد بود و سعيدلو هم رياست سازمان تربيت بدني را بر عهده خواهد داشت. البته برخي پيش بيني کرده اند که با ادامه اين روند، محمد علي آبادي با توصيه يکي از مقامات دولتي استعفا خواهد داد تا اين شرايط بيش از اين به ورزش کشور لطمه نزند اما اين تنها يک گمانه زني است و هنوز علي آبادي در اين باره هيچ اظهار نظري نکرده است. بايد منتظر ماند تا وضعيت مشخص تر شود اما چيزي که از هم اکنون معلوم است اينکه دو رييس در يک اقليم نمي گنجند.

نداسادات پاکنهاد

گروه جامعه و ارتباطات تبيان

تنظيم: مسلم حقيقي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت