سفر به پایتخت مادها

دیدار از طولانی ترین غار آبی ایران را در سفر به همدان نمی شود از دست داد. غار علیصدر می تواند یکی از بهانه های خوب برای سفر به همدان باشد. برای رفتن به غار باید دوباره به شهر برگردید. بعضی مسافران برای رفتن به غار به مسیره جاده تهران بر می گردند اما این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به پايتخت مادها

راهنماي گشت و گذار پاييزي در همدان –قسمت سوم

قسمت هاي قبلي اين مطلب را اينجا و اينجا بخوانيد

 

عليصدر، غار آب و نور

ديدار از طولاني ترين غار آبي ايران را در سفر به همدان نمي شود از دست داد. غار عليصدر مي تواند يکي از بهانه هاي خوب براي سفر به همدان باشد. براي رفتن به غار بايد دوباره به شهر برگرديد. بعضي مسافران براي رفتن به غار به مسيره جاده تهران بر مي گردند اما اين مسير بسيار طولاني است. بهتر است از بريدگي بلوار آيت الله نجفي همدان به سمت شهر لالجين و بهار و در ادامه با توجه به تابلوهاي راهنما به سمت غارعليصدر برويد. اين جاده تا انتها خوب و آسفالت است و فقط يک ساعتي در راه خواهيد بود.

در اينجا همه نوع امکاناتي مثل هتل، رستوران، پارکينگ، سرويس بهداشتي براي مسافران وجود دارد. با پرداخت هفت هزار تومان علاوه بر قايق سواري مي توانيد غار نوردي هم کنيد. بهتر است بعد از غار، برنامه ديگري تنظيم نکنيد. چون ممکن چند ساعتي را در اينجا و در صف معطل شويد. مي توانيد بعد از خوردن ناهار به سمت شهر برگرديد.

زماني که تصميم گرفتيد وارد غار عليصدر شويد، به اين نکات توجه کنيد:

- به سانس ورود به غار حتما توجه کنيد زمان بازديد از 8 صبح تا 6 عصر است.

- آب غار از نوع آهکي است. بنابراين استفاده از آن براي آشاميدن توصيه نمي شود.

- دماي غار در تمام طول سال 16 درجه سانتيگراد است، پس در صورت تمايل لباس گرم همراه داشته باشيد.

- حتي اگر شنا هم بلديد استفاده از جليقه نجات براي همه الزامي است.

- داخل غار سرويس بهداشتي وجود ندارد، به همين دليل کودکان خود را از قبل آماده کنيد.

- از به همراه بردن تنقلات به داخل غار خودداري کنيد.

- در محوطه غار آشغال نريزيد.

- احتمال سقوط اشياء قيمتي مثل تلفن همراه، سويچ، دوربين به درون آب وجود دارد، پس مراقب باشيد.

- کشيدن سيگار در محوطه غار ممنوع است.

- به توصيه هاي ايمني قايقرانان حتما دقت کنيد.

 

ناهار خانوادگي

در زمان گشت و گذار در طبيعت همدان آبشار و کتيبه هاي گنجنامه را از دست ندهيد. روزهاي تعطيل و آخر هفته ها آبشار گنجنامه يکي از شلوغ ترين نقاط همدان است.

هر کس که اينجا مي آيد دستي و پايي به آب مي زند. بنابراين مي توانيد روي اين منطقه براي يک ناهار خانوادگي دلچسب و برپا کردن بساط کباب فکر کنيد!

اگر مي خواهيد صبح و قبل از گرماي هوا به گنجنامه برسيد، بهتر است ساعت 8 صبح از اقامتگاه تان راه بيفتيد. در ميدان قائم و بلوار کولاب شما را به جاده گنجنامه مي رساند.

 کولاب نام شهري در استان خنلان تاجيکستان و مزار ميرسيد علي همداني است. پس از خواهر خواندگي همدان و کولاب از حدود 14 سال پيش اين نام گذاري نمادين صورت گرفته. تقريبا نيم ساعت راه تا گنجنامه داريد.

ديگر به آبشار زيباي گنجنامه رسيده ايد. دو کتيبه باستاني با خط ميخي و حک شده برسنگ نوشته داريوش هخامنشي و خشايارشا در مسير سمت چپ آبشار قرار دارد. متن کتيبه ها مشابه يکديگرند؛ جز آنکه در يکي نام داريوش و در ديگري نام خشايارشا آمده است و هر دو متضمن ستايش اهورامزد است. اگر زود برسيد مي توانيد صبحانه را همين جا صرف کنيد. بعد از بازديد از گنجنامه حتما سراغ تله کابين گنجنامه برويد اما اگر مي خواهيد چندان در صف معطل نشويد، بايد زود راه بيفتيد بليت تله کابين براي مسير رفت و برگشت شش هزار تومان است.

چه بخريم؟

بهتر است روزهاي بعدي اقامت تان را در همدان به گردش در اطراف شهر اختصاص دهيد. اگر مي خواهيد به موقع برسيد، بايد برنامه ريزي کنيد.

در کنار خريد سفال و سفالينه هاي همدان، چرم و کالاهاي چرمي، فرش، گليم و جاجيم از خوردني هاي مخصوص اين شهر هم از جمله کماج، شيرمال، حلوا زرده و انگشت پيچ و انواع ترشي ها مانند ترشي گردو، بادنجان ترشي، ترشي فلفل (بيور) مي توان نام برد.

چند قنادي و ترشي فروشي از جمله قنادي زرينه در خيابان بوعلي، قنادي نجومي در ابتداي خيابان ششصد دستگاه و خيابان هنرستان و قنادي رسالت دور ميدان باباطاهر و ترشي فروشي ترش و شيرين در ابتداي خيابان پاستور هم با ارائه محصولات بهتر اسم و رسمي در بين همداني ها دارند.

 

کجا بمانيم؟

در اين فصل همدان هم مي توانيد شب را در بوستان هاي شهر بگذرانيد و هم در هتل بمانيد. از هر کدام از سه ورودي شهر که وارد شويد، با تابلو، نشاني محل هاي برپايي کمپ نشان داده شده، اين کمپ ها در نزديکي بوستان مردم در چهارراه پارک، بوستان ارم در بلوار و مجتمع تفريحي و توريستي عباس آباد در تپه عباس آباد پذيراي مسافران است، ضمن آنکه امکاناتي مثل سرويس بهداشتي، پارکينگ و آلا چيق براي مسافران در اينجا مهياست. اما اگر تصميم نداريد در چادر بمانيد، اين فهرست به شما کمک مي کند.

 


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي

منبع: سرزمين من

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت