انفیه‌دان بوگامبو

این مجموعه شامل داستانهایی است از تجربه‌های نویسنده از جنگ جهانی دوم که با سنت داستان‌گویی طنزآمیز آمریکایی همراه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انفيه‌دان باگومبو

مجموعه داستان "انفيه‌دان باگومبو" نوشته کورت ونه‌گات با ترجمه روحي افسر و شهرزاد مهدوي منتشر شد.

اين مجموعه شامل داستانهايي است از تجربه‌هاي نويسنده از جنگ جهاني دوم که با سنت داستان‌گويي طنزآميز آمريکايي همراه شده است.

کتاب "انفيه‌دان باگومبو" شامل 22 داستان است که عنوان برخي از آنها عبارتند از "پيشنهاد با صرفه"، "بچه بي‌استعداد"، "عروس دست‌ساز"،‌ "سال دومي جاه‌طلب"،‌ "تقديم به بابانوئل نيک گنده"، "مشاور بي جيره و مواجب" و "پسري که از دخترها فرار مي‌کرد"

در داستان "اين آقا پسر من" مي‌خوانيم: اين کارخانه سازنده بهترين پمپ‌هاي سانتريفوژ جهان بود و به مرل واکونر تعلق داشت. خود او بينان‌گذار کارخانه بود. تازگي‌ها شرکت ريخته‌گري و قالب‌سازي جنرال مبلغ دو ميليون دلار به او پيشنهاد کرده بود.

مرل نه شريک سهام‌داري داشت و نه پشيزي به کسي بدهکار بود. پنجاه و يک سال داشت و زنش مرده بود. يک وارث داشت؛ يک پسر. اسم پسرشان را به ياد بنجامين فرانکلين، فرانکلين گذاشته بودند.

کورت وونه‌گات (1922-2007) چندين رمان و مجموعه داستان در کارنامه خود دارد که از آن جمله مي‌توان به سلاخ‌خانه شماره پنج، صبحانه قهرمانان، اسلپ استيک، محبوس و مجمع الجزاير گالاپاگوس اشاره کرد.

کتاب "انفيه‌دان باگومبو" با شمارگان 2000 نسخه در 396 صفحه و به قيمت 7000 تومان منتشر شده است.

 

 

اسلام از آغاز تا امروز

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» نوشته اکبر احمد با ترجمه اردشير اشراقي به چاپ رسيد.

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» با شرح زندگاني محمد (صلي‌ الله عليه و آله) پيامبر اسلام و «ارکان پنج‌گانه» قرآن - که بر معتقدات و رفتار مسلمانان در همه جا حکم مي‌رانند - آغاز مي‌شود.

در ادامه‌ مباحث کتاب نشان داده مي‌شود که چگونه امپراتوري‌هاي عثماني، ‌صفويه و مغول بر دولت‌هاي جانشين در ترکيه،‌ ايران، ‌پاکستان و هندوستان عميقا اثر گذاشته‌اند و اين نکته بررسي مي‌شود که چگونه اقليت‌هاي مسلمان در غرب در راه حفظ هويت‌ها و آرمان‌هاي‌شان در محيط‌هاي فهم‌ناشدني و خصمانه تلاش مي‌کنند.

احمد با روشن‌بيني و همدلي به بررسي اين موضوعات مي‌پردازد و مي‌کوشد به وراي تصورات قالبي واقعيت‌هاي زندگي اسلامي نفوذ کند.

در آستانه هزاره سوم ميلادي دو تمدن جهاني يکي در کشورهاي اسلامي و ديگري در غرب (عمدتاً امريکاي شمالي و اروپاي غربي) در رويارويي پيچيده‌اي در سطوح مختلف فعاليت انساني صف آراسته‌اند.

امروزه بالغ بر يک ميليارد مسلمان در جهان زندگي مي‌کنند و بيش از ده ميليون تن از آنان در غرب به سر مي‌برند که تقريباً به يک نسبت در امريکا و اروپا پراکنده‌اند. حدود پنجاه کشور اسلامي در جهان وجود دارند که اين رقم با پيوستن شش جمهوري تازه استقلال يافته شوروي سابق افزايش يافته است.

کره زمين در دهه‌هاي آتي به سبب تغييرات سريع در فناوري رسانه‌ها، حمل و نقل، ارتباطات و غيره، همچنان با سرعت خارق العاده‌اي کوچک مي‌شود. به همين علت واضح است که فعاليت‌هايي در جهت تخفيف تنش ميان اسلام و غرب، از کمک به بالا بردن درک متقابل اسلام و غرب ارزشمندتر خواهد بود.

گرچه در غرب تمايلي واقعي براي درک اسلام به چشم مي‌خورد، شايد خصومت متقابل هزار ساله، انسان غربي را در فهم اسلام با مشکل روبرو سازد، زيرا ذهنيت‌ها و باورهاهاي غلط باقي مي‌مانند.

نويسنده در اين اثر تلاش دارد تا نشان دهد چنين فرض‌هايي کاملاً نادرست هستند. به رغم اين موضوع، اروپائيان به طور غريزي به روزگار قرون وسطاي خود و تلاش طولاني و پيچيده‌اي اشاره دارند که در آن دوران براي رهايي از سلطه کليسا به انجام رساندند.

آنان در مواجهه با تصوراتي که خود ساخته‌اند و بر مسلمانان تحميل کرده‌اند، به واقع تاريخ خود را نظاره مي‌کنند. به همين علت، غرب براي ارج نهادن بر اسلام بايد با گذشته خود کنار بيايد. اين اثر تلاشي است براي ايجاد ارتباط با طرف بيگانه، و هم راندن شبح آنها در داخل سرزمين خودي.

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» در 369 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 8000 تومان منتشر شده است.


منبع: ايسنا - مهر

گروه کتاب تبيان - محمد بيگدلي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت