مهران مدیری سری دوز باهوشی است!

سرانجام ماجراهاي مربوط به سازندگان مجموعه قهوه تلخ به پايان رسيد و اين سريال از شبكه نمايش خانگي سردر آورد مهران مديري اين مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبكه سوم سيما مقابل دوربين برد، اما اتفاق هايي باعث گرديد كه اين تفاهم حاصل نشود و اثر تازه ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهران مديري سري دوز باهوشي است!

يادداشت روزنامه رسالت درباره سريال «قهوه تلخ»

روز نامه رسالت در يادداشتي  به تحليل و نقد وبررسي سريال قهوه تلخ پرداخته است. رسالت نوشت: سرانجام ماجراهاي مربوط به سازندگان مجموعه " قهوه تلخ" به پايان رسيد و اين سريال از شبكه نمايش خانگي سردر آورد مهران مديري اين مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبكه سوم سيما مقابل دوربين برد، اما اتفاق هايي باعث گرديد كه اين تفاهم حاصل نشود و اثر تازه او به شبكه خانگي راه پيدا كرد. در اينكه چرا اين توافق حاصل نشد گمانه زني‌هاي بسياري صورت گرفت كه در حوصله اين مقال نمي‌گنجد.

بااين همه پس از تماشاي چند قسمت اين مجموعه مي‌توان متوجه تفاوت‌هايي در كارهاي تلويزيوني اين كارگردان با اثر جديد شد. ضمنا بسته بندي اين مجموعه بسيار شيك تر از ديگر مجموعه‌هايي است كه در بازار نمايش خانگي عرضه مي‌گردد. ضمن آنكه گستره توزيع آن از پايتخت تا دورترين نقاط كشوررا با امكانات تبليغاتي متعدد ( بيلبورد، تبليغ مطبوعاتي ، تبليغ اتوبوسي ومترويي و...) فرا گرفته است. و اما به نظر مي‌رسد كه كارگرداني اين چند قسمت علي‌رغم همه انتظارات، موفقيتي نداشته است ( با توجه به عدم حضور مهران مديري به عنوان بازيگر در اين قسمت‌ها) . موفق‌ترين كار اين هنرمند خلاق را اگر كارگرداني و بازي در مجموعه " پاورچين" بدانيم، در آنجا هم قسمت هاي نخست مجموعه ،خسته كننده و ملال آور بود.

در 3 قسمتي كه سريال با محوريت شخصيت سيامك انصاري به عنوان يك محقق تاريخي پيش رفت آنچه بيش از همه خود را به رخ مي‌كشيد فقدان ايده‌هاي جذاب براي جذب مخاطب بود.

ميزان شوخي‌هاي به كار رفته در اين مجموعه تا اينجاي قصه اندك بوده و خط سير اصلي داستان فاقد تعليق‌هاي پركشش براي نگه داشتن مخاطب است.

مهران مديري فيلمساز يا بهتراست بگوييم سري دوز باهوشي است و خيلي خوب مي‌داند كه چگونه مي‌توان اثري را به ذائقه عمومي نزديك كرد تا مورد توجه آنها قرار گيرد. جالب آنكه مجموعه‌هاي تلويزيوني " پاورچين" و حتي " شب‌هاي برره" پس از چند قسمت مخاطب خود را يافته وجذاب شدند اما مجموعه خانگي" قهوه تلخ" تفاوتهاي بسياري با مجموعه‌هاي قبلي اين كارگردان دارد؛ در سالهاي گذشته و نمايش آثار مديري از تلويزيون، اودر كوران كارش، با مشاهده واكنش‌هاي بينندگان تلويزيوني، سمت وسوي مجموعه‌اش را تغيير مي‌داد وبه سليقه مخاطب نزديك مي‌شد در حالي كه در اين مجموعه شرايط برقراري ارتباط دو طرفه با مخاطب فراهم نيست . او طبق معمول دراين مجموعه هم روي تيتراژ اثر آوازي محلي و فولكلوريك را خوانندگي كرده و مانند تجربيات چند ساله‌اش از گروهي ثابت از همكاران خود بهره گرفته است.

مهران مديري فيلمساز يا بهتراست بگوييم سري دوز باهوشي است و خيلي خوب مي‌داند كه چگونه مي‌توان اثري را به ذائقه عمومي نزديك كرد تا مورد توجه آنها قرار گيرد. جالب آنكه مجموعه‌هاي تلويزيوني " پاورچين" و حتي " شب‌هاي برره" پس از چند قسمت مخاطب خود را يافته وجذاب شدند اما مجموعه خانگي" قهوه تلخ" تفاوتهاي بسياري با مجموعه‌هاي قبلي اين كارگردان دارد؛

استقبال مردم از لوح‌هاي فشرده قهوه تلخ نشان دهنده اين نكته است كه مردم آثار مديري را با علاقه و اشتياق دنبال مي‌كنند و او كه تاكنون خود ستاره اصلي همه سريال‌ها و آيتم‌هاي طنزش بوده اين بار هم با ورود خود مي‌تواند سريالش را از يكنواختي درآورد. ناگفته نماند كه در قهوه تلخ نحوه شكل‌گيري قصه وگره‌هاي اصلي داستان كاملا مشابه سريال شبهاي برره است. در آنجا هم سيامك انصاري نقش يك فرد تحصيلكرده و شهري را داشت كه به خاطر تبعيد به جايي مي‌رود وناگهان خود را در محاصره مردماني عجيب وغريب مشاهده مي‌كند. در مجموعه جديد نيز اين به اصطلاح محقق تاريخ با نوشيدن يك فنجان قهوه ، از موقعيت امروزي‌اش خارج و به چند قرن گذشته و زمان از بين رفتن سلسله زنديه و روي كار آمدن قاجار، پرتاب مي‌شود ودر آنجا خود را در محاصره كاخ نشيناني مي‌بيند كه هريك مجيز شاه را مي‌گويند و....

عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا وسيما در بيست و يكمين همايش ائمه جمعه سراسر كشور درباره سريال قهوه تلخ به كارگرداني مهران مديري گفته است: اين سريال را ما نساخته‌ايم و مجوزش را از وزارت ارشاد گرفته و مورد تائيد ما نيست.

بر اساس اخبار اواخر سال گذشته و اوايل امسال قرار بود سريالي به كارگرداني مهران مديري به عنوان يكي از سريال‌هاي نوروزي از تلويزيون پخش شود و اين اتفاق نيفتاد. . درباره سريالي كه قرار بود مديري بسازد مقامات مختلف تلويزيوني حرف زدند . يكي گفت: مجموعه مهران مديري با مضمون اصلاح الگوي مصرف ساخته مي‌شود وديگري مي‌گفت سريال مديري 50 يا 90 قسمت دارد و شب‌هاي پاييز پخش مي‌شود و اين روزها كه مجموعه

قهوه تلخ با فروش ميلياردي به قسمت 15 و 16 و... رسيده فقط مي‌توان آرزو كرد كه او در اين يكه تازي، ارزش‌ها را فداي پول نكند. حرف آخر اينكه مهران مديري هنوز مي‌تواند قدرت وتوانايي اش را با نيازهاي روز جامعه ما تطبيق دهد. او كه تا حدود زيادي گاف‌ها و پيچيدگي‌هاي خرده فرهنگ‌هاي اين سرزمين را مي‌شناسد و به خوبي مي‌تواند روي آنها دست گذاشته و لحظات و دقايق شيريني را خلق نمايد، بايد توجه داشته باشد كه به بهانه طنز خرده فرهنگ هاي گرانسنگ اين كشور را خدشه دار نسازد.

سينماي ما

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت