مهم‌ترين مشكل ساخت آثار طنز

موتور توليد سريال‌هاي كمدي در شبكه 3 سيما با دور تند شروع به حركت كرده‌ است تا هر چه زودتر آنتن اين شبكه را با سريال‌هاي طنز شبانه پر كنند. سريال‌هاي بخت برگشته و ساختمان پزشكان، 2 سريال كمدي هستند كه ساخت آنها آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترين مشكل ساخت آثار طنز

موتور توليد سريال‌هاي كمدي در شبكه 3 سيما با دور تند شروع به حركت كرده‌ است تا هر چه زودتر آنتن اين شبكه را با سريال‌هاي طنز شبانه پر كنند. سريال‌هاي بخت برگشته و ساختمان پزشكان، 2 سريال كمدي هستند كه ساخت آنها آغاز شده است.

سريال بخت برگشته را سعيد آقاخاني كارگرداني مي‌كند و بازيگراني مانند سيروس گرجستاني و مرجان گلچين در آن نقش‌هاي اصلي را بازي مي‌كنند. اين سريال را مهران مهام و ايرج محمدي براي پخش در پاييز تهيه مي‌كنند. اين دو تهيه كننده، نوروز امسال سريال «زن بابا» را براي شبكه 3 تهيه كردند.

سريال ساختمان پزشكان را سروش صحت كارگرداني مي‌كند. اين بازيگر و نويسنده پيش از اين سريال چارديواري را براي شبكه 3 كارگرداني كرده است. سرپرست نويسندگان سريال ساختمان پزشكان، پيمان قاسمخاني است كه نويسندگاني كه تاكنون با او همكاري داشته‌اند، متن بخش‌هاي مختلف اين سريال را مي‌نويسند كه از ميان آنها مي‌توان به محراب قاسمخاني و شقايق دهقان اشاره كرد. تاكنون حضور بهنوش بختياري و هوشنگ حريرچيان به عنوان بازيگر در سريال ساختمان پزشكان قطعي شده است.

محراب قاسمخاني در باره اين سريال به «جام‌جم» گفت: نام سريال به احتمال خيلي زياد تغيير خواهد كرد. اتفاقات سريال در يك آپارتمان مي‌گذرد. سريال تقريبا 6 شخصيت اصلي دارد كه يكي از آنها در ساختمان پزشكان كار مي‌كند.

توليد همزمان 2 سريال طنز براي شبكه 3 اين ادعا را ثابت مي‌كند كه توليد سريال‌هاي طنز اولويت تلويزيون و شبكه‌هايي است كه جذب مخاطب و ميزان رضايتمندي آنها برايشان مهم است. علي دارابي، معاون سيما هم هفته گذشته در گفتگوي كوتاهي عنوان كردكه ساخت سريال‌هاي طنز براي تلويزيون اهميت دارد، اما در ساخت اين آثار بايد دقت شود تا آثاري خوب و قابل اعتنا روي آنتن برود. وي تاكيد كرد: براي رسيدن به اين هدف بايد به فيلمنامه‌هاي كمدي توجه بيشتري شود.

سال‌هاست تلويزيون سريال كمدي مي‌سازد، اما هميشه هم در ساخت اين آثار مشكل داشته و كمتر زماني بوده كه يك اثر كامل و بي نقص را روي آنتن بفرستد.

آموزش حرفه‌اي طنازان

سريال‌هاي كمدي مانند باغ شيشه‌اي و نون و ريحون نشان دادند كه تلويزيون براي ساخت آثار خوب طنز بايد دقت خيلي زيادي را به خرج بدهد تا اعتماد مخاطب به اين آثار از بين نرود و تلويزيون بتواند مخاطبان ميليوني سريال‌هاي طنز را مانند سابق پاي تلويزيون نگه دارد؛ اما آيا ضعف سريال‌هاي كمدي به فيلمنامه‌هاي آنها مربوط است؟

محراب قاسمخاني با اين گفته موافق نيست. او در توضيح مخالفت خود گفت: مگر سريال‌هاي كمدي در زمينه كارگرداني، بازيگري، تصويربرداري و.... در موقعيت بسيار خوبي قرار دارد كه در زمينه فيلمنامه‌نويسي در اين موقعيت قرار داشته باشد؟

وي با ذكر اين نكته كه سريال‌هاي طنز پر طرفدارترين آثار تلويزيوني هستند، تاكيد كرد: سال‌هاست تلويزيون سريال كمدي مي‌سازد، اما هميشه هم در ساخت اين آثار مشكل داشته و كمتر زماني بوده كه يك اثر كامل و بي نقص را روي آنتن بفرستد.

اين مشكل از آنجا ناشي مي‌شود كه در اين سال‌ها در تربيت نيروي انساني براي ساخت آثار طنز موفق نبوده‌ايم.

قاسمخاني در پاسخ به اين پرسش كه براي تربيت نيروي انساني چه بايد كرد؟ گفت: به نظر من تلويزيون بايد استعدادهاي طناز را كشف كند و آنها را براي آموزش به كشورهايي بفرستد كه در زمينه ساخت آثار طنز تلويزيوني موفق عمل كرده‌اند. نويسنده سريال ساختمان پزشكان يادآور شد: در كشور ما آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي زيادي وجود دارند كه نويسندگي، كارگرداني و... را آموزش مي‌دهند، اما آموزش آنها فقط در كلاس‌هاي درس است و جنبه كاربردي و عملي ندارد.

عينك بدبيني لازم نيست

خشايار الوند، يكي ديگر از نويسندگان سريال‌هاي طنز كه كار خود را با گروه قاسمخاني آغاز كرد و اكنون با مهران مديري همكاري مي‌كند هم كمبود نيروي انساني را مهم‌ترين مشكل ساخت آثار طنز ذكر كرد و گفت: واقعيت اين است كه در سال‌هاي اخير شبكه‌هاي تلويزيوني گسترش پيدا كرده‌اند، اما نيروي انساني لازم براي كار در اين شبكه‌ها تربيت نشده‌اند و تعداد محدودي از آدم‌هايي كه تخصص آنها طنز است بين شبكه‌هاي مختلف مي‌چرخند.

وي افزود: خود من حدود 12 سال پيش كارم را با گروه قاسمخاني شروع كردم، اما در سال‌هايي كه گذشت فقط يك نفر به گروه ما افزوده شد و آن هم امير مهدي ژوله بود.

الوند در پاسخ به اين سوال كه با اين همه جوان علاقه‌مندي كه در جامعه وجود دارد پس چرا نيروي تازه نفس و خلاقي جذب گروه‌هاي توليد سريال‌هاي طنز نشده‌اند؟ گفت: جدي‌ترين تهديد براي سريال‌هاي طنز كه باعث شده نيروي انساني جذب گروه‌هاي توليد آثار طنز نشوند، اعمال سليقه است.

سليقه‌هايي كه معمولا بر كارها اعمال مي‌شود و تهيه‌كنندگان سريال‌هاي طنز و سرپرست نويسندگان را وادار مي‌كند تا از نيروهاي قديمي كه با اما و اگرها آشنا هستند، استفاده كنند.

وي افزود: سريال‌هاي طنز جاي آزمون و خطا نيست. چون اين آزمودن‌ها باعث مي‌شود مخاطبان اين آثار اعتماد خود را به اين‌گونه آثار از دست بدهند.

نمي‌توان انتظار داشت كارگرداني كه سريال‌هاي ملودرام و اجتماعي خوب مي‌سازد در زمينه ساخت سريال‌هاي كمدي هم موفق عمل كند. بنابراين خوب است در زماني كه تلويزيون با كمبود نيروي انساني در زمينه طنز مواجه است، مديران حداقل با عينك بدبيني به طنزپردازان قديمي نگاه نكنند و بگذارند آنها با فراغ بال بيشتري كار كنند.

نوشته : طاهره آشياني

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت