این عکس، کجای عالم است؟(4)

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اين عکس، کجاي عالم است؟(4)

با دقت به اين دو تصوير نگاه کنيد:

 

به نظر شما اين دو تصوير مربوط به چه چيزي يا چه مکاني هستند؟

اشتباه نکنيد، اين يک مسابقه بيست سوالي نيست، فقط قصد داريم شما را با گوشه کوچکي از عالم بي انتهاي کائنات آشنا سازيم. پس تنبلي را کنار بگذاريد و شروع کنيد به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاوير، حدس هاي خود را در قسمت نظرات وارد کنيد تا ما و ديگران با تراوشات ذهني شما بيشتر آشنا شويم!

فراموش نکنيد که درست يا غلط بودن حدس هاي شما مهم نيست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روي ناظم اين هستي است.

تصوير اول: تپه کومانش، نشاني از گذشته هاي آب در مريخ

امروزه هيچ يک از اشکال حيات اعم از جانوري يا گياهي که از زمين به مريخ منتقل شوند، شانسي براي ادامه حيات به صورت طولاني مدت روي سطح مريخ نخواهند داشت. علت اين موضوع هم عدم وجود آب به صورت مايع، روي لايه هاي سطح اين سياره است. اما شواهدي که توسط مريخ نوردهاي سطح نشين براي ما مخابره شده است، حکايت از احتمال وجود آب در سالها پيش از اين، بر سطح سياره دارند. اما چيزي که تا الان مي توان به طور قطعي در مورد آن اظهار نظر کرد اين است که آبي که احتمالا روي سطح سياره سرخ وجود داشته به شدت خاصيت اسيدي داشته است و شرايط مناسب براي ادامه حيات را تضمين نمي کرده است. اما اخيرا از تجزيه و تحليل عکسهاي فرستاده شده توسط مريخ نورد روح، چنين به نظر مي رسد که تمامي آبهاي سطحي مريخ، در گذشته هاي دور به صورت اسيدي نبوده اند! در تصوير نخست اگر به تپه هاي کومانش نگاهي بياندازيم مقادير قابل توجه و نامتعارفي از موادي مثل آهن، منيزيم و کربنات ديده مي شود. در تصوير فوق قسمتهايي که با رنگ ديگري مشخص شده اند داراي فراواني بيشتري از کربناتها هستند. همانطور که مي دانيد، کربناتها بعد از انحلال در اسيد، آن را خنثي مي کنند. پس تپه کومانش نشان مي دهد که ممکن است آب در گذشته کمتر اسيدي بوده و براي زنگي و حيات مناسب بوده باشد.

تصوير دوم: اجرام هوآگ،کهکشانهاي مرموز و حلقه دار

تصوير کنار يک کهکشان است يا دو کهکشان؟ اين سوالي بود که در سال 1950 توسط اخترشناسي به نام  آرتور آلن هوآگ بعد از رصد اين کهکشان غيرعادي مطرح شد. اين کهکشان از دو بخش حلقه دور هسته مرکزي که بيشتر از ستارگان آبي تشکيل مي شود و توده متراکم مرکزي که به نظر مي رسد داراي عمر بيشتري نسبت به ستارگان حاشيه باشند تشکيل شده است. بين هسته مرکزي و بازوها فاصله اي وجود دارد که به نظر مي رسد کاملا تاريک باشد. اين که اجرامي که نمونه هاي زيادتري از آنها و طي سالهاي اخير شناخته شده و به اجرام هوآگ مشهور شده اند از طريق چه فرايند فيزيکي شکل گرفته اند هنوز مشخص نشده است. محتمل ترين فرضيه براي ايجاد چنين کهکشاني، برخورد دو کهکشان در ميلياردها سال قبل به نظر مي رسد که به علت شرايط گرانشي خاص بين آن دو اين شرايط جدايي بين هسته و کهکشان رخ داده است. عکس بالا توسط تلسکوپ فضايي هابل در جولاي سال 2001 بدست آمده است.

 

براي آشنايي با ساير مناطق کيهان، در هفته هاي آينده همراه ما باشيد.

 

تصاوير و توضيح برگرفته از: تصوير نجومي روز

تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت