باید مکتب انتظار را ترویج دهیم

گردش اقتصادی ما بین 800 تا 900 میلیارد تومان در داخل است که این معادلات بخش کمکی از آن با غرب است. 2 فرصت بسیار خوب داریم که خود را بسازیم و دیگر این که برای مراودات کشورها را جایگزین کنیم، حتی در بین خود اروپایی‌ها شرکت‌هایی گفته‌اند رسماً نمی‌توانیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بايد مکتب انتظار را ترويج دهيم

بخش سياسي

- محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور طي سخناني در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني که از طريق شبکه خبر و در آستانه سفر وي به نيويورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل پخش مي‌شد،به بيان موضوعات مهمي پرداخت که خلاصه و مهمترين بخش هاي ان در ادامه مي آيد:

7 دهک تحت پوشش هدفمند سازي يارانه ها

* هدفمند کردن يارانه‌ها گسترده‌ترين طرح اقتصادي است که در کشور اجرا مي‌شود و همه حوزه‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و معناي اين تاثير منفي بودن نيست بلکه فرصتي را فراهم مي‌کند که همه ظرفيت‌هاي اقتصادي ما بتواند فعال شود.

* يک بخش از کار اين طرح به پشتيباني از خانواده‌ها برمي‌گردد که کار عظيمي است. 7 دهک از جامعه 75 ميليوني ايراني در گام اول تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرند و در گام‌هاي بعدي همه کساني که مايل هستند بايد از آن استفاده کنند.

اطلاعات مان از خانوارها کامل است

* الان اطلاعاتي را از وضعيت اقتصادي خانوارها براي برنامه‌ريزي‌هاي آينده در اختيار داريم که هرگز اينگونه نبوده و معمولا براي برنامه ريزي‌ها اقتصادي اين اطلاعات وجود نداشته است.

* مردم مي‌دانند اگر در اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها همراهي کنند تبعات منفي نخواهيم داشت.

* يک افزايش قيمت در انرژي را خواهيم داشت که اين نيز طبيعي مي‌باشد و اين در حالي منفي است که هم دولت جبران نکند و هم مردم همراهي نکنند. در حالي که هم دولت طبق برنامه ريزي‌هاي انجام داده افزايش قيمت را جبران مي‌کند و مردم نيز همراهي خواهند کرد.

* در تمام بخش‌ها تکليف معلوم است يعني اگر قيمت بنزين بالا برود مشخص شده که قيمت سيمان و آهن چقدر افزايش پيدا مي‌کند.

تغيير قيمت طوري تنظيم شده که همراهي مردم را داشته باشد. در مهر ماه بخشي به حساب‌ها واريز مي‌شود و هر لحظه هر بخشي مثل بنزين يا غيره آماده شد اين را اجرا مي‌کنيم

کالا ذخيره کرديم

* دولت کالاهاي اساسي را از جمله مواد غذايي و شوينده‌ها را به انداز کافي جهت تنظيم بازار ذخيره مي‌کند و علاوه بر اين نيز به کمک اصناف برنامه‌هاي نظارتي را داريم که اگر جايي مشکلي باشد دولت با آن برخورد مي‌کند.

آغاز برخورد با ربا خوارها و محتکرين

* از ديگر تمهيدات، بحث اجراي اصل 49 مي‌باشد که اين اصل دولت را مکلف کرده با تمام ثروت‌هاي ناشي از کار خلاف همچون احتکار، ربا، تقلب و ... برخورد کند. بنابراين به محض اينکه بخش نهايي هدفمند کردن يارانه‌ها آغاز شود اين اصل نيز شروع مي‌شود و اگر افرادي بخواهند در گوشه‌‌اي از بازار آسيبي را وارد کنند با آن برخورد قاطع مي‌شود.

گروه مشکل ساز در اقتصاد

* يکي از عوامل مشکل‌ساز در برنامه‌هاي اقتصادي کشور هميشه همين گروهي بوده‌اند که منابع باد آورده در اختيار دارند بنابراين هر گاه مي‌خواسته يک تحولي در اقتصاد انجام شود اينها وارد شده و مشکلي درست مي‌کردند. همان‌هايي که چند سال پيش در مسکن ديديد. هر چند سال در مسکن اين کار را بي‌جهت بدون اينکه قيمت کارگر يا مصالح بالا رفته باشد قيمت مسکن را بالا مي‌بردند که براي اين بخش نيز دولت برنامه‌ريزي کرده که اگر کسي بخواهد مشکل ايجاد کند دولت با آن قاطعانه برخورد خواهد کرد.

مسوول برق به شايعات دامن زد

*رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال مبني بر اينکه در بخشي از نقاط کشور شاهد افزايش برق بوديم بنابراين برخي‌ها مي‌گويند اين مقدمه‌اي براي هدفمند سازي يارانه‌ها است و زماني که اين طرح اجراي کامل شود افزايش قيمت‌ها از اين بيشتر خواهد بود، گفت: اين اشتباه است، البته زماني که مسئول برق در اين خصوص صحبت کرد طوري صحبت کرد که اين اشتباه در ذهن تقويت شد در حالي که اين گونه نيست.

* در قبض‌ها عددي نوشته‌ شده مبني بر اينکه قيمت بدون يارانه يعني اگر گاز، گازوئيل و سوختي که به نيروگاه مي‌رود به قيمت روز حساب شود آن قيمت نهايي است. در حالي که ما به آنجا نمي‌خواهيم برسيم و کار را در چند مرحله انجام مي‌دهيم و هنوز به آن قسمت نرسيده‌ايم.

گردش اقتصادي ما بين 800 تا 900 ميليارد تومان در داخل است که اين معادلات بخش کمکي از آن با غرب است. 2 فرصت بسيار خوب داريم که خود را بسازيم و ديگر اين که براي مراودات کشورها را جايگزين کنيم، حتي در بين خود اروپايي‌ها شرکت‌هايي گفته‌اند رسماً نمي‌توانيم با ايران کار کنيم ولي تحريم را دور مي‌زنيم

چرا زمان حذف يارانه ها را اعلام نمي کنيم

*تغيير قيمت طوري تنظيم شده که همراهي مردم را داشته باشد. در مهر ماه بخشي به حساب‌ها واريز مي‌شود و هر لحظه هر بخشي مثل بنزين يا غيره آماده شد اين را اجرا مي‌کنيم. منتهي اينکه چرا روز دقيق اجراي نهايي را اعلام نمي‌کنيم اين است که وقتي مي‌گوييم قرار است از فردا مثلا قيمت بنزين افزايش پيدا کند مردم در صف‌هاي طولاني مي‌ايستند و ممکن است عده‌اي بخواهند به خاطر ارزان بودن آن ذخيره کنند که اين نيز مشکلات ديگري دارد.

* در گذشته داشتيم وقتي که اقدامات از قبل اعلام مي‌شده بعضي مشکلات به وجود مي‌آمد و اين براي مردم خطر است به همين خاطر براي مردم مديريت شده منتهي پمپ‌ بنزين‌ها کارتي مي‌شود تا افراد با کارت بانکي خود بتوانند هزينه آن را بپردازند و همان کارت بانکي را ما شارژ مي‌کنيم تا اگر زماني افزايش قيمت بود از اين طريق جبران شود.

2 فرصت خوب ايران در شرايط تحريم

* دولت آمريکا 31 سال با ايران رابطه اقتصادي ندارد و به دنبال وادار کردن ساير دولت‌ها است تا با ايران همکاري نکنند. اروپا نيز حدود 23 ميليارد دلار در جمع صادرات و واردات با ما معادلات دارند. گردش اقتصادي ما بين 800 تا 900 ميليارد تومان در داخل است که اين معادلات بخش کمکي از آن با غرب است. 2 فرصت بسيار خوب داريم که خود را بسازيم و ديگر اين که براي مراودات کشورها را جايگزين کنيم، حتي در بين خود اروپايي‌ها شرکت‌هايي گفته‌اند رسماً نمي‌توانيم با ايران کار کنيم ولي تحريم را دور مي‌زنيم.

ما شيريم و آنها موش

*قطعنامه اخير هم نشان ضعف آنان است. چند قطعنامه صادر کردند اما ديدند ايران مثل شيري است که نشسته و آنان مانند موشي در گوشه افتاده‌اند. عمده سر و صداهاي آنان جنگ رواني و تبليغاتي است. مقداري که آنان کنترل مي‌کنند در برابر آنچه آنان نمي‌توانند کنترل کنند به اندازه يک نقطه است.

تحريم در اقتصاد بازار آزاد؟

* امروز دنيا به دنبال اقتصاد باز و آزاد است آنان چگونه مي‌خواهند تحريم را اجرا کنند در حالي که همه دنيا به دنبال جذب مشتري براي توليدات خود هستند.

ما خواستار گفت و گو در چارچوب قانونيم

* ايران هميشه خواستار گفت‌وگو بوده است ولي مذاکره‌اي که در چارچوب قانون باشد. هميشه آماده بوده و خلاف قانون نبوده است. باز هم دارند آماده مي‌کنند که گفت‌وگو کنيم، روند کار هسته‌اي ما تاثيري از اين تحريم‌ها نمي‌پذيرد.

* آژانس تحت فشار است و وقتي گزارش تهيه مي‌کنند نمي‌دانند به کدام بند استناد کنند و نمي‌گويند طبق کدام ماده و ديگر اينکه سند هم ندارند و مي‌گويند راجع‌به چيزهايي که ايران گفته انحراف نداشته است اما راجع‌به آنچه اظهار نداشته حرف داريم. ما مي‌گوييم ما اظهار نشده چيزي نداريم و آنان مي‌گويند "نه ايران اظهار نشده دارد، گزارش را بدهد تا برويم بررسي کنيم ".

خبرنگار آمريکائي:از مصاحبه با شما مي ترسيم

*روزي خبرنگار يک رسانه آمريکايي گفت در مصاحبه با مقامات ساير کشورها برنامه‌ريزي مي‌کنيم و جدي روي کلمات فکر مي‌کنيم و آنها از رسانه مي‌ترسند ولي وقتي با شما مصاحبه مي‌کنيم ما مي‌ترسيم گفتم چون ما حرف حق مي‌زنيم و هرچه تفکر مي‌کنم همان را مي‌گوييم از زمان امام هم همان حرف‌ها را مي‌زديم الان هم همان‌ها را تأکيد مي‌کنيم.

منشور کوروش را پاس مي داريم

* 2 هزار و چند صد سال قبل در همين عراق حکومتي ديکتاتور که مردم را آزار مي‌داد، بر عده‌اي که پيروان حضرت موسي (ع) بودند وجود داشت. در ايران حکومت ماد به فساد کشيده شده و يکي از نوادگان آنان حکومت فاسد را کنار گذاشته و حکومت مردمي برپايه عدالت برپا کرد. مردم بابل تقاضاي کمک و عدالت کردند و کوروش بابل را فتح مي‌کند و مردم را از دست آن جبار نجات مي‌دهد و خون هم از دماغ کسي نمي‌آيد. پس از آن ايشان منشوري صادر مي‌کند.

تجليل از کوروش ملي گرائي نيست

* وقتي از کوروش تجليل مي‌شود ملي‌گرايي نيست، کار مثبت کرده و بايد گفته شود و ما افتخار مي‌کنيم که ايراني است. تأييد نظام شاهنشاهي هم نيست؛ قاجار و پهلوي آبروي ايران را بردند. باز معنايش اين نيست که در حکومت کوروش خلاف نشده است مانند ايران که مي‌خواهد عدالت و معنويت را پياده کند اما ممکن است تخلف هم بشود.

2 مديريت در دنيا داريم

* دنيا به گفته کارشناسان دو مديريت دارد؛ يکي آمريکايي که شکست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال مي‌پرسند مديريت ايراني چگونه است؛ که ما مي‌گوييم نمونه‌اي از آن اين منشور و ارزش‌هاي والاي اسلامي است.

* ايران اگر بنا باشد در مديريت دنيا مشارکت کند همه را به اين مشارکت فرا مي‌خواند و نمي‌گذارد ظلمي صورت بگيرد. ارزش‌هاي نهفته در فرهنگ ايران را بايد گسترش دهيم حالا اين با فرهنگ انتظار هم آميخته شود بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

گفت و گو با سوريه راجع به فلسطين

* ما در کل منطقه هماهنگ حرکت مي‌کنيم و در مسائل منطقه‌اي بين‌المللي (مسائل لبنان، عراق، فلسطين، تحرکات غربي‌ها و کارهايي که در آينده مي‌خواهند انجام دهند) دائم مشورت مي‌کنيم.  آنها مي‌خواهند در خصوص فلسطين شيطنت‌هايي را انجام دهند که ما مي‌بايست در اين خصوص با سوريه مشورت کنيم.

مطابق فرهنگ ايراني اين خانم را آزاد کرديم

* حدود يک سال پيش سه نفر تبعه آمريکايي به مرز ما تجاوز کردند و شاهديم که در تمام کشورها مجازات تجاوز به مرز خيلي سنگين است. خصوصاً وقتي به کارهاي ديگري جز تجاوز به مرزها متهم بشوند.

* اين اخلاق آمريکايي‌هاست که سروصدا مي‌کنند در حالي که آنها به مرز ما تجاوز کرده‌اند. خيلي‌ها به ما مراجعه کردند که اينها را آزاد کنيم و البته به خانواده‌ اينها و افراد ديگري از ساير کشورها اجازه داده شد که ملاقات کردند و تقريباً وسايل رفاهي براي اينها فراهم بود تا سير قانوني را در قوه قضاييه طي بکنند منتهي يکي از اينها خانم بود بنابراين به خاطر فرهنگ ايراني براي خانم‌ها يک احترام ويژه‌اي قايليم از همين‌رو تبعه خانم آمريکايي زنداني در ايران آزاد شد.

*نگاه ملت ايران به خانم‌ها يک نگاه با کرامت و احترام بيشتري است. از طرف نظام جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفته شد که اين فرد يکطرفه آزاد شود و قوه قضاييه هم همراهي خيلي خوبي کرد و شرايط را فراهم کرد تا اين فرد آزاد شود.

*در مقابل اين کار «آزادي تبعه آمريکايي» توقعي نداريم اما به طور طبيعي و از نظر اخلاقي انتظار است که دولت آمريکا هم يک گامي برداشته و چند نفر از ايراني‌هايي را که از کشورهاي مختلف و در خود آمريکا زنداني کرده آزاد کنند.

* بعضي‌هايشان تشکر کردند و گفتند آن دو نفر ديگر هم آزاد شود البته اين اخلاق استکباري است ولي از جمهوري اسلامي ايران تشکر کردند و خود آن خانم نيز خوشحال بود.

منبع:جهان

تنظيم:س. آقازاده

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت