«مردگان متحرک»، 5میلیون نفر را ترساند

ترکیب زامبی‌ها، شب هالووین و پیشنهاد منتقدان موجب شد قسمت اول سریال «مردگان متحرک» ساخته فرانک دارابونت را پنج میلیون و 300 هزار نفر تماشا کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مردگان متحرک»، 5ميليون نفر را ترساند

 ترکيب زامبي‌ها، شب هالووين و پيشنهاد منتقدان موجب شد قسمت اول سريال «مردگان متحرک» ساخته فرانک دارابونت را پنج ميليون و 300 هزار نفر تماشا کنند.

به گزارش خبرآنلاين، اولين قسمت اين سريال 90 دقيقه بود و يکشنبه 31 اکتبر رکورد آمار بينندگان اولين قسمت سريال‌هاي شبکه اي‌ام‌سي را شکست. با احتساب بينندگان دو بازپخش اين اپيزود، در مجموع هشت ميليون و 100 هزار نفر به تماشاي اين سريال نشستند.

همچنين «پيش‌نمايش» اين قسمت را سه ميليون و 600 هزار نفر تماشا کردند و بدين ترتيب رکورد سريال «منطقه مرده» که سال 2003 روي آنتن رفت نيز شکسته شد.

روي کاغذ، سريالي با محوريت زامبي‌ها که براساس رماني مصور ساخته شده با ديگر سريال‌هاي شبکه اي‌ام‌سي از جمله درام جدي «مردان خشن»، سريال معمايي «روبيکان» و مجموعه کمدي «بدبياري» همخوان نيست، اما «مردگان متحرک» سيل طرفداران رمان مصور رابرت کرکمن را به همراه داشت. منتقدان هم که در جلسه‌اي اپيزود اول را ديده بودند بسيار از آن تعريف کردند و به همه اينها فرانک دارابونت را اضافه کنيد، کارگردان مشهور فيلم‌هاي «رهايي از شاوشنک» و «مسير سبز» که در اينجا مدير توليد، طراح خط داستاني و البته کارگردان قسمت اول است.

چارلي کولي‌ير مدير ارشد شبکه اي‌ام‌سي يکي از دلايل موفقيت قسمت اول سريال را پخش شدنش در هالووين مي‌داند. براي دو هفته است اين شبکه دائم فيلم‌هاي ژانر وحشت پخش مي‌‌کرد و بين همه آنها تبليغ «مردگان متحرک» پخش مي‌شد.

اين سريال همچنين بايد با پخش مسابقات بسکتبال و فوتبال آمريکايي رقابت مي‌کرد و البته موفق هم عمل کرد. فعلا شش قسمت سريال آماده پخش شده است، اگر قسمت بعدي اين سريال نصف بينندگان اپيزود اول بيننده داشته باشد، آن وقت دستور ساخت فصل دوم صادر مي‌شود. قرار است فصل اول 13 قسمتي باشد.

مردگان متحرک» داستان ريک گريمز، مامور پليس است که در جريان تيراندازي مجروح مي‌شود و از هوش مي‌رود. وقتي به هوش مي‌آيد متوجه مي‌شود شهر متروک شده و همه جا انباشته از جسد مردم است. همسر و پسرش در خانه نيستند.

«مردگان متحرک» داستان ريک گريمز، مامور پليس است که در جريان تيراندازي مجروح مي‌شود و از هوش مي‌رود. وقتي به هوش مي‌آيد متوجه مي‌شود شهر متروک شده و همه جا انباشته از جسد مردم است. همسر و پسرش در خانه نيستند. او با پدر و پسري سياه‌پوست آشنا مي‌شود که به او توضيح مي‌دهند شهر در دست زامبي‌ها افتاده است و خيلي‌ها به اميد يافتن سرپناه به شهر ديگري رفته‌اند. قهرمان داستان راهي سفري براي نجات خانواده‌اش مي‌شود، آنها زنده هستند يا زامبي شد‌ه‌اند.

دارابنت درمورد علاقه‌اش به داستان زامبي‌ها مي‌گويد: «همه چيز با «شب مردگان زنده» شروع شد، بدون اين فيلم محصول 1968 اصلا ژانر زامبي پيدا نمي‌شد چه رسد به «مردگان متحرک». مي‌خواستم مجموعه‌اي خلق کنم که هم به روح داستان رابرت کرکمن وفادار بماند و هم اداي ديني باشد به جرج رومرو، سازنده «شب مردگان زنده»، با اين حال مي‌خواستم مستقل عمل کنم و سريال راه خودش را پيدا کند.»

قسمت اول اين سريال نشان مي‌دهد سازندگان قصد داشته‌اند توازني ميان داستان‌هاي زامبي و درام انساني خلق کنند؛ به همين دليل همانقدر که سکانس‌هاي هيجان‌انگيز حملات زامبي‌ها در فيلم وجود دارد، سکانس‌هاي برخورد انساني ميان شخصيت‌هاي سالم هم وجود دارد، به‌ويژه سکانس تلاش مرد سياه‌پوست براي کشتن همسرش که زامبي شده، اما نمي‌تواند خودش را به اين کار راضي کند در ذهن مي‌ماند.

اپيزود اول «مردگان متحرک» تفاوت بسياري با فيلم‌ها و سريال‌هاي مشابه دارد، بيشتر يادآور فيلم «جن گير» ساخته ويليام فريدکين است و حجم قابل توجهي از آن در سکوت مي‌گذرد. دارابونت در اين زمينه مي‌گويد: «فيلم «جن‌گير» نمونه شگفت‌انگيزي است، فيلم نشان مي‌دهد چطور سکوت به اندازه جلوه صوتي تاثيرگذار است. بله من دنبال سکوت بودم، چون سکوت بخشي از موسيقي سريال است. فيلم‌هايي که من با آنها بزرگ شدم اصلا از سکوت واهمه نداشتند، مثلا «2001، يک اديسه فضايي» ساخته کوبريک.»

اندرو لينکن نقش اصلي «مردگان متحرک» را بازي مي‌کند، سارا وين کاليز نقش لوري، همسر او را بازي مي‌کند. کاليز بازيگري است که با بازي در نقش سارا تنکردي در سريال «فرار از زندان» به شهرت رسيد. بازي لني جيمز در نقش مرد سياه‌پوست، گرم و به‌يادماندني است و مي‌توان گفت ديگر بازيگران را به حاشيه مي‌راند.

تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت